• Anonym (Fundersam)

    Kollega ifrågasätter att jag firar jul

    Hej,
    Jag vill börja med att skriva att jag har en jättefin relation till alla mina kollegor och att jag innan nedanför beskrivna händelse aldrig känt att jag inte är inkluderad eller liknande, men häromdan var jag med om något konstigt i fikarummet - och jag har inte kunnat skaka av mig det.

    Vi pratade om julen och jag sa att jag samma dag skulle hämta ut en julgran. Då reagerade en kvinnlig kollega med ett "Va, firar du jul? Du borde väl inte fira. Jag trodde ju att du var muslim" Jag har utländsk bakgrund och det var väl det hon reagerade på. Jag förklarade att jag inte var troende alls, och att jag egentligen "halvfirar", typ lagar god mat, umgås, pyntar, delar ur klappar till barnen - mest eftersom familjen tycker att det är kul och de små blir så glada.

    Det här tyckte hon, och några andra i fikarummet, var någon slags "skymf" mot julens "sanna mening" eller något. Vi borde inte fira alls menade hon, eftersom vi inte var kristna. Det som irriterar mig är att ingen reagerade på att typ 60% av de andra kollegorna är uttalat ateister/agnostiker/spirituella etc etc men ändå firar. Varför blir inte deras julfirande ifrågasatt?

    Nu kan jag inte riktigt sluta tänka på det här. Jag har alltid trivts på min arbetsplats och tyckt om mina kollegor, och så känner man sig helt plötsligt så "annorlunda". Till saken hör också att dessa kollegor är dem jag egentligen känner mig närmast och brukar umgås rätt mycket med, även på fritiden.

    Hur tänker ni kring detta? Har hon fel eller är det jag som är konstig som firar jul?

  • Svar på tråden Kollega ifrågasätter att jag firar jul
  • sextiotalist
    Anonym (Nicke) skrev 2016-12-08 15:32:40 följande:
    Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Jul har inget med gamla firanden att göra. Vissa vill tro det och andra är precis som jag, övertygade om att det är helt olika saker och oberoende av varandra.
    Du kan väl roa dig med att googla runt lite. Jo, jul (eller motsvarande) firades innan Europa kristnades, men man valde aktivt att lägga t.ex Jesus födelse kring ett redan etablerat firande och i Sverige finns en del kvar från den tiden, det fanns säkert mycket mer kvar under 1800-talet, då man var mer vidskeplig då. Så man ställde ut mat till hustomten (vad nu en smygande gårdvar har med Jesus födelse är för mig ovetande).

    Eller vad säger du om Viktor Rydbergs juldikt, endast tomten är vaken. Långt in på 1900-talet så var det många traditioner kvar, speciellt ute på landsbygden, som byggde på gamla traditioner från långt innan vi blev kristnade.

    Så julen är en blandning av gamla hedniska traditioner, moderna västerländska och en kristen touch
  • sextiotalist
    Anonym (Nicke) skrev 2016-12-08 15:32:40 följande:
    Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Jul har inget med gamla firanden att göra. Vissa vill tro det och andra är precis som jag, övertygade om att det är helt olika saker och oberoende av varandra.
    Du kan väl roa dig med att googla runt lite. Jo, jul (eller motsvarande) firades innan Europa kristnades, men man valde aktivt att lägga t.ex Jesus födelse kring ett redan etablerat firande och i Sverige finns en del kvar från den tiden, det fanns säkert mycket mer kvar under 1800-talet, då man var mer vidskeplig då. Så man ställde ut mat till hustomten (vad nu en smygande gårdvar har med Jesus födelse är för mig ovetande).

    Eller vad säger du om Viktor Rydbergs juldikt, endast tomten är vaken. Långt in på 1900-talet så var det många traditioner kvar, speciellt ute på landsbygden, som byggde på gamla traditioner från långt innan vi blev kristnade.

    Så julen är en blandning av gamla hedniska traditioner, moderna västerländska och en kristen touch
  • sextiotalist
    Anonym (Nicke) skrev 2016-12-08 15:34:38 följande:
    Nej.
    Är du en historiker som hittat nya rön som motsäger detta?
  • Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2016-12-08 15:32:23 följande:

    Det stämmer att jul firades i Sverige före vi blev kristna. Det förkristliga julfirandet finns det stöd för men exakt hur det såg ut vet man inte riktigt eftersom berättandet om firandet gått från mun till mun i generationer innan de skrevs ner och detaljer kan ha ändrats, tagits bort och lagts till under tiden. Överens verkar kunniga historiker i alla fall vara om att det dracks en hel del öl, man "drack jul". Ursprungligen till de fornnordiska Gudarnas ära och efter kristnandet till den kristna guden. När kristendomen fick fäste slogs firandet av Kristu födelse ihop med det befintliga julfirandet och fick så småningom sin fasta datum och många fornnordiska delar av firandet förbjöds i lag. 

    Själva ordet jul har sitt ursprung långt innan vi började fira kristen jul, dess exakta ursprungliga betydelse är oklar men det förefaller vara ett germanskt ord.

    De flesta delar av medelsvenssons julfirande idag har antingen inte kristet ursprung ö h t eller har förändrats så att den ursprungliga kristna betydelsen är minst sagt uderordnad och ofta knappt spårbar. 

