• Lisaae

Hur mycket gick ni upp i vikt??

Jag har sån sjuk ångest över att gå upp mycket i vikt när/om jag blir gravid i framtiden.

Många blir så överviktiga!!

Kan en graviditet bara lägga på en människa 20kg fast man äter bra och rör sig eller måste det till att man gravid frossar och äter onyttigt orsaken till att så många blir så stora!

Vad vägde du innan och vad gick du upp till under din graviditet???

• Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt??
  • FamÅsling

Första och andra graviditeten gick jag upp 7 kg och dagen efter hade jag gått ner 8 och 10 kg.
    Nu tredje graviditen började jag på 90 kg, på förlossningen vägde jag 91 kg och 1 vecka efter vägde jag 80 kg. Är 164 cm lång

• Ivana1988

nu en månad innan BF ligger på +9kg, nästan allt bara mage/bröst, äter vanlig mat, rör på mig rätt mycket (byggde hus sen jag blev gravid), jobbar 100%, tränar inte. nu kommer jag säkert gå upp mer än 1kg/månad, lägger på mig lite vätska och svullnar upp..

min syster gick upp 25kg men hon var hemma sista 4 månader och bara låg I soffan och åt tyvärr...

• Wooden

Det är VÄLDIGT individuellt hur mycket man går upp (eller ner) under graviditeten och för vissa har det kanske stor påverkan hur man rör sig och äter och för andra spelar det absolut ingen roll. Självklart förlorar man aldrig på att vara hälsosam, men man kan lika gärna gå upp mycket i vikt ändå pga andra orsaker. Precis som vissa både tjejer och killar kan trycka i sig vad som helst och hur mycket som helst i matväg och ändå vara smala som stickor. 

Jag hade ca 10 kilos övervikt när jag blev gravid första gången. Gick upp 20 kilo, från 75 till 95 kilo. Någon vecka efter förlossningen var jag fortfarande oerhört svullen, men sen rann vikten av mig. Tror jag vägde under 80kg efter drygt en månad. Jag ammade, men hade väldigt svårt att vara ute och röra mig pga komplikationer efter förlossningen. Nådde min startvikt ytterligare ett par månader senare. 

Under hösten har jag tagit hjälp av en dietist för att få ordning på vikten. Hann inte riktigt färdigt eftersom jag blev gravid på nytt. Men startar denna graviditet på 69 kilo, vilket känns bra!

• Mooomin

Jag gick upp 17kg. Barnet och allt som hör därtill plus en jävla massa vätska.

• Anotherone

Jag gick upp 14kg men då vägde bebisen drygt 5kg så det var inte så farligt tycker jag. Just nu är jag i vecka 21 och har hittills gått upp 4kg.

• TAN

Jag har tre barn och har gått upp ca 25 kg med alla. Efter ettan försvann de på 6 veckor. Efter tvåan försvann de efter 3. Månader och efter trean försvann de efter ca 4,5 månader! Startvikt på ca 55 kg.. massa vätska i mitt fall:)

• Celinee

Jag gick upp 26 kilo ;)

Vägde dock bara 48 kg innan så det behövdes!

Såg inte tjock ut alls trots den höga uppgången.

Nu 11 veckor senare väger jag 51 kilo.

Tappat i princip allt, min dotter har kolik så har stått upp och vaggat sen hon kom (troligen påskyndat vikttappet en del).

• Lyckanspiller

Jag gick upp ca 3 kg med flickorna. Min pojke gick jag upp ca 14 kg. Väger i vanliga fall ca 50 kg och är 160cm

Åt mycket sött när jag väntade flickorna o mest surt när jag väntade pojken ^_^

• Jasmin Karlsson

Är normalviktig. Förra graviditeten gick jag upp 11 kg, denna graviditet hittills 4 kg upp i v 36 (går ner i vikt efter varje förlossning så nu väger jag mindre än vid motsvarande tid förra graviditeten). Detta är tredje graviditeten. Min snittvikt har ökat ca 6-8 kg sedan innan jag fick barn, så den är lite högre. Men jag skulle kunna gå ner dessa om jag började träna igen och var mer noga med kosten. Jag tror att det gäller att inte spåra ur med kosten medan man är gravid och inte "äta för två" samt att komma igång med träning och fortsätta med bra kost efter att man fått barn, vilket kan vara lite svårare men inte omöjligt.

• Anonym (konstigt)

Mitt bmi var 19.8 innan graviditeten o hade gått upp 13 kilo när jag senast vägde mig vilket var i vecka 34. Alla kommenterar att jag ser liten ut men detta känns som jättemycket.

• Miniflin

Första graviditeten började jag på 83 kg och slutade på 107... bör tilläggas att jag inte kunde röra mig ordentligt pga foglossning redan från vecka 10 och det resulterade i att jag samlade på mig väldigt mycket vätska sita månaderna. Efter förlossningen gick jag ner ca 17kg på en vecka så det var majoriteten vatten. Den här graviditeten startade jag på runt 92 kg och ligger nu på ca 100, är i vecka 28. Jag försöker att inte tänka på det. Det är inte bra för barnet att stressa eller hålla igen för att man är rädd att gå upp i vikt. Det blir som det blir så får jag ta tag i viktresan när bebis blivit lite äldre. Har hört om allt från de som inte gått upp mer än 2 kg till de som gått upp 40 kg. Och ingen har frossat eller ätit annorlunda än innan. 

• Anonym (Varsam)

Jag var också väldigt rädd för att gå upp mycket i vikt. Nu är bebis inte född än men jag började på 70 kg (är 172), gick upp 10 kg fram till v. 34 trots att jag verkligen ätit sunt och ingen större mängd än vanligt och rört på mig nästan som vanligt. Varit väldigt strikt mot mig själv. Dock upptäcktes där i v. 34 att bebis inte växte riktigt optimalt och var ovanligt lite. Släppte alla mina hämningar och började ge efter för alla mina cravings. Så nu i v. 38 ligger viktuppgången på 14 kg och bebisen har blivit normalviktig för tiden igen. Så jag tror att kroppen ändå behöver det där lilla extra, man ska inte hålla igen för mycket. 

• Anonym (S)

Jag gick upp ca 8 kg från 50 till 58. Jag åt och rörde mig ungefär som vanligt. Det gick lätt att gå ner sedan, särskilt som jag ammade. Åt mer än vanligt under den tiden men gick ner ändå.

Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt??