• blairw

Sen abort?

Turandot skrev 2016-12-03 21:28:32 följande:
    Som jag skrev förut: det finns vetenskapliga grunder även till att sätta gränsen vid 12 fullgångna veckor, och det är därför de allra flesta länder som har fri abort överhuvudtaget har den gränsen. 

Angående detta med patriarkatet o.s.v., så kan jag upplysa dig om att de allra flesta medlemmarna i organisationer som Pro Life faktiskt är kvinnor! Män i allmänhet brukar inte vara så intresserade av abortfrågan, i min erfarenhet. De brukar tycka att det är en kvinnofråga i första hand. 
    I Sverige ska jag inte uttala mig om angående vilka som är är mest aktiva varken som beslutsfattare eller genom aktivism, det har jag inte särskilt stor koll på. Men att det skulle vara flest kvinnor involverade, så är ju verkligen inte läget i resten av världen (vilket var vad du också jämförde svensk abortlag med). De flesta beslutsfattare angående abortlagar är överväldigande män, men bland aktivistorganisationer kan jag nog tänka mig att det säkert är fler kvinnor. Men att vara kvinna är ju ingen grund för att man själv inte är med och bidrar till ett patriarkaliskt samhälle som påverkar alla beslut som tas. Det är ju inte så att det är män som helt själva upprätthåller det.  
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 21:57:16 följande:
    Men då får dom väl se till att inte BLI gravida då! Eller i alla fall att hålla koll på att mensen kommer varje månad och ser normal ut, så att de kan göra en medicinsk abort i tidigt stadium i stället. 

Ibland tänker jag att det var bättre förr, när det var en annan social kontroll. Jag har t.ex. läst (vet förstås inte om det var så överallt), att när flickor bodde på flickpension förr, eller ogifta kvinnor bodde på sina arbeten (t.ex. som pigor eller sjukhuspersonal), så brukade matmodern/husmodern/föreståndarinnan hålla koll på tvätten av underkläder och lakan, så hon såg att alla fick sin mens varje månad...
    Låt oss prata om något intressant förresten. Inget preventivmedel är 100% säkert, kondom är ca 98% och p-piller 99.99% säkert. Detta är med perfekt användade. Få människor använder sina preventivmedel fullt korrekt 100% av tiden. Av olika anledningar, kanske man inte fick lära sig hur grundligt, kanske man en gång spydde och glömde det, eller fick diarre och glömde att det kan påverka skyddet m.m. Alla dessa saker kan bidra till att preventivmedlet inte fungerar lika bra. Kanske man bara tillhörde de där 2% eller 0.01% som preventivmedlet inte fungerade för. Oavsett anledning kan man trots att man är ansvarig råka bli gravid. Sen kan jag tycka också att utöver dessa graviditeter som hände trots ansvarshet hos kvinnan så gör människor misstag och det borde vara okej utan att för den sakens skull straffa de med en 9 månaders graviditet och en livstid av ansvar för en annan människor (dessutom vad gör du inte mot ett oönskat barn vars förälder kanske inte har resurser att ta hand om denne på ett bra sätt).  

Iallafall, tillbaka till det intressanta. Visste du också att det är relativt många gravida som fortsätter få blödningar i många månader trots att det är gravida? Inte jättemånga, men en del iallafall. En del har också helt oregelbunden mens, så det är inte heller ett särskilt tillförlitligt tecken på graviditet. En del får ingen mens pga sitt preventivmedel. 

Visste du också att 93% av alla aborter utförs innan v.12? Och 98.5% innan v.18? Så ca 2% av kondomer failar, och 0.01% så failar p-piller och dyl. och för en del grupper är utebliven mens inget tecken på graviditet. Och endast ca 2.5% av alla aborter utförs efter v.18, men ändå så handlar det om "de får väl se till att inte bli gravida då".

Om det här är nivån på dina argument så tror jag att ger upp med dig från och med nu. 
  • blairw
    Turandot skrev 2016-12-03 22:01:16 följande:
    Fast jag säger ju, att detta med att sätta gränsen när barnet kan leva utanför livmodern, är ologiskt och konstigt. Inga andra länder sätter gränsen där. Det är alltid bara vi som ska vara värst. Ett foster är naturligtvis livsdugligt, även om det måste vistas i sin naturliga miljö - alltså livmodern - för att kunna leva i en viss vecka. Annars kan man ju ta ett nyfött barn, hålla det under vatten (vatten är inte dess naturliga livsmiljö längre när navelsträngen är avklippt) och säga att "hoppsan, det dog visst - då var det inte livsdugligt". Det är PRECIS samma sak som att slita ut ett 21 veckor gammalt foster i luften...

