Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:40:33 följande:
    Tack för vårt samtal, jätte intressant tycker jag. Tror du att en del känner skuld rent av bara för att de inte mår dåligt efter en abort?
    Enligt den forskning jag läst så mår 20% kroniskt dåligt över en utförd abort i 5 år eller mer. Men det innebär att 80% troligtvis inte bär på samma långtgående depression.

Berätta gärna mer varför du föredrar abort framför adoption :)
    Det är inte forskning när man bara jämför 80 kvinnor som har gjort abort med 40 kvinnor som fått missfall det är bara en undersökning dessutom säger denna undersökning att kvinnorna som gjort abort mådde psykiskt sämre än snittbefolkningen men kan inte svara på om de redan innan abort mådde psykiskt sämre.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:23:30 följande:

Ja det kan nog vara så som du skriver. Att en del är rädda för de stämplarna. Men tillhör inte det de lite äldre? 

Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.

nej en adoption är inte enkel och där behöver närstående och professionella li bättre på att möta dessa frågor. 
    Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls? 

Nu är ju jag, som du kanske förstår, av uppfattningen att även ofödda har ett människovärde och rättigheter. Så med den utgångspunkten blir det svårt att argumentera för att det vore bättre att ta liv än att ge liv och låta det växa upp i ett annat sammanhang. 

Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:

" target="_blank">

Allt färre ungdomar struntar i kondom, tonårsaborterna sjunker stadigt. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-06 11:26:17 följande:
    Allt färre ungdomar struntar i kondom, tonårsaborterna sjunker stadigt. 
    Struntar inte i kondom ska det stå. 
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:27:55 följande:

Nu vet ju inte jag vilken forskning du menar, kan du hänvisa till källan?

Jag pratar om Anna Nordal Boren, norsk psykiatriker som gjorde en studie och kom fram till att 20% av alla kvinnor mår dåligt 5 år eller mer efter aborten.

Sen finns Hanna Söderbergs avhandling där hon intervjuade 800 kvinnor som gjort en abort. Hon är själv abortläkare. Hennes slutsats var att över hälften av kvinnorna fick känslomässiga problem efter aborten.

Men det behövs betydligt mycket mer forskning på detta område, samt hur man mest effektivt ger stöd till kvinnor som hamnat i en graviditet som riskerar att avslutas i abort. 

Den norska studien som bara just bara var en liten undersökning och dessutom inte kunde belägga om det fanns psykisk ohälsa innan aborten. 
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:42:55 följande:

Och du menar att de förde in missfall även i den studien?

Det är jag inte lika övertygad om.
    I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns. 

Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort. 

Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det. 
    Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska. 

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...

Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
    den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?

Det var ju en undersökning som där det var 80 kvinnor som gjort abort och 40 som fått missfall redan där ser det märkligt ut när man inte väljer lika många kvinnor i varje grupp för att inte få en felaktigt utfall. 
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:42:55 följande:

Och du menar att de förde in missfall även i den studien?

Det är jag inte lika övertygad om.
    I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns. 

Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort. 

Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det. 
    Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska. 

www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...

Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
    den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?

Förlossning är alltid förknippad med smärta och risk för komplikationer i större grad än en abort.
  • Anonym (anonym)

Det är ju tur att vi har det fria valet, de som vill genomgå en oönskad graviditet och lämna sitt barn för adoption har möjlighet till detta, de som vill genomföra en abort har rätt till detta. Den som vill fullfölja en graviditet och föda ett funktionshindrat barn har möjlighet att göra detta och kan få viss assistans som hjälp i omvårdnaden, den som inte vill axla ansvaret för ett handikappat barn slipper genom att de få göra abort.

• Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 11:58:35 följande:
    Ge mig gärna källa på det, det hade varit jätte intressant att läsa. 

Den forskning jag läst är att abort för med sig fler risker för komplikationer än vid en hälsosam graviditet och naturlig förlossning. 
    Du får nog allt länka till den forskning som säger att aborter är mer riskfyllt än att genomgå en hel graviditet och förlossning.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:04:07 följande:
    Tack för att du svarade på min fråga. Så många undviker att svara. 

så jag som just nu bär på en liten människa i vecka 7 kan tillskriva mitt barn fullt värde och samma rättigheter som alla andra, men min väninna i vecka 15 kan säga att hennes barn enbart är en cellklump helt utan värde?

när man för ett sådant resonemang, hur tror du att människovärdet kommer värderas för äldre människor där funktionerna börjar avvecklas? 
    Ska de anhöriga få bestämma när gammelfarmor med långtskriden demens och stora vårdbehov inte längre ska behöva leva utan ska få injiceras med en spruta och därmed avsluta sitt liv?
    Ny sysslar vi ju inte med aktiv dödshjälp trots att vi har fri aborträtt och möjlighet till sen abort vid särskilda skäl så det är ett ickeargument.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:24:01 följande:

I Finland gjordes en studie år 2000 som visade att riskerna är större vid abort än graviditet. Dessvärre har jag inte studien i pdf så jag kan länka den, men här är en bra genomgång av den:

afterabortion.org/2000/abortion-four-times-de.../

Sen får du gärna läsa boken: Handbok om Abort med J.C. Willke som trots sin ålder ändå talar sitt klarspråk. 

