Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Anonym (B) skrev 2016-12-05 19:49:00 följande:
    Du har bilden av att det bara är missbrukare och psykfall som beviljas abort om fostret är friskt. Så är det inte.
    Det är inte heller speciellt svårt att komma med diverse argument som att man blivit lämnad och mår psykiskt dåligt. Vilket såklart alla skulle göra om man blev lämnad under graviditeten. Mer än så behövs inte för att få det beviljat och kom inte och påstå annat när du inte vet!
    Ljuger man sig till en sen abort så tyder det i allra högsta grad på att man inte är psykiskt stabil och lämplig att bli förälder.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-05 20:50:16 följande:
    Oj, det var hårda ord från någon som hela tiden hävdat att kvinnan minsann inte ska behöva "lida" sig igenom en oönskad graviditet. Känns som du säger emot dig själv rätt rejält här.

Det är väl för övrigt inte att ljuga att säga att man mår mycket psykiskt dåligt om ens partner lämnat en under graviditeten.
    Mår man psykiskt dåligt så är de ju ett skäl för att få beviljat en sen abort. Mår man psykiskt dåligt ska man självfallet inte tvingas genomgå en oönskad graviditet när det finns möjlighet till abort.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-05 21:26:48 följande:

Jag ger mig in i tråden efter att ni diskuterat ett tag. Men har skummat igenom den. 

Två saker tycker jag behöver lyftas: 
    1) i Sverige finns ingen övre abort gräns. Vecka 22 är alltså "praxis" men inte lag. Med andra ord kan man frångå den praxisen, vilket man också gör, och abortera barn senare i graviditeten. Det händer Inte ofta men det är ändå ett livsdugligt barn som blir bragt om livet. Senast jag hörde om det var våren 2015 i uppsala, ett barn i ca vecka 34, friskt barn men mamman var ej stabil och synnerliga skäl ansågs föreligga. 
    intressant är att tillägga att debatten om sen abort och att barnen kunde andas efter en abort startade ungefär samtidigt i Sverige i Norge. Båda regeringar tillsatte en utredning. I Norge bestämde man sig för att i lagen skriva en övre gräns, alltså 21+6. Men i Sverige valde vi istället att rekommendera sjukvården att injicera barnet med gift så att det inte uppvisade några livstecken när det drivdes ut och gav på så sätt inte obehagskänslor för personalen.... 

2) i samtal om abort behöver vi lyfta frågan om ett ofött barn har samma människovärde som du och jag? För om man tillskrivs ett människovärde så har man även rätt till liv. Oavsett andras tyckande så är ändå rätten till liv en grundläggande rättighet för alla människor och står över andra rättigheter. 

Jag är av åsikten att det spelar ingen roll var i utvecklingen vi är, är det en människa så har vi ett värde och därmed rätt till liv. Inte påstår vi att en omedveten människa är mindre värd? Därmed bör också ett litet barn tillskrivas värde. För om medvetandet och fysisk funktionalitet ska bestämma vårt värde bör vi även välkomna spädbarnsmord och aktiv påtvingad dödshjälp av våra äldre som börjar avveckla fysisk funktion. 

abort är aldrig en enkel fråga och varje situation är såklart alltid unik och vi behöver visa ödmjukhet inför de som står i en oplanerad graviditet eller får veta att det barnet inte blir så som man väntat sig. 

Men saken kvarstår, är det en människa i magen, bör även den personens rättigheter tillvaratas. Vad vi behöver bli bättre på är att ge stöd till män och kvinnor som funderar på abort. Vi behöver ge alternativ. 

Allt fler par är ofrivilligt barnlösa i Sverige, ändå sker enbart en handfull nationella adoptioner per år. Och vi måste väl ändå våga se möjligheten att en adoption är bättre än att avsluta en annan människas liv? Samt att kvinnan i vissa fall ska behöva dras med den inre smärta och ev. fysiska komplikationer som kan komma av en abort. Flera kvinnor som gjort en abort berättar att ingen stöttade dem och just för att vänner, familj och pojkvän alla entydigt sa att abort var bästa valet vågade de inte välja att behålla barnet.

abortliberalerna har således blivit mer abortförespråkare, där man hellre ser en abort som självklara valet än att erbjuda kvinnan support, stöd och att klart kunna se på alternativen. Enligt mig kör man över kvinnan och RFSU som är vårt lands främsta abortförespråkare har till och med liknat abort vid ett tandläkarbesök.

