Sen abort?
Enligt den forskning jag läst så mår 20% kroniskt dåligt över en utförd abort i 5 år eller mer. Men det innebär att 80% troligtvis inte bär på samma långtgående depression.
Berätta gärna mer varför du föredrar abort framför adoption :)
Ja det kan nog vara så som du skriver. Att en del är rädda för de stämplarna. Men tillhör inte det de lite äldre?
Allt fler ungdomar använder abort som preventivmedel istället för kondom ex. Om man plockar bort den etiska och moraliska dimensionen är det ändå problematiskt då abort alltid är förenat med risk för komplikationer.
nej en adoption är inte enkel och där behöver närstående och professionella li bättre på att möta dessa frågor.
Men vad är bäst. Att mina föräldrar valde att jag skulle få leva men i ett annat hem, eller att jag inte skulle få leva alls?
Nu är ju jag, som du kanske förstår, av uppfattningen att även ofödda har ett människovärde och rättigheter. Så med den utgångspunkten blir det svårt att argumentera för att det vore bättre att ta liv än att ge liv och låta det växa upp i ett annat sammanhang.
Gianna Jessen tycker jag är intressant. Hennes mamma valde att göra abort. Men aborten lyckades inte och hon föddes. Det traumat kan ju ha gjort Gianna hemskt deprimerad "Varför ville min mamma avsluta mitt liv?". Men istället, väljer hon att vara tacksam för att hon överlevde. Jag säger inte att hon haft en dans på rosor. Du kan se en kort snutt av hennes berättelse här:
Nu vet ju inte jag vilken forskning du menar, kan du hänvisa till källan?
Jag pratar om Anna Nordal Boren, norsk psykiatriker som gjorde en studie och kom fram till att 20% av alla kvinnor mår dåligt 5 år eller mer efter aborten.
Sen finns Hanna Söderbergs avhandling där hon intervjuade 800 kvinnor som gjort en abort. Hon är själv abortläkare. Hennes slutsats var att över hälften av kvinnorna fick känslomässiga problem efter aborten.
Men det behövs betydligt mycket mer forskning på detta område, samt hur man mest effektivt ger stöd till kvinnor som hamnat i en graviditet som riskerar att avslutas i abort.
Och du menar att de förde in missfall även i den studien?
Det är jag inte lika övertygad om.
I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns.
Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort.
Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det.
Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska.
www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...
Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?
Och du menar att de förde in missfall även i den studien?
Det är jag inte lika övertygad om.
I vilket fall har det gjorts alldeles för lite forskning på detta och det bör göras mer. Men tills dess får vi hänvisa till den som finns.
Men vi kan väl ta Hanna Söderbergs avhandling då med 800 kvinnor. Där över hälften visade sig inte må bra i samband med en abort.
Det jag vill komma till är att vi kan inte säga att alla kvinnor mår dåligt av en abort, lika lite som vi kan säga att ingen gör det.
Abort är alltid förknippat med smärta och risk för komplikationer. Om än så bara fysiska.
www.metro.se/artikel/emilie-28-gjorde-abort-v...
Och något vi aldrig kommer undan är: Abort är alltid att avsluta en annans liv.
den viktiga frågan är: Hur mycket värt är denna andres liv?
Det är ju tur att vi har det fria valet, de som vill genomgå en oönskad graviditet och lämna sitt barn för adoption har möjlighet till detta, de som vill genomföra en abort har rätt till detta. Den som vill fullfölja en graviditet och föda ett funktionshindrat barn har möjlighet att göra detta och kan få viss assistans som hjälp i omvårdnaden, den som inte vill axla ansvaret för ett handikappat barn slipper genom att de få göra abort.
I Finland gjordes en studie år 2000 som visade att riskerna är större vid abort än graviditet. Dessvärre har jag inte studien i pdf så jag kan länka den, men här är en bra genomgång av den:
afterabortion.org/2000/abortion-four-times-de.../
Sen får du gärna läsa boken: Handbok om Abort med J.C. Willke som trots sin ålder ändå talar sitt klarspråk.
"the relationship between induced abortion and outcome of subsequent pregnancies" S. Linn
"Effects of legal termination on subsequent pregnancy" J.A. Richardson & Geoffery Dixon
"Morbidity and mortality weekly report 42 (ss-6) US department of health and human services
Detta är bara ett axplock, listan kan göras lång.
Så, varsågod och redovisa dina källor. jag skulle gärna vilja ta del av ditt material
Jag menar inte att handbok om abort har rätt i allt. Men den tar upp en hel rad med internationella oberoende studier som är intressanta i sammanhanget. Och som jag skrev, boken har sina år på nacken, men den presenterar studier som är i samklang med ex. finlands studie STAKES som jag nämnde och andra nyare resultat.
Nu har jag tittat på den finska studien och där står det inget om att det är farligare med en abort än att genomgå en graviditet och förlossning.