• Maran73

Vi som är gravida efter ÄD 2017

La Conejita skrev 2018-01-24 01:53:46 följande:

Har tänkt skriva ett långt inlägg om allt som har hänt, men det är svårt att få tid till det nu när jag har tvillingarna, som kom den 29 december 22 timmar efter att de stuckit hål på hinnorna. Det krävdes sugklocka till slut och det var hemskt. Moderkakorna ville inte komma ut sen heller men på nåt vis fick de ut dem men jag förlorade mycket blod och fick transfusion sen för jag blev ju svag och svimfärdig. Satsar på att skriva mer imorgon. Tänkte bara skriva nu att vilken lättnad, Grodan, att det inte var nåt med hjärtat! Så skönt att läsa. En del läkare kan verkligen vara klumpiga, och de hade, som du skrev, kunnat bespara er en massa oro ju om de uttryckt sig annorlunda. Själv fick jag före jul leva med oro över om jag hade en tumör i näsan. Hade en massa ostoppbara blödningar i näsan som jag till slut fick söka akut för och jag hade nån växt/knöl visade det sig. En läkare sa när han höll på och grävde i min näsa att det var en tumör eller papillom och att det skulle skickas på snabbanalys. Smidigt! Blev ju helt förtvivlad och rädd att inte få vara med mina barn.

Men, analysen visade att det inte var cancer utan nåt som heter pyeliskt granulom. Och jag är så lycklig nu över barnen. <3

Åååååh!!! <3 Blir helt gråtfärdig här!!! <3 Antar att du förstår precis vad jag menar..? Man börjar ju böla för allt och ingenting nuförtiden..! Stort grattis till barnen, de är ljuvliga! En dag emellan dem och Elsa bara, roligt. Vi tar gärna tåget och kommer och hälsar på när ni orkar, bara att hojta till.

Nä, sugklocka är inte kul och gör ooont när de stoppar in, men kände (med sonen) att jag vid det laget hade sagt ok till att plocka ut ungen med gaffeltruck om det innebar ett slut på det evinnerliga krystandet som ändå inte gav något resultat.. jäkla barn att sitta fast! Iaf, dramatiken hade jag också kunnat vara utan, men visst är de värda allt och en hel del till! <3
  • Maran73
    Ash74 skrev 2018-01-25 09:28:29 följande:

La Conejita Jättegrattis till dina underbara tvillingar!!! hoppad du återhämtat dig, lät verkligen som en tuff upplevelse med förlossningen.

Imorgon ska jag ta sista medicinen, alltså östrogen o progesteron. Känns märkligt o lite läskigt att inte fortsätta med dem. Hoppas att kroppen ska klara av graviditeten själv nu. Har KUB UL den 5 februari. Ser fram emot det!

SÅ skönt!! Grattis till det. Se fram emot rapport från KUB.
  • Maran73

Hej tjejer! Vill bara kika in och vinka lite, kollar o läser tråden varje dag men som ?hedersmedlem? med liten bebis och dåligt med luckor f att hinna skriva så blir det liksom lite tyst härifrån. Men hänger som sagt med i bakgrunden och hejjar på er!!!

Här hemma går det bra, liten Elsa (5 veckor imorgon) växer så det knakar, ändrar beteende i princip varje dag så det går inte (eller sällan iaf) att räkna med något egentligen när det gäller hur hon äter, sover, hennes humör når hon är vaken, osv. Men så är det ju när de är så nya! <3 Lider inte av någon större sömnbrist även om jag blir väckt ungefär varannan timme, det går ganska fort f både mamma o bebis att somna om, och vi ligger kvar i sängen till ungefär 10-11 på förmiddagen så totalt sett får jag helt ok med sömn. Iaf just nu, ändras som sagt gärna och ofta. Min man började jobba i måndags, känns ok även om det såklart var roligare och enklare när vi båda var hemma. Kan rekommendera att även pappan/partnern tar ut lite föräldradagar el semester allra första tiden f att dryga ut lite om möjligt, de där två veckorna man får i samband m födseln kändes som två dagar!!!

Nähä, klockan är två och jag har inte borstat tänderna än..

• Maran73
    La Conejita skrev 2018-02-01 00:33:02 följande:

Hej alla och tack för era gratulationer!

Är det nån som orkat läsa ända hit? Jag skulle skriva det också att jag tycker det vore jättekul om du Maran (och ni andra förstås) ville komma till Knivsta och ses. Jag minns att du (Maran) skrev att du kunde ta pendeln hit, eller nånting i den stilen. Har inte vågat lämna Knivsta med barnen än och man kanske ska vänta ut RS-säsongen innan man åker kollektivt egentligen. Och det är sannerligen ett projekt bara att ta sig utanför dörren än så länge.

Hallå där! Vad härligt och jobbigt du verkar ha det, allt i en salig bebis-röra.. <3

Jobbigt att kämpa med vikten, minns att jag var gråtfärdig varje dag pga det med sonen, då amningen strulade jättemycket i början och han inte gick upp i vikt . Tyvärr finns en hel del personer även inom spädbarnsvården som är bättre på att trycka ner och pressa föräldrar, än att stötta dem. I all välmening i många fall men det blir sååå fel ändå..! The road to hell is paved with good intentions... Och BB personalen ska bara hålla käften med sina personliga åsikter!!! Åååh vad arg jag skulle bli, och ledsen.. Hoppas du kunde låta bli att ta åt dig, men det är inte så lätt när man är så suuuperkänslig som nu, jag börjar gråta för ALLT, t ex att Elsa är söt, eller att det är måndag. Eller torsdag.

