• AbbyTheTabby

    Misshandel av svenska språket

    Jag blir snart vansinnig på hur somliga misshandlar språket. Att vissa har dyslexi och därmed kanske inte stavar så bra har jag förståelse för, det kan man inte rå för. (Dock tror jag inte att alla som påstår sig vara dyslektiska verkligen är det, för många är det bara en dålig ursäkt för lättja och/eller allmänt ointresse). Men det finns en mängd andra saker som är vansinnigt störande!

    Några saker jag tycker är särskilt enerverande:

    Att inte kunna skilja på "de" och "dem".

    "Dem kan nog svara på det", "Jag var hemma hos de i går" och liknande vederstyggligheter är frekvent förekommande. Känner du dig osäker på om det ska vara "de" eller "dem", skriv "dom"! Eller ännu hellre, lär dig när respektive ord ska användas. Jag kan känna mig osäker ibland, då kör jag med kompromissen "dom".

    Att skriva/säga "hen".

    Allvarligt talat. Hur lång tid tar det att skriva "han/hon" eller "honom/henne"? Eller "h*n"? Att skriva - eller säga - "hen" är så illa, och det blir bara vanligare.

    Att använda ordet "bebis" i obestämd form.

    "Bebis skrek hela natten." "Jag lyfte upp bebis." Bebisen heter det! Säger ni "Jag och pojkvän grälade" också?

    Att skriva/säga "även fast".

    "Jag kom i tid, även fast bussen var sen." Totalt grammatiskt inkorrekt. "Även om" eller "fastän" heter det. "Även fast" är två ord för samma sak, de tar således ut varandra.

    Horribelt nog ser man inte bara detta i diskussionsforum och på sociala medier utan även i tidningar, på TV etc. 

    Att särskriva.

    Detta fenomen blir allt vanligare. Jag gissar att det kommer sig av att man särskriver i engelskan, och att folk då drar den ologiska slutsatsen att det ska göras så i svenskan också. En mening kan få en helt annan betydelse än den avsedda om man särskriver. Det finns ju ett klassiskt exempel på detta: "Lång hårig sjuk sköterska" ("Långhårig sjuksköterska"). 

    Detta var bara några exempel, det finns hur mycket som helst. Frågan är ju vem/vad man ska "skylla på" för att många skriver så otroligt illa numera? Dyslexi kan vara en förklaring, men jag tror som sagt inte att alla verkligen har det. Det är ju ofta man ser någon indignerat försvara sig med "jag har faktiskt dyslexi!" om någon dristar sig till att påpeka ett stavfel. Internet är fullständigt nerlusat av dyslektiker...

    Men har man en dator har man också ett stavningsprogram. Så vet man med sig att man har problem med att stava kan man med fördel använda det. Jag vet att många kommer härskna till på mig för att jag skriver detta, men jag tycker det är respektlöst att slarva med språket när man skriver till andra på nätet.

    Är det skolans fel? Hur är undervisningen i svenska nuförtiden? Jag gick i skolan på 70- och 80-talen, då fick man lära sig att skriva och stava korrekt.


    En hund har ägare, en katt har personal.
  • Svar på tråden Misshandel av svenska språket
  • Jag är bara jag

    Kan bara hålla med. Finns ju mer som stör mig också som otyget att inte kunna skilja på än-en, ända-enda och sett-sätt. Vi fick lära oss stava på min tid i skolan i alla fall.

  • Propppen

    Håller med.

    Men det är inget man kan gå och bry sig om, för då blir man en vansinnig person.

  • Aniiee

    Jag har väldigt svårt för om det ska vara e eller ä (heter det utveckling eller utväckling?, när det ska vara dubbla bokstäver (heter det särskilt ellet särskillt?) och har vissa konstigheter för mig i övrigt också, som dialektala ord eller fraser.

    Vad gäller skolan och svenskaundervisningen så vet jag att den på sina håll är horribel vad gäller teknikaliteterna. Brorsan är lärare och han pratar om det ibland. Nåde den lärare som rättar stav- och grammatikfel, särskilt om läraren inte är svenskalärare. Han som är lärare i fysik, kemi och matematik har fått skäll av föräldrar när han rättat elevers svenska, trots att han är tydlig med att det inte påverkar betyget.

    Jag minns när jag själv gick i 3an på lågstadiet och läraren sa "nej, vi rättar inte stavfel och sånt, det hämmar kreativiteten". Inställningen verkar finnas kvar på sina håll. 


    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • LizKa

    Jag gick i grundskolan under hela 70-talet.
    Vi hade ofta rättstavningsprov och välskrivning för att utveckla en fin handstil. Vi lärde oss den gamla skrivstilen och hade respekt för språket.

    Jag håller med TS och även "Jag är bara jag".

  • fjanten
    LizKa skrev 2016-12-11 14:44:14 följande:

    Jag gick i grundskolan under hela 70-talet.

    Vi hade ofta rättstavningsprov och välskrivning för att utveckla en fin handstil. Vi lärde oss den gamla skrivstilen och hade respekt för språket.

    Jag håller med TS och även "Jag är bara jag".


    Jag gick grundskolan under 00-talet och vi hade också rättstavningsprov, välskrivning och skrivstilsskrivning. Dock verkar den lilla byskolan utanför Kiruna ha varit ganska ensam om att "traggla" dessa saker eftersom de flesta i min generation ofta är extremt dåliga på att stava... Även många födda i mitten på 80-talet verkar ha fått en ganska slapp grammatisk utbildning enligt mina erfarenheter (från när jag läst på högskolan).
  • Butterscotch

    Jag håller med om allt, utom det om "hen". Det är ju ett riktigt ord och vill man använda det har jag inget emot det.

  • HerrFantasi

    Det klassiska exemplet på särskrivning som jag hört det lyder: "Svart hårig sjuk sköterska" ("Svarthårig sjuksköterska").

    Ett annat språkfel som är oerhört störande är följande: 

    Att skriva/säga "hon" respektive "han" där det skall vara "henne" respektive "honom".

  • Froken Lokens

    Nu får hen/du/dem ta och chilla en aning och läsa vad de menar när däm skriver och inte haka upp du på småtingsaker, you know...

  • Tow2Mater

    Ja mycket irriterande; och även fast bebis inte sover hela natten borde dem ju kunna veta om den är en han eller hon de ju pratar om, speciellt nu i jule tid då dem ska köpa jul klappar till de!

  • Erizajo

    Håller med! För att inte tala om alla på fl som tagit graviditetstest och vill veta hur många STRÄCK man ser?!

Svar på tråden Misshandel av svenska språket