Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Sen abort?

Turandot skrev 2016-12-04 12:10:47 följande:

Konstigt att det funkar bra i Finland, då. Sist jag var där såg jag inga gatubarn heller...
    Finland har fortfarande ett stort antal barnhem.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-04 12:26:42 följande:
    Fast om det är så motbjudande, så borde de ha börjat lida av det före vecka 20, tycker man... En sådan kvinna behöver för övrigt psykiatrisk hjälp hur eller hur. En frisk kvinna tycker inte att en graviditet är motbjudande. Olämplig i tid kanske, men inte motbjudande.

Och som vi har konstaterat ett antal gånger nu: det krävs inte alls så extrema skäl för att få en sen abort beviljad. 90 procent beviljas, och det kan vara väldigt bagatellartade skäl, eftersom det är mamman själv som avgör vad som är ett allvarligt skäl... Man skulle lika gärna kunna ta bort den grindvakten.
    Det är först de senare månaderna kroppen börjar förändras, de som inte upptäckt att de är gravida förrän så sent så de behöver ha tillstånd har ju inte haft några tecken på graviditet, är de alkoholmissbrukare så har ju tom. eventuellt illamående bara varit det där fylleillamåendet innan återställare och magen varit lika svullen som alltid. 
    Mångas kropp ändras inte et enda dugg förrän framåt vecka 23-24, vi använde våra vanliga jeans och mådde inte ett enda dugg illa.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-04 12:26:42 följande:
    Fast om det är så motbjudande, så borde de ha börjat lida av det före vecka 20, tycker man... En sådan kvinna behöver för övrigt psykiatrisk hjälp hur eller hur. En frisk kvinna tycker inte att en graviditet är motbjudande. Olämplig i tid kanske, men inte motbjudande.

Och som vi har konstaterat ett antal gånger nu: det krävs inte alls så extrema skäl för att få en sen abort beviljad. 90 procent beviljas, och det kan vara väldigt bagatellartade skäl, eftersom det är mamman själv som avgör vad som är ett allvarligt skäl... Man skulle lika gärna kunna ta bort den grindvakten.
    En frisk kvinna kan mycket väl anse att graviditeten är motbjudande om den måste fortgå för att man inte kan göra en abort.
    Det är allvarliga skäl att inte vilja ha ett barn, att inte vilja ändra sitt liv för att föda ett oönskat barn. Vem säger att det bagatellartade skäl att inte vilja ändra sitt liv och sin livsföring för att föda ett oönskat barn.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 12:54:10 följande:
    Tror nog visst att du skulle ha någonting emot det om du visste vad det innebar. Utgår ifrån att du inte har hållt ett barn i v 24 i dina armar eller behövt sitta och vänta på att barnet ska sluta kämpa med sin andning och att hjärtat ska slå.
    Klarar man inte av att arbeta med sena aborter så får man väl återgå till sjuksköterskeyrket. Abortlagar är inte till för personalen den är till för att det inte ska födas barn som är oönskade.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 13:00:07 följande:
    Kan bara instämma. Det måste å andra sidan vara oerhört skönt att vara så okunnig.
    Nu är det ju inget tvång att arbeta på en förlossningsavdelning om man inte anser att man klarar av alla arbetsuppgifter som ingår. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 12:54:10 följande:
    Tror nog visst att du skulle ha någonting emot det om du visste vad det innebar. Utgår ifrån att du inte har hållt ett barn i v 24 i dina armar eller behövt sitta och vänta på att barnet ska sluta kämpa med sin andning och att hjärtat ska slå.
    Det är alltså skillnad på att hålla ett foster som har synbara fosterskador än att hålla ett foster som ser normalt ut? Foster vid sen abort kämpar inte med sin andning eftersom deras lungor inte är funktionella.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:08:41 följande:
    Väntade bara på att den här idiotiska kommentaren skulle komma.

Ska säga dig en sak. Ingen jag jobbar med mår väl över att behöva ta hand om så stora foster som lever efter aborten. (Jo en skk, hon lägger in de i kylen innan de ens har dött. Hon har
    noll empati och borde bytt jobb för länge sedan).

Jag gör mitt jobb. Mitt jobb är att stötta kvinnan i hennes beslut och finnas där för henne. Och jag gör ett jävligt bra jobb. Men det betyder inte att det psykiskt inte är tufft att ta hand om dessa sena aborter. Vi gör det vi ska, sen går vi hem och mår dåligt över det. Känner man ingenting över att handskas med en sådan situation är man på fel plats. Då skulle jag inte kunnat vara en bra förlossningsbm heller för då hade jag helt saknat empati och medmänsklighet.
    Vi får tyvärr ingen stöttning i dessa situationer heller. Och de som inte vill utföra aborterna åker ut från avdelningen och förlorar jobbet.

Så kom inte med ditt skitsnack om "att klarar man inte av jobbet får man byta". Jävligt lätt för dig att säga som troligen aldrig varit i kontakt med foster i denna storleken.

Som jag sagt innan. Det är fullt möjligt att sänka abortgränsen något för att eliminera risken att levande barn föds. Tror inte någon normalt funtad kvinna vill abortera ett foster som faktiskt lever. Tror inte många ens tänker tanken att det finns en möjlighet att det gör det.
    Eftersom det sker så få sena aborter i landet så lär de flesta som jobbar på förlossning aldrig komma i kontakt med någon sen abort överhuvudtaget risken är betydligt större att råka ut för en förlossning som går riktigt illa med ett dött barn eller ett barn som föds med riktigt svåra förlossningsskador.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:14:33 följande:
    De flesta sena aborter utförs på gyn av ssk.
    Sjuksköterskor är inte förlossningsutbildade.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:22:32 följande:
    Nej det vet jag. Vad vill du ha sagt med det?
    Och varför påstår du då att det är SSK som stödjer och bistår under sena aborter.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:28:09 följande:
    De har precis samma kompetens att ta hand om en sen abort som jag har som bm. När jag började som ny ssk på gyn tog jag hand om det själv. Det är så det fungerar.
    Då kan man ju fundera på varför det bara är barnmorskor som går till domstol för att de inte får jobb när de vägrar arbeta med sena aborter, varför är det inte en mängd SSK som går till domstol för att slippa sena aborter eller undersköterskor som vill undantas från att arbeta med sena aborter?
    Varför går inte dessa olika arbetstagare samman och motionerar informerar riksdagen om hur deras arbetssituation ser ut.
Svar på tråden Sen abort?