klyban skrev 2016-12-07 21:34:39 följande:
Aldrig någonsin nått problem för mig, jag umgås bara med såna som har kontroll över sin konsumtion av alkohol eller droger.
Där alkohol och droger är efterrätten i livet och inte huvudrätten.
Sen är det är det inte alls ovanligt att ex missbrukare beter sig som du, där de framställer sig bättre än vad de är.
Och gärna sparkar på den som ligger.
Riktigt varför detta beteende ofta uppstår bland ex missbrukare vet jag inte.
En är väl att trycka ner någon annan så ska de själva må bra.
Men det är galet att man måste sparka på en som ligger, för att må bra själv.
Personligen är jag ingen missbrukare av varken alkohol eller droger, men skulle aldrig någonsin få den idén att mobba någon för jag ska må bättre.
Sen såklart så mår jag väldigt bra redan, så för mig är det beteendet inte ens nödvändigt.
Dock ser och hör man detta för ofta, och alltid lika förundrade i hur de inbillar sig att de är bra människor.
Det kan bero på att TS har rätt i mycket av det han skriver, alla har ingen "sjukdom", när man verkligen har försökt och misslyckats kan man prata om sjukdom.
Många hamnar i missbruk för att de inbillar sej att de är bättre, kul med droger och alkohol, beroende? "det händer inte mej", går det ut över andra? det skiter jag i.
När de känner sej misslyckade har de lätt att få narcissistiska drag, är lättare att nedvärdera andra och ha ursäkter för sina misslyckanden än att stå för dom, andra hamnar i missbruk för att de redan har den inställningen.
klyban skrev 2016-12-07 21:42:57 följande:
Det stora problemet är väl att väldigt stor procent av missbrukarna har psykiska problem i botten.
Och löser man inte dessa, så är det extremt mycket svårare att klara sig ur ett missbruk.
Men nu kommer väl någon svart och vit-kraxare och säger att det finns många som kommer ur ett missbruk utan att ha adresserat och löst psykisk ohälsa.
Vilket givetvis sant, men det är ett extremt stort hinder för denna grupp att komma över.
Sen vet jag inte hur drygt det är med missbrukare, brukar liksom inte umgås med missbrukare.
Men visst de har en massa problem med sig själv och hur de agerar med omvärlden, och hur litet intresse de har för andra, är nått som ofta är rätt tydligt.
Och som få människor accepterar som beteende.
Men en missbrukare är ju sjuk, och ska ses som sjuk, och jag tycker normalt inte att sjuka människor(med diagnoser) ska se ned på.
Dock är detta familjeliv, där sparkar man gärna på de som ligger, och berättar gärna att de är inte människor och inte ens ska få ta del av vård.
Och vård får de tyvärr inte så ofta heller, då vi har en polis som är hindrande att söka adekvat vård i en lugn miljö.
De är mer intresserade att straffa dig, men varför man använder poliser till ett hälsoproblem, är nått jag aldrig någonsin kommer förstå.
Missbrukare är människor, det är nått man sällan kommer ihåg på familjeliv.
Är väl lite både och, många låser sej till droger/alkohol som det enda alternativet, så läge de gör det blir det svårt att ta tag i problemen och hitta en ersättare för droger/alkohol.
Kolla runt på FL, många rättfärdigar otrohet genom att plocka bort alla andra alternativ. kvinnor som blir misshandlade låser sig vid mannen, de är i en destruktiv relation för att de ofta är rädda för att ta första stegen. Andra sitter fast i förhållanden när de inte har några känslor kvar för att de är rädda för att vara själva.
Mycket handlar om de som blir styrda av rädsla, trygghet, rättfärdigande, förnekande, självupptagenhet, egoism,berättigande, nonchalans, offerkofta, diverse försvars mekanismer, istället för att ta tjuren vid hornen
Det är också en orsak till att många hamnar i missbruk och fortsätter missbruka.
Missbruk är definierat som en sjukdom, men jag tycker ändå att man ska skilja på de som verkligen fastnar i det och inte kan sluta och de som inte vill ha hjälp eller inte riktigt vill sluta.
Att en missbrukare inte vill gå ner sej betyder inte att den inte vill missbruka, innan man kan dra in en alkoholist eller knarkare på tvångsvård har det gått långt, många vägrar hjälp, ursäkter, lögner och förnekelse de är mästare på att klara sej undan och manipulera omgivningen och de närmaste som blir medberoende.
