• lindajhlala25

Öroninflammation

Hejsan!

Min lilla älskling har fått öroninflammation. Det fick vi konstaterat på akuten i fredags. Det är ju hemskt dessutom har han väldigt hög feber. Den mättes till 41 grader idag. Då ringde vi 1177 å vi fick goda råd. Men nu varvar vi med ipren och alvedon å han har 40 grader just nu. Han är ju så slö vill bara ligga sen sover han jätte mycket. Men han vill dricka vatten å det är vi ju så glada för. Men ni med barn som har haft öroninflammation med hög feber hur länge var dom sjuka??..

Utan antibiotika!.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Öroninflammation
  • norrlandsflicka
    lindajhlala25 skrev 2016-12-11 19:35:03 följande:

Okej ja om det inte är bättre i morgon så måste jag ringa vc! Så han får antibiotika. Han gallskriker nu av smärta det är så hemskt :(. Han har haft hög feber sen i torsdags.

Ja, det är verkligen hemskt. Tyvärr verkar det som det är svårt hitta nåt som hjälper...

Vet själv hur ont det gör då jag hade dubbelsidig öroninflammation i somras. Ondare än att föda barn!

Är ju värst när det värker hål. Det brukar dottern drabbas av.

Var för att vi helst ville undvika antibiotika som vi avvaktade. Vi fick utskrivet i måndags men då hade han inte så farligt. Blev värre torsdag natt.
  • lindajhlala25

Nej fy!! Idag kl 07 hade han 40 grader.. å så mkt smärta.. jag grät med min son kan jag säga. Men iaf vi fick en tid till vc. Så fick vi träffa en underbar barnläkare. Han sa att din son har fått en dubbelsidig öroninflammation sen att han även har svullna lymfkörtlar. Så vi fick kåvepenin.

Han mår så jäkla dåligt idag. Nu ligger han iaf å sover.

Alltså kan det gå från en sidig till dubbelsidig?

• blairw
    lindajhlala25 skrev 2016-12-12 16:44:52 följande:

Nej fy!! Idag kl 07 hade han 40 grader.. å så mkt smärta.. jag grät med min son kan jag säga. Men iaf vi fick en tid till vc. Så fick vi träffa en underbar barnläkare. Han sa att din son har fått en dubbelsidig öroninflammation sen att han även har svullna lymfkörtlar. Så vi fick kåvepenin.

Han mår så jäkla dåligt idag. Nu ligger han iaf å sover.

Alltså kan det gå från en sidig till dubbelsidig?

Åh, stackarn :( Förstår att det skär i dig. Bra att han fått nu iallafall om det var såpass illa, då borde det reda ut sig på bara några dagar och det mesta av smärtan försvinna rätt snart. 
  • Dementoria

Vilken barnmisshandel att inte behandla öroninflammation som påverkar barnet så negativt. Fy fan rent utsagt.

Man ska inte använda AB/PC i "onödan" men när ett barn har så ont är det väl inte onödigt, det är ju sjukt.

Jag har för övrigt en vän som blev döv på ena örat efter en ÖI, vet att det är ovanligt men varför chansa? 

(klankar inte på föräldrar här utan vården)

• blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 17:24:33 följande:

Vilken barnmisshandel att inte behandla öroninflammation som påverkar barnet så negativt. Fy fan rent utsagt.

Man ska inte använda AB/PC i "onödan" men när ett barn har så ont är det väl inte onödigt, det är ju sjukt.

Jag har för övrigt en vän som blev döv på ena örat efter en ÖI, vet att det är ovanligt men varför chansa? 

Barn mellan 1 och 12 år ger man inte längre automatiskt antibiotika då för det allra mest läker det relativt snabbt och bra. Men undantag är ju just t.ex. om det är mycket hög feber som håller i sig, eller mycket ont i örat/öronen, eller om det verkar vara något allvarligare. Därför TS son fick antibiotika iallafall, för han hade dubbelsidig och såpass ont och den höga febern höll i sig, och då ska han ju såklart ha det. Men det är ju sällan något man vet på förhand, första och andra dagen av sjukdom. 
  • blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 17:24:33 följande:

Och angående din vän, vuxna (och barn över 12 år) ska i princip alltid behandlas med antibiotika vid öroninflammation för att vuxna läker sämre och påverkas oftast värre. 

