Anonym (B) skrev 2016-12-04 13:08:41 följande:
Väntade bara på att den här idiotiska kommentaren skulle komma.
Ska säga dig en sak. Ingen jag jobbar med mår väl över att behöva ta hand om så stora foster som lever efter aborten. (Jo en skk, hon lägger in de i kylen innan de ens har dött. Hon har
noll empati och borde bytt jobb för länge sedan).
Jag gör mitt jobb. Mitt jobb är att stötta kvinnan i hennes beslut och finnas där för henne. Och jag gör ett jävligt bra jobb. Men det betyder inte att det psykiskt inte är tufft att ta hand om dessa sena aborter. Vi gör det vi ska, sen går vi hem och mår dåligt över det. Känner man ingenting över att handskas med en sådan situation är man på fel plats. Då skulle jag inte kunnat vara en bra förlossningsbm heller för då hade jag helt saknat empati och medmänsklighet.
Vi får tyvärr ingen stöttning i dessa situationer heller. Och de som inte vill utföra aborterna åker ut från avdelningen och förlorar jobbet.
Så kom inte med ditt skitsnack om "att klarar man inte av jobbet får man byta". Jävligt lätt för dig att säga som troligen aldrig varit i kontakt med foster i denna storleken.
Som jag sagt innan. Det är fullt möjligt att sänka abortgränsen något för att eliminera risken att levande barn föds. Tror inte någon normalt funtad kvinna vill abortera ett foster som faktiskt lever. Tror inte många ens tänker tanken att det finns en möjlighet att det gör det.
Eftersom det sker så få sena aborter i landet så lär de flesta som jobbar på förlossning aldrig komma i kontakt med någon sen abort överhuvudtaget risken är betydligt större att råka ut för en förlossning som går riktigt illa med ett dött barn eller ett barn som föds med riktigt svåra förlossningsskador.