Sen abort?
Orkar inte längre kommentera i tråden. Blir ledsen över att folk saknar empati, frustrerad över att man vägrar ta till sig vetenskapliga bevis och logiska resonemang och tappar hoppet över hur låg nivå det är på vissa argument och kommentarer. Jag har sagt mitt och bidragit med svar på allt jag fått tillfrågat och försett källor till mina argument. I en 42-sidig tråd kommer väl de inläggen enkelt missas. Men för den som ser detta inlägg så har jag skrivit om bl.a. varför Sveriges abortlag ser ut som den gör, vad som ligger till grunden för den, vetenskapliga studier angående när foster kan känna smärta, när det anses livsdugligt och när foster får medvetande. Också redogjort för statistiken kring hur många aborter som faktiskt sker i Sverige, hur många av dessa som skedde efter v.18 och behövde tillstånd, hur många som faktiskt får tillstånd efter v.18 och av vilka anledningar. Ni som trillar in i tråden och ställer frågor om allt detta (och mer) kan hitta svar på det om ni trycker på "visa endast" under mitt användarnamn.
Ja, alla har rätt till en åsikt. Men att någon annan fortsätter uttrycka sin åsikt betyder inte att de säger att du inte har rätt till din åsikt. Inte sett någon som sagt att du inte har rätt till din åsikt, så varför kändes det nödvändigt att hävda?
Och även om alla har rätt till en åsikt så betyder det inte att allas åsikter är lika värdefulla, även om det är vad du fick lära dig i grundskolan. Om någon tar sig tiden att leta upp saklig och korrekt information (såsom vetenskapliga studier eller statistiska rapporter) och bygger upp ett argument utifrån det så väger det 10.000 gånger mer än någon som bara konstaterar sin åsikt utan någon större förklaring eller en förklaring bestående av "jag har vart med om det", "googla det", eller hänvisar till Pingstkyrkans egna tidning eller någon annan selektiv, icke-expert på ämnet.
Slutligen, de som hävdar att det har rätt till sin åsikt eller ifrågasätter varför man inte bara kan acceptera att vi har olika åsikt: Om diskussionen handlade om vilken färg som var bäst och jag säger röd och du säger blå, där kan vi bara acceptera att
Men när det handlar om extremt viktiga frågor som berör andras rättigheter, såsom samkönat äktenskap, eller abort, då duger det inte att säga "jaja, vi får väl tycka olika ". Min åsikt om att det ska vara lagligt med samkönat äktenskap eller abort (även sen sådan) påverkar inte andras rättigheter. Jag kan personligen välja att inte nyttja den rättigheten om jag anser att det inte är etiskt rätt eller rätt väg för mig, men det påverkar inte att andra har de rättigheterna. Om din din åsikt är att det inte ska vara lagligt, då är din åsikt ett direkt hot mot de som berörs av de rättigheterna och vill nyttja de rättigheterna. Jag kan inte och kommer aldrig acceptera det.
Att du skriver att du blir ledsen över att folk saknar empati är ju rätt skrattretande för någon som endast ser till statistik och vetenskap och inte visat en gnutta empati utan mest hånat de som diskuterat utifrån etiska aspekter.
Kan upplysa dig om att gränserna för sen abort diskuteras hela tiden i takt med att barn räddas allt tidigare så ditt översitteri mot oss som tagit upp diskussionen om att sänka gränsen något misslyckas.
Tycker du ska ta kontakt med socialstyrelsen och underrätta dom om att det är onödigt arbete att diskutera gränserna. För de borde ju lyssna på någon som sitter inne med alla svaren, eller hur?