Men det är än dock sekundärt, för barnet är i sig en egen individ och bör därmed ha rätt till liv.

Om vi anser att livet slutar när hjärtat slutar slå, varför anser vi inte att livet börjar när hjärtat börjar slå? 

Det sker inga aborter i vecka 34 däremot kan det det vid fara för mammans liv startas en förlossning eller utföras ett kejsarsnitt, barn födda i vecka 34 överlever till nästan 100%.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-05 22:56:19 följande:
    det är så enkelt som att läsa i lagtexten, det finns ingen maxgräns:

3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.

Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt.

4 § Vägras abort i fall som avses i 1 §, skall frågan omedelbart underställas Socialstyrelsens prövning. Lag (1995:660).

Jag kan tyvärr inte uppge min källa, mer än att säga att den är säker. Och nej, barnet var inte missbildat eller mammans liv i fara. 

Men det spelar egentligen ingen roll. Abort i vecka 22 samtidigt som vi räddar barn i vecka 22 är inte okej det heller. Som så många här redan påpekat. 

Fast det är ingen abort i vecka 34 utan en igångsatt förlossning och syftet är inte att avsluta fostrets liv utan att rädda mammans liv eller för att fostret är sjukt eller tillväxthämmat och behöver medicinskt tas om hand.
    För du vet väl att man när ett fosters tillväxt är för dåligt så brukar man se till att så snart det kan överleva utanför livmodern gör ett kejsarsnitt eftersom risken är stor att det annars blir ett dödfött barn?
    Det sker alltså ett ganska stort antal tidiga förlossningar varje år för att rädda liv och detta kan säkert de som jobbar med förlossning berätta mer om.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-05 22:56:19 följande:
    det är så enkelt som att läsa i lagtexten, det finns ingen maxgräns:

3 § Efter utgången av adertonde havandeskapsveckan får abort utföras endast om socialstyrelsen lämnar kvinnan tillstånd till åtgärden. Sådant tillstånd får lämnas endast om synnerliga skäl föreligger för aborten.

Tillstånd enligt första stycket får ej lämnas, om det finns anledning antaga att fostret är livsdugligt.

4 § Vägras abort i fall som avses i 1 §, skall frågan omedelbart underställas Socialstyrelsens prövning. Lag (1995:660).

Jag kan tyvärr inte uppge min källa, mer än att säga att den är säker. Och nej, barnet var inte missbildat eller mammans liv i fara. 

Men det spelar egentligen ingen roll. Abort i vecka 22 samtidigt som vi räddar barn i vecka 22 är inte okej det heller. Som så många här redan påpekat. 

Spelar stor roll att påstå att en startad förlossning i vecka 34 är en abort eftersom syftet vid vecka 34 är helt på medicinska grunder för antingen fostret eller för mamman, syftet är alltså inte att avsluta en oönskad graviditet.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:
    Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Men vi kan släppa detta nu. Det är ändå ointressant i sammanhanget.
    Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Men det mest intressanta är: när är man människa och får ett värde?
    Det är väl klart att källan till påstående om att man aborterar foster i vecka 34 med lätthet skulle visas fram eftersom det är en handling som finns klart och tydligt dokumenterad på de klinik där detta hände och dessutom måste det finnas en anmälan till diverse instanser eftersom det bryter både mot lagen och etiska regler.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 09:50:44 följande:
    Abortregister är inte offentliga handlingar. Abort är snarare något man så mycket som möjligt försökt undangömda från allmänheten för det anses vara en så privat sak. Det är ju först nyligen man återupptagit att föra statistik över aborter i Sverige. Och de sena aborterna och dess veckogränser avgörs efter bedömning av socialstyrelsen. Och de har möjlighet att göra unika individuella bedömningar.

