• Anonym (B)

Sen abort?

blairw skrev 2016-12-05 16:50:19 följande:

Orkar inte längre kommentera i tråden. Blir ledsen över att folk saknar empati, frustrerad över att man vägrar ta till sig vetenskapliga bevis och logiska resonemang och tappar hoppet över hur låg nivå det är på vissa argument och kommentarer. Jag har sagt mitt och bidragit med svar på allt jag fått tillfrågat och försett källor till mina argument. I en 42-sidig tråd kommer väl de inläggen enkelt missas. Men för den som ser detta inlägg så har jag skrivit om bl.a. varför Sveriges abortlag ser ut som den gör, vad som ligger till grunden för den, vetenskapliga studier angående när foster kan känna smärta, när det anses livsdugligt och när foster får medvetande. Också redogjort för statistiken kring hur många aborter som faktiskt sker i Sverige, hur många av dessa som skedde efter v.18 och behövde tillstånd, hur många som faktiskt får tillstånd efter v.18 och av vilka anledningar. Ni som trillar in i tråden och ställer frågor om allt detta (och mer) kan hitta svar på det om ni trycker på "visa endast" under mitt användarnamn. 

Min sista kommentar i denna tråden blir isåfall angående detta. Sett flera som kommenterat det här eller liknande ("Är det okej att vi tycker olika eller?", "Alla tycker olika och det är helt okej") i både denna tråden och andra trådar. 

Ja, alla har rätt till en åsikt. Men att någon annan fortsätter uttrycka sin åsikt betyder inte att de säger att du inte har rätt till din åsikt. Inte sett någon som sagt att du inte har rätt till din åsikt, så varför kändes det nödvändigt att hävda? 

Och även om alla har rätt till en åsikt så betyder det inte att allas åsikter är lika värdefulla, även om det är vad du fick lära dig i grundskolan. Om någon tar sig tiden att leta upp saklig och korrekt information (såsom vetenskapliga studier eller statistiska rapporter) och bygger upp ett argument utifrån det så väger det 10.000 gånger mer än någon som bara konstaterar sin åsikt utan någon större förklaring eller en förklaring bestående av "jag har vart med om det", "googla det", eller hänvisar till Pingstkyrkans egna tidning eller någon annan selektiv, icke-expert på ämnet. 

Slutligen, de som hävdar att det har rätt till sin åsikt eller ifrågasätter varför man inte bara kan acceptera att vi har olika åsikt: Om diskussionen handlade om vilken färg som var bäst och jag säger röd och du säger blå, där kan vi bara acceptera att 

Men när det handlar om extremt viktiga frågor som berör andras rättigheter, såsom samkönat äktenskap, eller abort, då duger det inte att säga "jaja, vi får väl tycka olika ". Min åsikt om att det ska vara lagligt med samkönat äktenskap eller abort (även sen sådan) påverkar inte andras rättigheter. Jag kan personligen välja att inte nyttja den rättigheten om jag anser att det inte är etiskt rätt eller rätt väg för mig, men det påverkar inte att andra har de rättigheterna. Om din din åsikt är att det inte ska vara lagligt, då är din åsikt ett direkt hot mot de som berörs av de rättigheterna och vill nyttja de rättigheterna. Jag kan inte och kommer aldrig acceptera det. 
    Du slår verkligen knut på dig själv i ditt försök att verka lite förmer än andra.

Att du skriver att du blir ledsen över att folk saknar empati är ju rätt skrattretande för någon som endast ser till statistik och vetenskap och inte visat en gnutta empati utan mest hånat de som diskuterat utifrån etiska aspekter.

Kan upplysa dig om att gränserna för sen abort diskuteras hela tiden i takt med att barn räddas allt tidigare så ditt översitteri mot oss som tagit upp diskussionen om att sänka gränsen något misslyckas.

Tycker du ska ta kontakt med socialstyrelsen och underrätta dom om att det är onödigt arbete att diskutera gränserna. För de borde ju lyssna på någon som sitter inne med alla svaren, eller hur?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 19:43:01 följande:

Få nekas eftersom de som söker har skäl till varför de ska beviljas en sen abort.

Att somliga påstår att det finns de som beviljas för att de inte vill ha barn är inte sant.