"the relationship between induced abortion and outcome of subsequent pregnancies" S. Linn 

"Effects of legal termination on subsequent pregnancy" J.A. Richardson & Geoffery Dixon

"Morbidity and mortality weekly report 42 (ss-6) US department of health and human services

Detta är bara ett axplock, listan kan göras lång. 

Så, varsågod och redovisa dina källor. jag skulle gärna vilja ta del av ditt material

Du har en antiabortaktivists bok som källa för skador efter abort en aktivist som dessutom påstod att kvinnokroppen förhindrar graviditet vid våldtäkt.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:35:26 följande:

Jag menar inte att handbok om abort har rätt i allt. Men den tar upp en hel rad med internationella oberoende studier som är intressanta i sammanhanget. Och som jag skrev, boken har sina år på nacken, men den presenterar studier som är i samklang med ex. finlands studie STAKES som jag nämnde och andra nyare resultat. 

Du tycker på fullt allvar att en bok skriven av någon som bestämt sig för att viga sitt liv åt anti-abortrörelsen är något man bör studera och ta på allvar.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 12:48:17 följande:
    Jag menar inte att bokens argument är att köpa rakt av. Men då den presenterar objektiva och oberoende studiers slutsats i hänseendet komplikationer vid abort vs graviditet är den intressant. 
    Egentligen kan vi strunta i boken och läsa studierna istället. 
    Fast de studierna är ju så gamla och hänvisar till aborter innan det fanns medicinska aborter, kirurgiska ingrepp oavsett vad det är för kirurgi är förenat med risk för exempelvis infektioner.
  • Anonym (anonym)

Nu har jag tittat på den finska studien och där står det inget om att det är farligare med en abort än att genomgå en graviditet och förlossning. 

• Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 13:24:23 följande:
    Märkligt att vi läser helt olika saker från samma studie då. Säkert att du hittade rätt?
    Jag tittar såklart på den finska studie som publicerats i ansedd medicinsk tidning. 
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 13:24:23 följande:
    Märkligt att vi läser helt olika saker från samma studie då. Säkert att du hittade rätt?
    Det står inget i studien om att det är större hälsorisker att genomgå abort än att genomgå graviditet och förlossning. Det enda som framgår är att de självmordsrisken hos de med psykisk ohälsa kan öka efter en abort.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-11 17:49:33 följande:
    Deras "psyke" är inget jag ägnar en tanke åt. Har man gått i 20 veckor och varit gravid utan att ta beslutet om en abort får de ingen sympati från mig. Detta förutsätter att fostret inte har tex trisomi 13 eller någon annan sjukdom med hög risk för dödlighet som framkommit sent i graviditeten.
    Men aborterat man ett friskt foster i v.21 tänker inte jag oroa mig för deras psyke. Är de fullt friska kvinnor bör de inte klara av att göra en såpass sen abort av ett friskt foster.
    Du tror på allvar att kvinnor går gravida och funderar om de vill bli förälder eller inte och då om de önskar får en sen abort beviljad utan att det föreligger speciella omständigheter?
    Det är aldrig någon med ett fullt fungerande liv som beviljas sen abort om det inte är pga. fosterskador eller sjukdom.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-11 17:49:33 följande:
    Deras "psyke" är inget jag ägnar en tanke åt. Har man gått i 20 veckor och varit gravid utan att ta beslutet om en abort får de ingen sympati från mig. Detta förutsätter att fostret inte har tex trisomi 13 eller någon annan sjukdom med hög risk för dödlighet som framkommit sent i graviditeten.
    Men aborterat man ett friskt foster i v.21 tänker inte jag oroa mig för deras psyke. Är de fullt friska kvinnor bör de inte klara av att göra en såpass sen abort av ett friskt foster.
    Du förstår inte att de som beviljas sen abort av svåra sociala skäl med stor sannolikhet inte skulle föda friska barn om de tvingas genomgå graviditeten. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-11 18:18:31 följande:
    Du har ingen aning om vad jag tvingats ta ställning till.

Jo, det finns dom som blivit beviljade till sen abort på väldigt lösa grunder enligt mig, av ett friskt foster.
    Fast dina grunder bygger du ju på vad du tycker är lösa grunder. Inget säger att ett foster som är friskt när sen abort beviljas kommer att födas som ett friskt barn om det är någon med missbruk och allmänt dåliga förutsättningar som bär fostret. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-11 20:46:35 följande:
    Korrekt tolkning. Jag har ingenom förståelse för friska kvinnor med friska foster som väljer att avsluta graviditeten efter v.18 av skäl som "pojkvännen är inte far till mitt barn och jag är nästa 30 och bor i en studentlya ". På dom skälen har en kvinna fått godkänd abort i v. 21!

Läs ovanstående inlägg.
    Du missade att ta med att den som var gravid inte upptäckte graviditeten förrän så sent eftersom det inte fanns några tecken på graviditet och dessutom använde preventivmedel? Hade hon upptäckt detta tidigare så hade hon inte behövt söka tillstånd hos socialstyrelsen utan kunnat gjort aborten så snart hon visste om sin graviditet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-12 19:32:37 följande:
    Jag missade inte det men anser inte det vara tillräcklig anledning till abortera ett foster som varit livsdugligt två dagar senare!
    Fast nu är det ju inte enskilda lekmäns tyckande som avgör hur Socialstyrelsen tar sina beslut. 
Svar på tråden Sen abort?