När åkte ni på semester utomlands första gången med småbarn?
...och hur var det?
Gärna tips på bra ställen utomlands eller i Sverige att semestra på med riktigt små barn ca 1 år.
...och hur var det?
Gärna tips på bra ställen utomlands eller i Sverige att semestra på med riktigt små barn ca 1 år.
Vi åkte till Teneriffa första gången när bebis var 7 månader. Firade jul där med övrig familj.
Allt gick jättebra, helt underbar semester och flygresan var spännande för liten :)
Nu är han en van flygresenär som kan flyga ensam till Thailand, 15 år.
Vi var i Wien när sonen var 3 mån, sedan i Istanbul vid 9 mån och Singapore när han var ett år, med de andra barnen har vi varit i Dubai vid 6 mån, Thailand vid 8 mån och USA vid 1 år.
Smidigaste resan var nog Wien, sonen sov mest och maten (ammade) hade jag med mig! När de är under året kan man gott välja resmål som mest passar föräldrarna, klart man får anpassa till barnen och planera, men de hänger ju mest med!
Hon var nyss fyllda ett när vi åkte till Dubai och efter det avlöste resorna varandra. Det jag har tyckt varit vikigt, som har underlättat, är boende med eget hushåll eller åtminstone ett pentry att laga/värma mat i.
Vi var på Mallorca när dottern var fem månader, underbar resa. Bodde på Sunving resor i en happy baby-lgh.
Tänk bara på att välja familjehotell, där är det större acceptans för griniga barn.
Alcudia/Mallorca är bra! 11 mån
Med min förra man åkte vi till Spanien när barnet var 3 månader. Min nuvarande man än extremt orolig av sig och vill inte resa innan barnet är 1,5 år. Helst inte då heller, men jag insisterar.
Var i Vilamoura, Portugal med vår son. Han höll precis på att övergå från amning till mat.
Tycker att det fungerade kanon så länge vi försökte planera våra middagar så att de inte blev för långdragna. Han tyckte inte alls att det var kul att vara stilla, på den tiden ville han krypa omkring eller sitta i bärsele så det var svårt att sitta och äta i lugn och ro om han inte sov. Solskydd var också knepigt att få till. Vi gick runt med ett litet parasoll över honom.
Så här i efterhand hade det varit trevligt att åka tillsammans med föräldrar eller ett par kompisar i samma situation för att ha haft lite sällskap vid bordet när den ena knatade runt med lillen.
Vilamoura är en liten "golf-ort" som var väldigt fin med nära till stranden, bra restauranger (jämf med andra små orter i Italien/Spanien) och trevliga promenadstråk. Hade bil hela veckan och lite trevliga utflyktsmål på hyffsat avstånd.
Tror det beror mycket på hur barnet är vad man ska välja för resemål...
Tänk bara på att välja familjehotell, där är det större acceptans för griniga barn.
Första utlandsresan med barn gjordes med 2 ettåringar och en 3 åring till Mallorca. Utlandsresa 2 till Egypten när de var 2,2 o 4. Utlandsresa 3 till Grekland när de var 3,3,5.. Nu om ett par veckor ska vi åka till Thailand i en månad och resa runt i landet, barnen är 5,5,7 :) har gått bra de tidigare 3 gångerna, hoppas vi inte tagit oss vatten över huvudet denna gång :P
Tråkigt att du förutsätter att alla småbarn är skrikiga och geggiga (?) - nu reser vi aldrig på charter, så kanske därför vi har olika erfarenhet av resor!
Tråkigt att du förutsätter att alla småbarn är skrikiga och geggiga (?) - nu reser vi aldrig på charter, så kanske därför vi har olika erfarenhet av resor!
Åh jag tycker ni är modiga! Härligt att höra. Vår dotter är 7 mån. Vi har rest mycket tidigare och när vi fick barn så sa vi att nu blir det inga utlandssemestrar på några år... Men sen kommer ändå längtan att komma iväg lite, kanske till våren eller senare. Jag är inte orolig att vi skulle klara det, hon är glad och nyfiken för det mesta men funderingarna är väl just det där, att man stör andra på flyget, hotellet, att det blir jobbigt. Vet ju själv hur irriterade folk kan bli. Men man får väl välja bamseklubben osv då...och kort flygresa måste det nog bli.. Eller bil kanske...
Vi passade på att åka iväg 2ggr innan vår son fyllde två år. Då var det enveckas-resor till Egypten för sol, bad och snorkling. Sen efter det har det blivit lite längre resor (bl.a. till Thailand) och även inom Europa.
Nu väntar vi #2 till våren och jag tycker att det vore jättemysigt att ta en sista minuten med den bebisen i september / oktober nästa år kanske. Men nu har vi storasyskonet som går i mellanstadiet att ta hänsyn till och då är det bara loven som gäller. Man var friare när man bara hade ett barn!
Åkte utomlands första gången när bebisen var tre månader. Till Italien för att hälsa på släkten.
Vi åkte till Cypern när vårt barn skulle fylla 1år, det var så härligt och hon hade inte riktigt lärt sig gå så det var riktigt lungt och mysigt.
Kan varmt rekommendera Sunwing Sandy Bay Beach i Cypern. Perfekt semester med barn