Du har bilden av att det bara är missbrukare och psykfall som beviljas abort om fostret är friskt. Så är det inte.

Det är inte heller speciellt svårt att komma med diverse argument som att man blivit lämnad och mår psykiskt dåligt. Vilket såklart alla skulle göra om man blev lämnad under graviditeten. Mer än så behövs inte för att få det beviljat och kom inte och påstå annat när du inte vet!
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 20:02:04 följande:

Ljuger man sig till en sen abort så tyder det i allra högsta grad på att man inte är psykiskt stabil och lämplig att bli förälder.

Oj, det var hårda ord från någon som hela tiden hävdat att kvinnan minsann inte ska behöva "lida" sig igenom en oönskad graviditet. Känns som du säger emot dig själv rätt rejält här.

Det är väl för övrigt inte att ljuga att säga att man mår mycket psykiskt dåligt om ens partner lämnat en under graviditeten.
  • Anonym (B)
    Kimpalicous skrev 2016-12-05 20:13:26 följande:

Tycker det är rent ut sagt mord. Förstär inte hur man kan göra abort så sent. Det är fruktansvärt!! Dock tycker jag inte heller det är okej att göra abort när hjärtat börjat slå..

Du är emot abort helt då antar jag eftersom hjärtat börjar slå i v 5-6?

Du ser inget olämpligt i detta?
  • Anonym (B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-05 20:55:34 följande:

Mår man psykiskt dåligt så är de ju ett skäl för att få beviljat en sen abort. Mår man psykiskt dåligt ska man självfallet inte tvingas genomgå en oönskad graviditet när det finns möjlighet till abort.

Nej precis. Så vem som helst kan få beviljad sen abort, som jag sagt hela tiden. Psykisk ohälsa är extremt vanligt och betyder inte att man är inkapabel att ta hand om ett barn. Var och varannan födande kvinna äter antidepressiva idag.
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-05 21:26:48 följande:

Jag ger mig in i tråden efter att ni diskuterat ett tag. Men har skummat igenom den. Två saker tycker jag behöver lyftas: 1) i Sverige finns ingen övre abort gräns. Vecka 22 är alltså "praxis" men inte lag. Med andra ord kan man frångå den praxisen, vilket man också gör, och abortera barn senare i graviditeten. Det händer Inte ofta men det är ändå ett livsdugligt barn som blir bragt om livet. Senast jag hörde om det var våren 2015 i uppsala, ett barn i ca vecka 34, friskt barn men mamman var ej stabil och synnerliga skäl ansågs föreligga. 

intressant är att tillägga att debatten om sen abort och att barnen kunde andas efter en abort startade ungefär samtidigt i Sverige i Norge. Båda regeringar tillsatte en utredning. I Norge bestämde man sig för att i lagen skriva en övre gräns, alltså 21+6. Men i Sverige valde vi istället att rekommendera sjukvården att injicera barnet med gift så att det inte uppvisade några livstecken när det drivdes ut och gav på så sätt inte obehagskänslor för personalen.... 2) i samtal om abort behöver vi lyfta frågan om ett ofött barn har samma människovärde som du och jag? För om man tillskrivs ett människovärde så har man även rätt till liv. Oavsett andras tyckande så är ändå rätten till liv en grundläggande rättighet för alla människor och står över andra rättigheter. 

Jag är av åsikten att det spelar ingen roll var i utvecklingen vi är, är det en människa så har vi ett värde och därmed rätt till liv. Inte påstår vi att en omedveten människa är mindre värd? Därmed bör också ett litet barn tillskrivas värde. För om medvetandet och fysisk funktionalitet ska bestämma vårt värde bör vi även välkomna spädbarnsmord och aktiv påtvingad dödshjälp av våra äldre som börjar avveckla fysisk funktion. 

abort är aldrig en enkel fråga och varje situation är såklart alltid unik och vi behöver visa ödmjukhet inför de som står i en oplanerad graviditet eller får veta att det barnet inte blir så som man väntat sig. 

Men saken kvarstår, är det en människa i magen, bör även den personens rättigheter tillvaratas. Vad vi behöver bli bättre på är att ge stöd till män och kvinnor som funderar på abort. Vi behöver ge alternativ. 