Låt mig förtydliga: i denna tråd är detta ointressant tycker jag, för det är inte det samtalet handlade om. Men självklart är denna mycket sena abort intressant i andra sammanhang och mycket rimligtvis bör det ha gjorts en anmälan. Varför jag sitter på denna informationen är för att jag har arbetat med opinionsbildning inom abortfrågan. Jag och mina kollegor fick veta om denna infon från personalen på sjukhuset där aborten utfördes. Men jag kan inte uppge mer än så.

Men kan vi inte återgå till kärnan i denna tråden istället?

När är man människa och när bör man tillskrivas människovärde?

Kommer vi från ett ofött barn eller har vi varit ett?
    För om jag har varit ett så var jag i mitt väsen lika mycket där i min mammas mage som jag är här nu, eller som jag kommer vara när jag är gammal och mycket skör.

Och om det är, som några beskriver, mord att göra abort efter vecka 22 - vad händer i vecka 23? Flyttar själen in i bebisen just då och man anser att människoblivandet nått sin fullhet just då? Hjärta och hjärna börjar bli aktiva redan i vecka 5-6.
    Livsduglighet är enligt mig ett mycket svagt argument i frågan då våra medicinska möjligheter bara utvecklas.
    Nu är det som tur är religiösa föreställningar som reglerar sjukvården så det spelar ingen som helst roll om somliga tror att embryon besitter själar. Tittar man på barnadödlighet och barnadråp så kan man se att detta korrelerar med aborträtten, där man tvingas föda oönskade barn vanvårdas och dödas fler födda barn än där man har stark aborträtt.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:18:53 följande:
    Jag har lite svårt att förstå ditt svar. För det måste ju ändå vara relevant att fundera över varför det är så upprörande att aborter skulle göras efter vecka 22.

Enligt ditt resonemang ovan kan man ju lika gärna tänka sig att tillåta abort fram till minuten innan förlossning?
    Sjukvård bygger inte på religiösa föreställningar om själar hos foster.
    Abort efter vecka 22 görs inte eftersom då är fostret så utvecklat att det är förenligt med självständigt liv utanför livmodern. 
    Man kan inte göra en abort efter ett visst antal veckor eftersom det då inte längre är en abort utan förlossning i förtid, förlossningar i förtid startas varje vecka i Sverige, det sker i vecka 29 precis som det sker i vecka 34.
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:45:05 följande:
    Ja, fast det är ju det jag menar med att begreppet livsduglighet inte håller. För ett barn som föds i vecka 22 kan inte klara sig själv utanför livmodern. Det barnet är beroende av att sjukvården hjälper den att andas osv. Det är alltså inte att bara föda ett barn i vecka 22, börja amma och sen åka hem som alla andra som gått 40 veckor.

Hur ska vi göra med abortgränsen när vi kan rädda barn så tidigt som i vecka 20? Ska vi undvika att rädda dessa barn i respekt till aborterna eller ska tvingas sänka gränsen?

Svara gärna på denna frågan:
    Är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
    Människovärdet hos foster som inte är tillräckligt stor för att klara sig utanför livmodern bestäms av kvinnan som bär fostret. 
  • Anonym (anonym)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:45:05 följande:
    Ja, fast det är ju det jag menar med att begreppet livsduglighet inte håller. För ett barn som föds i vecka 22 kan inte klara sig själv utanför livmodern. Det barnet är beroende av att sjukvården hjälper den att andas osv. Det är alltså inte att bara föda ett barn i vecka 22, börja amma och sen åka hem som alla andra som gått 40 veckor.

Hur ska vi göra med abortgränsen när vi kan rädda barn så tidigt som i vecka 20? Ska vi undvika att rädda dessa barn i respekt till aborterna eller ska tvingas sänka gränsen?

Svara gärna på denna frågan:
    Är människovärdet kopplat till utvecklingsnivå?
    När vi räddat alla redan födda barn som dör under umbäranden runt om i världen kan vi börja prata om när foster har människovärde.
Svar på tråden Sen abort?