Anonym (B) skrev 2016-12-03 22:05:51 följande:
Under de sex åren jag arbetat med aborter har jag personligen hört talas om en, EN, som fått avslag efter v 18. Detta på min avdelning alltså.
Det utförs extremt många aborter totalt sett. Så de få procent som aborteras i mycket sena veckor utan några "egentliga orsaker" är ändå inte helt ovanliga och bör absolut uppmärksammas.
Ett stort problem är att folk överlag tror att det inte aborteras friska foster till friska föräldrar i så pass sena veckor att fostret lever en bra stund efter förlossning. Att så många påstår att det är ljug och hittepå. Det är det inte. Jag har suttit med aborterade foster i famnen för att vänta på att hjärtat ska sluta slå. Det är otroligt tufft och svårt. Men lagen ser ut som den gör och det är min uppgift att stötta kvinnan i hennes beslut, vilket jag alltid gör.
Dock är jag absolut för att ifrågasätta den höga gräns för abort av friska foster som vi idag har.
2015 utfördes 38,071 aborter i Sverige. Är det extremt många? Jag vet inte, hur definierar du extremt många? I relation till vad? Förut? Andra länder? Någon ideal siffra över hur många aborter bör utföras?
Personligen anser jag att antalet aborter nog stämmer överens ganska bra med antalet kvinnor som inte ville eller kunde sätta ett barn till världen just nu, av olika anledningar. Vill inte föreställa mig hur mycket mer överbefolkad och ledsam världen skulle vara idag utan möjligheten till abort.
Utav de som aborters i sena veckor (18-21+6) så ligger den siffran inte ens riktigt på 1.5% av alla aborter. Eller 559 st. Endast 0.47% (eller 180 st) av alla aborter skulle väl kunna ingå under din kategori utan några "egentliga orsaker" (sociala problem som orsak). Därtill, utav dessa 0.47% som du bedömer som utan "egentliga orsaker" så har du faktiskt ingen aning om hur många av de var just det och hur många som du hade ansett hade egentliga orsaker. Och det är inte heller upp till dig att bestämma.
Inte sett någon i denna tråden påstå att det är ljug och hittepå? Här har du dessutom rå data på det. Kan du ärligt säga att du tycker att 0.48% av alla aborter är orsak nog att sänka abortgränsen? (Retorisk fråga, du behöver inte svara).
Visst kan du ifrågasätta, det är väl allas rätt. Men det jag känner att många missar i denna tråd är att identifiera vad problemet är, vad är grundfrågan som svensk lag utgår från? För grundproblemet handlar om att sätta två rättigheter mot varandra; en persons rättighet till autonomi (en extremt högt värderad rättigheter i de flesta lagböcker världen över), mot en persons rättighet till liv (också extremt högt värderad rättighet). Då blir frågan, för Svensk lagväsen iallafall, att komma fram till en juridisk definition av när är man en person.
I Sverige har vi valt att man är en juridisk person när man kan klara sig utan att vara en parasit på en annan människa (alltså i princip när man tekniskt sett skulle kunna sluta inskränka på en annans persons rättighet till autonomi och sin kropp). Den tidpunkten är baserad på aktuell forskning och medicinsk teknologi, som idag visar att ett foster skulle kunna överleva utanför livmodern efter v.22 (med hjälp av medicinsk teknologi då), därav anser vi då att fostret blir en juridisk person först vi den tidpunkten. Om forskningen kan visa något annat, eller den medicinska teknologin blir allt bättre så är det mycket troligt att vi kommer ändra lagen därefter.