Allt fler par är ofrivilligt barnlösa i Sverige, ändå sker enbart en handfull nationella adoptioner per år. Och vi måste väl ändå våga se möjligheten att en adoption är bättre än att avsluta en annan människas liv? Samt att kvinnan i vissa fall ska behöva dras med den inre smärta och ev. fysiska komplikationer som kan komma av en abort. Flera kvinnor som gjort en abort berättar att ingen stöttade dem och just för att vänner, familj och pojkvän alla entydigt sa att abort var bästa valet vågade de inte välja att behålla barnet.

abortliberalerna har således blivit mer abortförespråkare, där man hellre ser en abort som självklara valet än att erbjuda kvinnan support, stöd och att klart kunna se på alternativen. Enligt mig kör man över kvinnan och RFSU som är vårt lands främsta abortförespråkare har till och med liknat abort vid ett tandläkarbesök.

Men det är än dock sekundärt, för barnet är i sig en egen individ och bör därmed ha rätt till liv.

Om vi anser att livet slutar när hjärtat slutar slå, varför anser vi inte att livet börjar när hjärtat börjar slå? 

Men vad är det här för skitsnack? Att sätta igång en förlossning i v 34 är ingen abort. Som anonym skrev klarar sig nästan alla barn i den veckan. Och nej, man ger INTE gift till fostret.
  • Anonym (B)
    Anonym (Sara) skrev 2016-12-05 22:25:49 följande:

Vid sena aborter ger man nån medel till barnet,så att den får svårt att andas och dör.Visst är det så?

Absolut inte!
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 00:32:31 följande:

Du och flera innan dig säger samma sak. Samtidigt som jag står fast vid vad jag vet. Detta handlade inte om en startad förlossning, det var en abort av ett friskt barn. Tyvärr kan jag inte uppge min källa.

Men vi kan släppa detta nu. Det är ändå ointressant i sammanhanget.

Det intressanta är att aborter tillåts i samma vecka som vi kan rädda barn. Sena aborter tillåts även på så banala grunder som gomspalt (bara att googla på det så hittar du uttalanden från socialstyrelsen).

Men det mest intressanta är: när är man människa och får ett värde?

Så du menar att man injicerade gift till ett friskt foster i v 34 och utförde en abort på det viset?

Du måste ha missuppfattat totalt. Att barnet föddes i v 34 var antagligen för att man vet att det har mycket goda chanser i den veckan och att man väntade med att SÄTTA igång förlossningen till dess. Det händer hela tiden.

Att man skulle göra som du påstår finns inte. I så fall har det begåtts ett allvarligt brott.
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:28:49 följande:

Kom med bevis, inte anklagelser så fortsätter jag gärna ett konstruktivt samtal med dig.

Men du kan inte sitta och vräka ur dig att ett friskt foster aborteras i v 34 pga instabil mamma. Det finns inte på kartan att man skulle injicera gift i ett nästan fullgånget barn pga moderns situation. Då förlöser man tidigare och omhändertar barnet. Sluta och skriv en massa skit!
  • Anonym (B)
    Liljekonvalj skrev 2016-12-06 10:27:09 följande:

Ja och framför allt är det väldigt få som pratar om hur många mår rent fysiskt och psykiskt efter en abort. En del mår bra men har ont (vilket knappt går att från komma) men väldigt många lider i det tysta och sörjer det barn man aldrig fått träffa och aborten man inte kan göra ogjord. Men det är så himla tabubelagt att många vågar inte prata om det.

Min starka uppfattning är att kvinnor förtjänar bättre än abort.

Vi måste kunna bli bättre på att förebygga oplanerade graviditeter och ge alternativ. Det kan inte vara okej att ca 37.000 aborter göra årligen i Sverige. Det är ju ett helt Alingsås varje år!

Och samtidigt växer den åldrande gruppen, ofrivillig barnlöshet stiger och vår befolkningsbalans är rubbad. Det kan ju vara känslokallt att tala demografi angående familjebildning då det är högst individuella frågor. Men våra politiker bör se över detta.

De flesta som gör en abort gör det pga avsaknaden av stöd. Varför kan vi inte prata om att ge stöd till att välja liv?

"Kvinnor förtjänar bättre än abort". Antar att du är abortmotståndare.

Fruktansvärt.
Svar på tråden Sen abort?