Ju mer jag tänker på de sena aborterna vi har i Sverige, desto mer illamående blir jag! 
    Vi går i cirklar nu, eftersom du inte adresserar vad jag faktiskt argumenterade tidigare angående vad du nu upprepar igen i denna kommentar. (Hint: jag säger att gå efter vad andra länder gör är inte ett bra sätt att välja hur man själv ska göra.).

Jadu, synd att du inte kunde ta din tidsmaskin eftersom det var "bättre förr" och flytta utomlands; då skulle du ju slippa både denna moderna tids påfund och Svensk ideologi, två flugor i en smäll!
  • blairw
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 22:18:02 följande:
    Har hört talas om tjejer som inte skyddar sig och när dom blir gravida springer till abortklinik flera gånger i sitt liv.Tyvärr det finns såna.
    Har tyvärr ingen exakt statistik efter hur många upprepade aborter (alltså en person som går flera gånger) sker. Jag vet att det de senaste 10 åren legat ca 37-42% av alla aborter. Alltså så har runt 37-42% av aborter gjorts på någon som har gjort en abort tidigare. Men personligen önskar jag att det fanns mer ingående statstik, för det inkluderar ju alla som gjort 2 aborter eller mer. Det är ju en himla intressant skillnad i hur stor andel av dessa gjorde 2 aborter, hur stor andel gjorde 5 aborter. För någon som gjort 2 aborter tycker jag knappast man kan bedöma som några som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv". Räcker ju med att man hade en abort som tonåring och en abort som närmare 50-åring t.ex. Så min gissning är att de som "springer till abortklinik flera gånger i sitt liv" är relativt lågt, iallafall mycket lägre än 37-42%. 

Men oavsett, eftersom att det trots detta fortfarande handlar om mindre än hälften som har en upprepad abort, så kan man ju inte attackera abortfrågan pga den anledningen. Då är ju problemet varför folk gör upprepade aborter? Det är ju i den änden man isåfall måste attacker problemet.

P.S. Vet dock att jag någon gång läste en studie om vilka som tenderar att ha flertalet aborter. Antalet aborter var iallafall starkt associerat med ens socioekonomiska ställning. Alltså, kvinnor som var lågutbildade, dålig inkomst, samt speciellt utsatta (t.ex. misshandlade, missbrukare osv.) utgjorde den största majoriteten av de som gjorde flertalet aborter. Då blir det ju också en etisk fråga om man gör abortlagen mer restriktiv baserat på att en del kvinnor gör flertalet aborter, vem är det man egentligen straffar? Är det etiskt rätt att dels tvinga en kvinna föda fram ett barn under sådana förhållanden och är det rätt mot barnet? 
  • blairw
    blairw skrev 2016-12-03 21:49:17 följande:
    Det kommer alltid upp så fruktansvärt märkliga och dåliga argument i dessa diskussioner... 

Anonym (Sara) skrev 2016-12-03 20:14:27 följande:

Så det är tydligen vanligare än man tror att en frisk kvinna med frisk foster kan lätt genom ett brev till soc få genom abort i v 21?Eller har nån hört nåt annat ?

Att prata om hur "lätt" det är att få en abort gör inte så mycket nytta kan jag tycka, speciellt inte om inte pratar om hur stor andel det faktiskt är överlag. 93% av alla aborter utförs innan v.12. 98.5% av alla aborter i Sverige utförs efter v.18. Detta vi diskuterar, aborter som behöver tillstånd, handlar alltså om 2.5% av alla aborter till att börja med.

2015 t.ex. så fick nästan 67% av de som ansökte om abort efter v.18 tillstånd till det, de utgör alltså de där 2.5% av alla aborter. 67% blev godkända. Av de som fick tillstånd var 32% pga sociala problem, 67% pga fosterskada/kromosomavvikelse, och några få för psykisk eller kroppslig sjukdom. Förstår ni att de som söker och får tillstånd till abort pga sociala problem tillhör 0.8% av alla aborter som utförs. 0.8%. 