Sen är det ju hemskt att din vän blev döv, såklart det borde satts in antibiotika - det var helt klart en miss där. Men tyvärr räcker inte de relativt få missarna för att man per automatik ska ge antibiotika vid öroninflammation för barn mellan 1 och 12 år. Även om missar kan ske och sådant hemskt kan hända, så har man vägt det mot risken av att om sjukvården fortsatte skriva ut antibiotika som en försiktighetsåtergärd så skulle det ha gravare (fler och allvarligare) konsekvenser i längden. 
  • Dementoria
    blairw skrev 2016-12-12 17:59:52 följande:
    Barn mellan 1 och 12 år ger man inte längre automatiskt antibiotika då för det allra mest läker det relativt snabbt och bra. Men undantag är ju just t.ex. om det är mycket hög feber som håller i sig, eller mycket ont i örat/öronen, eller om det verkar vara något allvarligare. Därför TS son fick antibiotika iallafall, för han hade dubbelsidig och såpass ont och den höga febern höll i sig, och då ska han ju såklart ha det. Men det är ju sällan något man vet på förhand, första och andra dagen av sjukdom. 
    De barn som har så ont som TS barn ska inte behöva vänta ett extra dygn, det är helt fel. Jag har själv haft öronbarn och är fullt medveten om att det inte alltid måste behandlas och att vanlig smärtlindring är fullt tillräcklig. Men i de fall barnet lider måste man behandla helt enkelt.

Gällande kompisen som blev döv så gick det otroligt snabbt.
  • blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 19:16:08 följande:
    De barn som har så ont som TS barn ska inte behöva vänta ett extra dygn, det är helt fel. Jag har själv haft öronbarn och är fullt medveten om att det inte alltid måste behandlas och att vanlig smärtlindring är fullt tillräcklig. Men i de fall barnet lider måste man behandla helt enkelt.

Gällande kompisen som blev döv så gick det otroligt snabbt.
    Absolut, men menar bara att läget kan förändras. Det kanske inte var lika illa när TS åkte in på fredagen, men kan ha förvärrats avsevärt under t.e.x söndagen när TS skrev hur illa det va. Sjukhuset kan ju såklart ha gjort en miss redan då, men troligtvis var det inte lika illa för då hade han ju fått antibiotika direkt istället för idag, blir lite starkt att kalla de  för barnmisshandlare då. De kan ju inte behandla mer än vad de ser framför sig. 
  • SupersurasunkSara

Det skrivs väl inte ut penicillin idag i första taget? Alvedon, ipren och nässpray fick jag rekommenderat när jag hade det. Nässprayen för att svälla av slemhinnorna = lätta på trycket = minska smärtan. 

Annars kan man ta en gul lök, hacka den och lägga den i en bit bomullstyg, koka upp vatten i en kastrull med lock och värma lökpaketet på locket. Lägg det ljumna lökpaketet på och bakom örat och fäst med mössa eller halsduk.

En liten bit vitlök eller den innersta lilla biten på en gul lök kan annars lindas in i en bit gasbinda och försiktigt petas in lite lite i örat. Se bara till att det sticker ut en bit gasbinda så den går att ta ut igen. Kan dock göra ganska ont att peta i om det är svullet så det går inte alltid att förklara varför man gör det. Beror på barnet.

• Themis
    SupersurasunkSara skrev 2016-12-13 15:30:29 följande:

Det skrivs väl inte ut penicillin idag i första taget? Alvedon, ipren och nässpray fick jag rekommenderat när jag hade det. Nässprayen för att svälla av slemhinnorna = lätta på trycket = minska smärtan. 

Annars kan man ta en gul lök, hacka den och lägga den i en bit bomullstyg, koka upp vatten i en kastrull med lock och värma lökpaketet på locket. Lägg det ljumna lökpaketet på och bakom örat och fäst med mössa eller halsduk.

En liten bit vitlök eller den innersta lilla biten på en gul lök kan annars lindas in i en bit gasbinda och försiktigt petas in lite lite i örat. Se bara till att det sticker ut en bit gasbinda så den går att ta ut igen. Kan dock göra ganska ont att peta i om det är svullet så det går inte alltid att förklara varför man gör det. Beror på barnet.

Placeboeffekten finns förvisso, men utöver den finns det ingen som helst mening med att kladda med lök i öronen. Tvärtom kan det om man har otur ge hörselgångsinflammation också och det är inget roligt alls.

"Veckans myt: "Man kan lindra öroninflammation hos barn genom att stoppa vitlöksklyftor i örat". 
    Sanning: Vitlök i öronen har ingen som helst effekt. Att stoppa in en bit i hörselgången är tvärtom olämpligt, då det kan vara svårt att få ut den själv. Ligger vitlöken i länge kan den ge irritation i hörselgången."

källa: www.facebook.com/1177vardguidenstockholm/photos/a.396306362329.179641.137775207329/10151301726027330/
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
Svar på tråden Öroninflammation