Det behövs en polis och de ska straffas, de ska hållas lika ansvariga för sina handlingar som alla andra, att låta dem komma undan är en björntjänst.
Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 04:45:20 följande:
Tycker inte man ska uttala sig om man inte själv har varit i missbruk och umgåtts i de kretsarna. Ni är fel personer att bedöma mitt inlägg, för ni har inte gått igenom samma saker. Dessutom läser ni inte min TS ordentligt så ni får helhetsbilden.
Till dig som undrade vad jag eventuellt har för diagnos - fråga dem det som var orsak till att jag var tvungen att flytta och skaffa skyddad adress. Vad har man för diagnos om man vill slå ihjäl någon som bara vill dra sig ur en gemenskap? Hade du tillåtit det?
Bara för att man inte varit missbrukare själv betyder inte att man vet vilka självuppdragna drägg missbrukare kan vara så min fråga är om du själv är rätt person att döma och varför du inte kom till insikt tidigare, det var ju bara att sluta.
självrannsakan
Anonym (F.d. addict) skrev 2016-12-08 07:46:00 följande:
Äntligen någon som förstår :) Om man dricker trots att man har barn så älskar man flaskan mer än barnen. När jag själv var i missbruket ansåg jag ,liksom så många andra, att det var en sjukdom, men nu när jag varit nykter i några år och kan se klart förstår jag att jag och andra som missbrukar/missbrukat använde det mest som en ursäkt för att få fortsätta dricka. Det är inte alls svårt att sluta om man verkligen vill. Men så länge inte viljan finns så går det inte, eftersom man då inte är motiverad. Jag har också förstått att missbrukare för det mesta är bekväma och lata människor som inte vill ta tag i sina liv. Livet är en fest för dem, de vill ha roligt jämt och fattar inte att vuxenlivet innebär mycket ansvar och ganska lite nöjen. Klart att vanligt folk blir förbannade. Det förstod jag inte då men desto bättre nu. De går till jobbet varje dag och kämpar och abetar för att försörja sina familjer och drar sitt strå till stacken. Så när de ser stökiga A-lagare/missbrukare på parkbänken så är det klart att de undrar vad de egentligen betalar skatt till.
Självklart finns det folk med diverse psykiska diagnoser som kanske verkligen inte kan sluta på egen hand, pga bristande självkänsla och självkännedom m.m. Men jag är övertygad om att åtminstone 70% av alla missbrukare mycket väl skulle kunna ta tag i sina liv om de hade något konkret att kämpa för och om de blev utsatta för lite tvång.
Var det inte svårt att sluta var du en av dom sämre.
Äckligt less på missbrukare?
KARMA!!!!
Queennr1 skrev 2016-12-08 08:21:21 följande:
Fast vad vet du om andras erfarenheter? Varför inbillar du dig att du sitter på den enda sanningen?
Min erfarenhet är att fd. Missbrukare och framförallt anhöriga har en tendens att inte alls se klart på situationen utan mer styrs av känslor än fakta och objektivitet.
Stämmer kanske för anhöriga som är medberoende.
Queennr1 skrev 2016-12-08 09:34:00 följande:
Om du beskriver missbrukarlivet som "fest och roligt" så har du uppenbart ingen aning om vad du talar om och har antagligen aldrig varit i närheten av ett typiskt missbrukarliv.
Alla missbrukare/alkoholister lever inte ett typiskt missbrukarliv, det kan vara din arbetskompis du haft i flera år.
För en del så är det så. Känns livet jobbigt? sup och knarka lite.
Anonym (Nej) skrev 2016-12-08 09:46:13 följande:
Min bror är missbrukare. Han har inte roligt och hans liv är inte nån jävla fest direkt. Det är misär.
Hur var det före misären?
Anonym (offer) skrev 2016-12-08 09:49:11 följande:
Hej!
Ts, vad bra att du tagit tag i ditt liv. Jag kan inte uttala mig om missbruk vad gäller allt och alla, MEN jag tror att detta offerbeteende du nämner är en viktig faktor i många fall. Det är nog något som inte belyses nog mycket då många kan rida lite på att det är en sjukdom och ha en mental inställning att de är offer..tror att man i många fall har något att vinna på att ändra bilden hur man ser på sig själv. ....för detta offerbeteende finner man ju på alla möjliga håll i samhället, inte bara bland missbruk. SÅKLART PRATAR JAG INTE OM ALLA. Men jag tycker ändå ts tar upp en viktig punkt.
För många börjar missbruket med offerbeteende.