Sen om vi ska sitta och diskutera hur "lätt" det var att få godkänt så blir det så sjukt på något sätt. Till att börja med, ansöker du om en så sen abort så är det nog troligast av allt att du verkligen inte visste om att du var gravid innan. Tror ingen frivilligt väntar till så sent som möjligt, ju snabbare desto mindre komplikationer. Men iallafall, av de som ansökte om tillstånd till abort efter v.18 och hade sociala problem som orsak, så fick ca 84.5% godkänt. Så om ni vill sitta och diskutera hur "lätt" det är att göra abort efter v.18 utan "någon riktigt anledning" så önskar jag att ni tänker om. De som får tillstånd pga sociala problem tillhör 0.8% av alla aborter, så det rör sig om relativt få människor. Lägg sedan till att inte ens alla av de som söker får godkänt. Alltså är det inte särskilt lätt. 
    Tillåt mig rätta mig själv. Det är inte 2.5% av alla aborter som utförs efter v.18, det är knappt 1.5%. Så av alla aborter som sker är det 0.48% som sker pga sociala problem efter v.18. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:05:51 följande:
    Under de sex åren jag arbetat med aborter har jag personligen hört talas om en, EN, som fått avslag efter v 18. Detta på min avdelning alltså.

Det utförs extremt många aborter totalt sett. Så de få procent som aborteras i mycket sena veckor utan några "egentliga orsaker" är ändå inte helt ovanliga och bör absolut uppmärksammas.

Ett stort problem är att folk överlag tror att det inte aborteras friska foster till friska föräldrar i så pass sena veckor att fostret lever en bra stund efter förlossning. Att så många påstår att det är ljug och hittepå. Det är det inte. Jag har suttit med aborterade foster i famnen för att vänta på att hjärtat ska sluta slå. Det är otroligt tufft och svårt. Men lagen ser ut som den gör och det är min uppgift att stötta kvinnan i hennes beslut, vilket jag alltid gör.

Dock är jag absolut för att ifrågasätta den höga gräns för abort av friska foster som vi idag har.
    2015 utfördes 38,071 aborter i Sverige. Är det extremt många? Jag vet inte, hur definierar du extremt många? I relation till vad? Förut? Andra länder? Någon ideal siffra över hur många aborter bör utföras? 

Personligen anser jag att antalet aborter nog stämmer överens ganska bra med antalet kvinnor som inte ville eller kunde sätta ett barn till världen just nu, av olika anledningar. Vill inte föreställa mig hur mycket mer överbefolkad och ledsam världen skulle vara idag utan möjligheten till abort. 

Utav de som aborters i sena veckor (18-21+6) så ligger den siffran inte ens riktigt på 1.5% av alla aborter. Eller 559 st. Endast 0.47% (eller 180 st) av alla aborter skulle väl kunna ingå under din kategori utan några "egentliga orsaker" (sociala problem som orsak). Därtill, utav dessa 0.47% som du bedömer som utan "egentliga orsaker" så har du faktiskt ingen aning om hur många av de var just det och hur många som du hade ansett hade egentliga orsaker. Och det är inte heller upp till dig att bestämma. 

Inte sett någon i denna tråden påstå att det är ljug och hittepå? Här har du dessutom rå data på det. Kan du ärligt säga att du tycker att 0.48% av alla aborter är orsak nog att sänka abortgränsen? (Retorisk fråga, du behöver inte svara). 