Låter som att det finns mycket att prata om och berätta NÄR vi träffas , vi måste ju utbyta krigshistorier från förlossning och BB-tid också! Jag känner väl också att det är sådär att åka kollektivt, men samtidigt är ju RS säsongen ganska lång.. Har bil men känns lite jobbigt köra själv om Elsa börjar skrika otröstligt i baksätet halvvägs till Knivsta.. Mest min man som har kört sista halvåret av någon anledning, är helt ringrostig. Iaf, nu är hon fem veckor och känns inte lika skör längre, fint hull osv så tror jag vågar riskera en pendelresa!

Så, dags att bestämma något kanske? Ska vi ta en helg så även de som jobbar kan? Eller efter jobbet en vardag?
  • Maran73

Hallå igen!

La C, den där jubelidioten på BB borde anmälas!!! Snacka om fel person på fel plats..

Ang träff, är väl bra att ta en helg (förutsatt förstås att övriga har kontorstider)? Jag har heller inget på schemat de helger du nämnde La C, vad säger ni andra som bor inom räckhåll och vill hänga på? Om ok för dig La C så är det väl bäst att vara hos dig, meckigt att komma iväg med två små krabater kan jag tänka mig... Du behöver i så fall inte ägna en endaste liten tanke åt hur lägenheten ser ut!!!! Promise.

• Maran73
    GrodanS77 skrev 2018-02-01 19:54:43 följande:

Är det magknip han har? Har du testat minifom droppar? Ska reducera/bryta ned gasbubblor. Annars magmassage... Tja, det var väl ungefär allt jag kan om små barn

Men fy vilken personal! Klaga ska du absolut göra på henne! 

Denna helgen är jag upptagen, men de två efterföljande är jag ledig. Jag lovar att lämna de vita bomullshandskarna hemma och inte kika förmycket efter dammråttor...haha.. Du behöver inte vara orolig! Är det enklast för dig så kan vi väl komma till dig och köpa med oss lite fika eller lunch så behöver du inte bry dig om att fixa något. 

Nu skrev vi samtidigt! Låter bra med dina förslag för min del.
  • Maran73
    La Conejita skrev 2018-02-01 15:34:43 följande:

Hallå igen.

Inte så fasligt skrikig bebis idag, så kanske pojkens mage är bättre idag. Det ger mig lite mer tid över. Fast jag har ännu inte borstat tänderna, haha.

Jag har ett par kompisar som kan hjälpa till men jag känner mig inte bekväm med att fråga. Min syster vill också, men hon och hennes lilla son har varit förkylda hela tiden sen jag kom hem. Tack för att du erbjuder, Grodan. <3

Angående tvillingars tillväxt så vet jag faktiskt inte, men jag tror det bara är i magen som de växer långsamt i slutet av graviditeten.

BB-personalen, ja de borde verkligen knipa käft om sina personliga åsikter och inte säga saker som att man kan kolla med kommunen om man kan få hjälp, för "det måste ju finnas andra som satt sig i en sån här sits" eller fråga hur man har tänkt att man ska hinna med. "Hur har du tänkt att du ska hinna med när du kommer hem om du har svårt att hinna nu?", sa en i personalen när jag frågade om hon kunde hjälpa mig med amningen, som det var jätteproblem att få igång. Sen sa hon nåt om att jag var ensamstående. Jag kikade närmare på hennes namnskylt för jag ville veta vem som är så oprofessionell. Då sa hon "Jag heter C... om du vill gnälla". Fy fan.

Vad roligt att ni vill ses. En helg kanske blir bäst. Jag har inget inbokat än iaf. Den 3 eller 4 februari, eller 10 eller 11? Den 17 eller 18 februari? Om vi ska vara hos mig hoppas jag ni kan ha överseende med att det inte är så välstädat.

Okej La C, verkar som att de flesta kan helgen 17-18 februari! Vad säger du, ska vi spika den helgen hos dig? Men som 77 skrev, orkar du med en hel flock? Om Ja kan väl du bestämma vilken av de två dagarna som passar dig bäst?

Vid närmare eftertanke så passar en helg bra för då kan mannen skjutsa oss f att undvika pesthärdar på pendeln.

Kajsa, det är ju bara SÅ SPÄNNANDE NU! Är väl troligtvis förvärkar du känner av tänker jag. Vilket kan betyda förlossning när som helst eller om två veckor.. suck. Bara att vänta och ha mobilen laddad!
  • Maran73
    GrodanS77 skrev 2018-02-02 12:51:12 följande:

Jadu, det låter ju helt klart som förvärkar. Det svåra är att veta hur länge de ska pågå innan det blir allvar

Har inte köpt stödstrumpor på lindex än, men ska kolla in deras sortiment. Har ett par i nylon sen tidigare som jag använt men inser att jag måste köpa ett par i mer vanligt "strumpmaterial" för jag halkar bara omkring i mina arbetsskor med nylon (även med vanliga strumpor över).

Kan för övrig upplysa om att stark thaimat inte är någon hit just nu...känner att halsbrännan bara blir värre och värre just nu. F-n! Och alla tabletter ligger hemma... Gaah, jag som älskar thaimat!!!!!!!!!!

Oj, möte, måste rusa!

Uuuusch, hade räddnings-kit med Galieve, Omeprazol och Minifom både både hemma och i skrivbordslådan på jobbet! Ett måste..
  • Maran73
    KajsaK skrev 2018-02-02 16:12:15 följande:

Jo nu är det spännande!:) har ffmolvärk i mage och rygg. Bara att avvakta nu då... som du säger kan ta tid eller ske närsom :) även haft huvudvärk sen igårkväll, kan det ha ett samband tro?

Huvudvärk..? Njaaeee har iaf jag aldrig hört att det skulle vara ett tecken.. Men är ingen expert!
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017