• lindajhlala25

Öroninflammation

Hejsan!

Min lilla älskling har fått öroninflammation. Det fick vi konstaterat på akuten i fredags. Det är ju hemskt dessutom har han väldigt hög feber. Den mättes till 41 grader idag. Då ringde vi 1177 å vi fick goda råd. Men nu varvar vi med ipren och alvedon å han har 40 grader just nu. Han är ju så slö vill bara ligga sen sover han jätte mycket. Men han vill dricka vatten å det är vi ju så glada för. Men ni med barn som har haft öroninflammation med hög feber hur länge var dom sjuka??..

Utan antibiotika!.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Öroninflammation
  • norrlandsflicka

Sonen har dubbelsidig öroninflammation. Han började få ont i örat i måndags. Från tisdag hade han feber. Fredag kontaktade vi hälsocentral. De tyckte han skulle äta antibiotika eftersom han hade fortfarande så ont och feber. Började med antibiotika fredag kväll. Natten mot lördag hade han fortfarande feber. När han vaknade på lördag var febern borta.

Inte kul med öroninflammation. Kanske ni måste ha antibiotika i alla fall om inte febern går ner snart? Känns ju väldigt högt om det dessutom är efter febernedsättande...

• blairw
    norrlandsflicka skrev 2016-12-11 19:01:22 följande:

Kanske ni måste ha antibiotika i alla fall om inte febern går ner snart? Känns ju väldigt högt om det dessutom är efter febernedsättande...

Erizajo skrev 2016-12-11 19:22:29 följande:

Varför inte penicillin??? Det är då det enda som hjälpt mina.

Man försöker undvika att skriva ut antibiotika om det verkligen inte behövs pga att under en lång tid har man behandlat för ofta och för mycket med antibiotika i både sjukvården och i köttindustrin framförallt, vilket lett till antibiotika resistenta bakterier. I de flesta fall behövs det inte för öroninflammation. 
  • lindajhlala25
    Erizajo skrev 2016-12-11 19:22:29 följande:

Varför inte penicillin??? Det är då det enda som hjälpt mina.

Dom sa att dom inte ger antibiotika bara om det är dubbelsidig.. så jävla drygt han verkar ha så ont :(
  • lindajhlala25
    norrlandsflicka skrev 2016-12-11 19:01:22 följande:

Sonen har dubbelsidig öroninflammation. Han började få ont i örat i måndags. Från tisdag hade han feber. Fredag kontaktade vi hälsocentral. De tyckte han skulle äta antibiotika eftersom han hade fortfarande så ont och feber. Började med antibiotika fredag kväll. Natten mot lördag hade han fortfarande feber. När han vaknade på lördag var febern borta.

Inte kul med öroninflammation. Kanske ni måste ha antibiotika i alla fall om inte febern går ner snart? Känns ju väldigt högt om det dessutom är efter febernedsättande...

Okej ja om det inte är bättre i morgon så måste jag ringa vc! Så han får antibiotika. Han gallskriker nu av smärta det är så hemskt :(. Han har haft hög feber sen i torsdags.
  • blairw
    lindajhlala25 skrev 2016-12-11 19:31:48 följande:
    Dom sa att dom inte ger antibiotika bara om det är dubbelsidig.. så jävla drygt han verkar ha så ont :(
    Jag hade mycket öroninflammation som barn, s.k. "öronbarn". Tillslut tror jag min mamma började prova på märkliga husmorskurer för hon var så desperat över att jag hade så ont. Otroligt var den en som "funkade" en gång, sen om den verkligen funkade eller om öroninflammationen började vända av sig självt eller om det var en placebo effekt, det låter jag vara osagt. Ställer mig tveksam till sådana saker, men är man desperat skadar det väl inte att prova.

Har för mig att det var lök, vitlök eller gullök tror jag, som sattes precis vid örat (inte i men precis utanför) och hölls på plats med halsduk som knöts runt huvudet som ett bandage. Går säkert att googla fram. Men som sagt, tveksamt om det faktiskt fungerar, men man har ju inte mer än en lök att förlora på det.

Jag fick också alltid hög feber, vilket var jobbigt. Vad sa de när ni ringde? Det brukar ge med sig på under en vecka. Det kan vara skönt att inte behöva ligga ner helt plant, utan ha huvudet högre upp, t.ex. halvligga med hjälp av uppstaplade kuddar. Men om febern stiger eller fortsätter vara hög även imorgon så kanske det är läge att ringa och fråga igen.Och märker ni av vätska i örongången, ring då också eftersom trumhinnan kan ha spruckit. 
  • lindajhlala25
    Aileen Allannah skrev 2016-12-11 19:35:19 följande:

Går inte febern ner med medicinerna?

Jo nu äntligen. Han kändes mkt svalnare nu när han vaknar. Men han har ju skit ont. Han somna nyss om iaf.
  • lindajhlala25
    blairw skrev 2016-12-11 19:42:41 följande:

Jag hade mycket öroninflammation som barn, s.k. "öronbarn". Tillslut tror jag min mamma började prova på märkliga husmorskurer för hon var så desperat över att jag hade så ont. Otroligt var den en som "funkade" en gång, sen om den verkligen funkade eller om öroninflammationen började vända av sig självt eller om det var en placebo effekt, det låter jag vara osagt. Ställer mig tveksam till sådana saker, men är man desperat skadar det väl inte att prova.

Har för mig att det var lök, vitlök eller gullök tror jag, som sattes precis vid örat (inte i men precis utanför) och hölls på plats med halsduk som knöts runt huvudet som ett bandage. Går säkert att googla fram. Men som sagt, tveksamt om det faktiskt fungerar, men man har ju inte mer än en lök att förlora på det.

Jag fick också alltid hög feber, vilket var jobbigt. Vad sa de när ni ringde? Det brukar ge med sig på under en vecka. Det kan vara skönt att inte behöva ligga ner helt plant, utan ha huvudet högre upp, t.ex. halvligga med hjälp av uppstaplade kuddar. Men om febern stiger eller fortsätter vara hög även imorgon så kanske det är läge att ringa och fråga igen.Och märker ni av vätska i örongången, ring då också eftersom trumhinnan kan ha spruckit. 

Jag var också öronbarn fick operera in rör när jag var mkt liten så kom inte ihåg så mkt av smärta å så.

Det dom sa va att varva med ipren och alvedon inte ha nå kläder på sig ha det svalt mm. Sen sa dom att om det skulle komma var ur örat måste vi åka illfart till akuten..

Ja det måste jag nog verkligen göra. Men jag hoppas han blir bra snart. Så jobbigt för mamma hjärtat.

Tack för ditt tips! Jag kanske testar det i natt eller ikväll när han vaknar igen. Det skadar ju inte att testa :)
  • pojkmamman1

Varva panodil och Ipren och ge nezeril. Man kan ge Ipren o panodil samtidigt inför natten. Högläge är också bra. Avvakta hemma och om det inte blir bättre på typ 3 dygn så sök vc. Sök även vc om trumhinnan brister och det rinner var ur öronen. Man behöver inte köra i ilfart till akuten. Den enda gången man ev skulle behöva göra det vid öroninflammation är om barnen blir mycket påverkade och då menar jag inte feberpåverkade. Man behandlar inte öroninflammation på barn mellan 1-12 år såvida inte det är en dubbelsidig alternativt brusten trumhinna. Krya på er!

Svar på tråden Öroninflammation