Visst kan du ifrågasätta, det är väl allas rätt. Men det jag känner att många missar i denna tråd är att identifiera vad problemet är, vad är grundfrågan som svensk lag utgår från? För grundproblemet handlar om att sätta två rättigheter mot varandra; en persons rättighet till autonomi (en extremt högt värderad rättigheter i de flesta lagböcker världen över), mot en persons rättighet till liv (också extremt högt värderad rättighet). Då blir frågan, för Svensk lagväsen iallafall, att komma fram till en juridisk definition av när är man en person.
    I Sverige har vi valt att man är en juridisk person när man kan klara sig utan att vara en parasit på en annan människa (alltså i princip när man tekniskt sett skulle kunna sluta inskränka på en annans persons rättighet till autonomi och sin kropp). Den tidpunkten är baserad på aktuell forskning och medicinsk teknologi, som idag visar att ett foster skulle kunna överleva utanför livmodern efter v.22 (med hjälp av medicinsk teknologi då), därav anser vi då att fostret blir en juridisk person först vi den tidpunkten. Om forskningen kan visa något annat, eller den medicinska teknologin blir allt bättre så är det mycket troligt att vi kommer ändra lagen därefter. 
  • blairw
    Anonym (nä) skrev 2016-12-03 22:34:16 följande:
    Jag tycker att folk gör aborter allt för lättvindigt. Bland mina vänner har nästan alla gjort en abort och ca hälften fler. Från vi har varit 20-30 år. Jag känner alltså ca tio stycken som gjort minst en abort och den enda jag kan komma på som inte gjort någon är jag. Och vi är helt vanliga människor. Alltså inga socialfalll utan fullt arbetande kvinnor. Vet att mina vänner inte är tillräckligt undersöknings material men ändå. Det är ju galet många och de flesta hade slarvat med p medel.
    Igen, om vi anser att det är ett samhällsproblem att folk gör abort för lättvindigt (vilket jag inte vet om jag håller med om) så är det ett annat separat problem. Lösningen där är inte att göra aborträtten mer restriktiv, det är ju att arbeta med grundproblemet och ge bättre undervisning och underlag. 
    Turandot skrev 2016-12-03 22:21:13 följande:
    Nej man kan inte ha "mens" när man är gravid, du får läsa min utförliga förklaring till det här på sidan, en liten bit upp. 

Om du vet med dig att kondomen gått sönder eller att du varit magsjuk och eventuellt spytt upp ett p-piller, så råder jag dig att ta till vana att ALLTID göra ett graviditetstest tre-fyra veckor efter den händelsen. Eller ännu bättre: ta ett dagen efter-piller (och gör ändå testet för säkerhets skull sedan). Se till att du alltid har ett sådant hemma!

Nu måste jag gå och lägga mig, men återvänder i morgon. 
    Nej, men när du väl får blödningen vet du ju inte att det inte är mens. Det är inte biologin kring det vi diskuterar här, endast att man faktiskt kan blöda trots att man är gravid. 

Som jag skrev i inlägget tidigare, oavsett om man begår ett misstag (vare sig det är att man spyr och glömmer att använda kondom den närmsta veckan, eller om man råkar ha ett one night stand på fyllan där man haft total blackout) så anser jag ändå inte att man bör bli straffad med att tvingas genomgå en graviditet och föda ett barn och ha hand om ett barn. Det är varken bra för kvinnan, barnet eller samhället för så himla många anledningar. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:51:25 följande:
    Det utförs ca 38000 aborter per år i Sverige. Helt plötsligt blir 0,48% en hel del friska foster som aborteras väldigt sent.
    180 st för att vara exakt. Personligen tycker jag inte det är så mycket. Eller 180 st i sig låter ju mycket kanske, men ställ det i proportion till hur många aborter som sker eller hur många som inte gör abort (som föder) så är det inte särskilt många alls. Så det handlar om en liten del, en mycket liten del till och med.

Som jag tidigare skrivit, svensk abortlag utgår inte enbart ifrån huruvida ett foster är friskt eller inte, det räcker inte för att välja vart man ska sätta tidsgränsen för abort. De utgår från när fostret är livsdugligt och därmed blir en juridisk person i svensk lag. Det spelar ingen roll hur sjukt eller friskt fostret är, för v.22 anses fostret inte vara livsdugligt och därav går den gravidas rättigheter före. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:09:20 följande:
    Det är säkert lätt för någon utan personlig erfarenhet av hur det faktiskt går till sitta och endast se till siffror. Jag menar bara att det fortfarande är många (inte minst här på fl) som bestämt hävdar att kvinnor aldrig blir beviljade att abortera friska foster utan medicinsk indikation.

Det är viktigt att belysa hur det faktiskt ser ut för vad du än tycker så vet jag inte om jag tycker att det är etiskt försvarbart att en liten liten människa ska behöva kämpa i timmar för att slutligen dö. Allt för kvinnans rätt? Tänker inte gå in på aspekter om fostret känner smärta eller lidande. Vill bara upplysa om att det faktiskt är någonting att reflektera över.