    Även tomten har drag från väsen inom nordisk folktro men har sitt ursprung även i Nikolaus av Myra, helgon i den katolska kyrkan (S:t Nikolaus).

    Som redan påpekats: Jesus ses som ett av Guds viktigaste sändebud i islam så att muslimer firar hans födelse är egentligen inget ologiskt alls.


    Det är skönt att nån annan skriver så man själv slipper.
  • John22
    Anonym (Nicke) skrev 2016-12-08 15:32:40 följande:
    Du förstår uppenbarligen inte vad jag skriver. Jul har inget med gamla firanden att göra. Vissa vill tro det och andra är precis som jag, övertygade om att det är helt olika saker och oberoende av varandra.
    Haha, kul skämt. Det är smärtsamt uppenbart att det är du som är i behov av en grundskolekurs i läsförståelse.
  • AnnaMoberg
    Jennie med ie skrev 2016-12-08 15:42:43 följande:
    Det är skönt att nån annan skriver så man själv slipper.
     
  • Anonym (Ville)
    Anonym (Nicke) skrev 2016-12-08 12:44:10 följande:
    Det stämmer inte alls. Vårt julfirande har traditioner från främst 1800- och 1900-talen. Det finns inte mycket i julfirandet som har med hedendomen och asatron att göra.

    Det finns inte mycket i julfirandet som har med kristendom att göra heller. Åtminstone inte i det julfirande jag vuxit upp med: gran, glitter, glögg, skinka, godis, pepparkakor, risgrynsgröt, tomte, presenter, familjemys och Kalle Anka.
  • Anonym (q)

    Det som är bra är att man får göra som man vill. Alla som firar jul, firar inte likadant och vill man inte fira så gör man inte det.
    Man har inte "ensamrätt" på julgran bara för att man är "svensk" liksom. Givetvis får du fira jul om du vill.
    Jag tänker att är man inte speciellt kristen och inte tänker så mkt på det på jul utan mer är glad över att det är en storhelg då man får vara ledig och äta god mat, så är man väl som de flesta. Jag är tex ateist men vi har gran, julklappar och julmat ändå. Får jag inte det då, om jag inte tror på Jesu födelse? Skitsnack.

    Nuförtiden har ju tex japaner börjat införa jul, med tomte och gran fast de verkligen aldrig firat det förr. De blir påverkade genom kommersen. 

    Ska man säga nåt nu i dessa dagar med SD och annat så borde väl somliga snarare vara glad att du anammar lite nordiska vanor som tex att ha gran och fira lite jul. 

  • nevermind

    Vilka idioter. Mitt ex var mer eller mindre aktiv muslim men firade ändå jul. Det är en europeisk tradition och han är numera europé, så givetvis åkte han med mig hem på julen för att fira.

    Kollegorna är vrickade. Det har ingenting med religon att göra längre.

  • Anonym (Muslimah)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-12-08 00:26:56 följande:

    Hej,

    Jag vill börja med att skriva att jag har en jättefin relation till alla mina kollegor och att jag innan nedanför beskrivna händelse aldrig känt att jag inte är inkluderad eller liknande, men häromdan var jag med om något konstigt i fikarummet - och jag har inte kunnat skaka av mig det.

    Vi pratade om julen och jag sa att jag samma dag skulle hämta ut en julgran. Då reagerade en kvinnlig kollega med ett "Va, firar du jul? Du borde väl inte fira. Jag trodde ju att du var muslim" Jag har utländsk bakgrund och det var väl det hon reagerade på. Jag förklarade att jag inte var troende alls, och att jag egentligen "halvfirar", typ lagar god mat, umgås, pyntar, delar ur klappar till barnen - mest eftersom familjen tycker att det är kul och de små blir så glada.

    Det här tyckte hon, och några andra i fikarummet, var någon slags "skymf" mot julens "sanna mening" eller något. Vi borde inte fira alls menade hon, eftersom vi inte var kristna. Det som irriterar mig är att ingen reagerade på att typ 60% av de andra kollegorna är uttalat ateister/agnostiker/spirituella etc etc men ändå firar. Varför blir inte deras julfirande ifrågasatt?

    Nu kan jag inte riktigt sluta tänka på det här. Jag har alltid trivts på min arbetsplats och tyckt om mina kollegor, och så känner man sig helt plötsligt så "annorlunda". Till saken hör också att dessa kollegor är dem jag egentligen känner mig närmast och brukar umgås rätt mycket med, även på fritiden.

    Hur tänker ni kring detta? Har hon fel eller är det jag som är konstig som firar jul?


    Det är bara att acceptera, hon ser dig inte som svensk! Ganska vanligt bland svenskar att vilja dela upp oss i "vi och dom" , för hur du än gör , kommer du aldrig bli svensk i hennes ögon.

    Men något helt annat nu, du ska inte fira en hednisk högtid som julen. Det går emot vår religion och är en sorts shirk! Så om du ändå vill fira den, så snälla kalla dig inte muslim ,för det är du inte! Du har gått från muslim till mångdyrkare , och det borde du veta är den ända synd Allah ,swt, aldrig förlåter .
Svar på tråden Kollega ifrågasätter att jag firar jul