Är inte emot abort. Verkligen inte. Men det finns detaljer i abortlagen som jag anses bör ses över. Det håller nog många som arbetar inom abortvården med om.
    Men vi måste se till siffror när vi pratar om beslut som påverkar halva befolkningen direkt (kvinnor alltså). Vi kan inte använda folks personliga erfarenhet av hur det går till som underlag för vilka beslut vi ska ta. Jag vet inte ens själv hur jag personligen ställer mig inför abort överhuvudtaget, eller en sen abort, och verkligen inte inför att man som barnmorska ska behöva se när ett foster ligger och andas ett tag efter en abort. Jag tror det skulle kännas fruktansvärt att uppleva. Men, hur jag känner inför det senare är till stor del baserat på min mänskliga instinkt att vi vill skydda det som är litet och försvarslöst. Logiskt, alltså baserat på vetenskap, så tyder det på att det lilla fostret inte har ett medvetande och inte kan känna smärta. Att fostret egentligen inte är mer levande än vad än blomma är t.ex., eller något annat levande ting som saknar medvetande och känslor. Jag kan skilja på mina personliga känslor och vad jag logiskt vet, och logiskt så måste jag hålla med om nuvarande lagstiftning baserat på nuvarande vetenskapligt underlag. 

Men som sagt, jag hoppas se mer forskning kring det och är helt mottaglig inför resultaten av framtida forskning och att omvärdera min ståndpunkt om framtida forskning ger oss mer valmöjligheter och information. 
  • blairw
    Anonym (B) skrev 2016-12-03 23:24:25 följande:
    Nej. Fast som jag skrev tidigare aborteras äldre foster än så. Upptäcker man graviditeten sent är ul inte tillförlitligt som det är innan v 20. Foster växer olika fort efter den veckan och därför finns risken hela tiden att äldre foster aborteras. Vilket jag själv varit med om som jag skrev tidigare.

Vad gör man i den situationen tycker du? Lägger fostret i kylen och blundar för det faktum att ett fullt livsdugligt foster (med insatser) precis kämpat för att överleva utan att minsta insats gjorts för att lindra eventuellt lidande?

Frågan är så mycket större än siffror i statistiken. Det är faktiskt individer det handlar om och var och när är det lämpligt att barnperspektivet kommer in?
    Statistiskt är det högst sannolikt att sådana fall är få (där graviditet inte upptäckts förrän v.20). Kan inte hitta någon statistik på detta dock. Men för illustrations skull, om 0.48% av alla aborter sker efter v.18 pga sociala problem så är det då möjligen 0.24% av alla aborter där graviditeten inte upptäckts förrän v.20 (om vi antar att antalet som upptäcker graviditeten i v.18,19, 20 och 21 är lika många - vilket de inte alls behöver vara). Alla dessa uppskattas heller inte felaktigt och är därav mer än 21+6, utan ytterligare en liten del av dessa 0.24% skulle isåfall vara felaktigt uppskattade. Nu vet jag inte hur exakt hur sannolikt det är att man uppskattar fel efter v.20, men rent logiskt känns det ju som att majoriteten blir uppskattade korrekt? (Du får gärna uppge en mer korrekt siffra och källa om du vet det). Så då pratar vi fortfarande om inte mer än ca 0.12% av alla aborter, eller ca 45 st. 

De 45 fallen förstår jag mycket väl kan kännas jobbiga för de bms som är med, säkerligen för kvinnan som vart gravid också. Men som jag skrev ovanför, jag kan inte basera min ståndpunkt på detta med enbart den vetskapen. Förutom att det handlar om endast kanske 0.12% av alla aborter, så finns det heller inte i nuläget vetenskap som stödjer att fostret "kämpat för att överleva". Vid det laget tyder den mesta forskningen på att fostret inte har ett medvetande, utan främst bara reagerar på händelser. Precis som en blomma desperat skulle sträcka sig mot solen om den håller på att dö av det, det betyder inte att blomman lider eller är medveten om vad som händer - men den bara reagerar. 

Det är ju precis det jag försökt förklara gång på gång här dock. Grundfrågan handlar ju om isåfall när ett foster blir en individ och ett barn med dess juridiska rättigheter. Idag är den gränsen efter v.22, men den kan såklart komma att ändras i framtiden. 
Svar på tråden Sen abort?