• lindajhlala25

Öroninflammation

Hejsan!

Min lilla älskling har fått öroninflammation. Det fick vi konstaterat på akuten i fredags. Det är ju hemskt dessutom har han väldigt hög feber. Den mättes till 41 grader idag. Då ringde vi 1177 å vi fick goda råd. Men nu varvar vi med ipren och alvedon å han har 40 grader just nu. Han är ju så slö vill bara ligga sen sover han jätte mycket. Men han vill dricka vatten å det är vi ju så glada för. Men ni med barn som har haft öroninflammation med hög feber hur länge var dom sjuka??..

Utan antibiotika!.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Öroninflammation
  • SupersurasunkSara
    Themis skrev 2016-12-13 19:30:48 följande:
    Placeboeffekten finns förvisso, men utöver den finns det ingen som helst mening med att kladda med lök i öronen. Tvärtom kan det om man har otur ge hörselgångsinflammation också och det är inget roligt alls.

"Veckans myt: "Man kan lindra öroninflammation hos barn genom att stoppa vitlöksklyftor i örat". 
    Sanning: Vitlök i öronen har ingen som helst effekt. Att stoppa in en bit i hörselgången är tvärtom olämpligt, då det kan vara svårt att få ut den själv. Ligger vitlöken i länge kan den ge irritation i hörselgången."

källa: www.facebook.com/1177vardguidenstockholm/photos/a.396306362329.179641.137775207329/10151301726027330/
    Tja, just vitlök i örat har jag inte testat själv, men jag har haft hackad gul lök på örat och det var enda gången jag fick sova när jag hade öroninflammation. Jag bor nära Järna och har en del antoposofiska vänner som gav mig tipset. Det finns mycket som den traditionella läkarvården anser vara humbug men som fungerar
  • Themis
    SupersurasunkSara skrev 2016-12-13 19:38:12 följande:
    Tja, just vitlök i örat har jag inte testat själv, men jag har haft hackad gul lök på örat och det var enda gången jag fick sova när jag hade öroninflammation. Jag bor nära Järna och har en del antoposofiska vänner som gav mig tipset. Det finns mycket som den traditionella läkarvården anser vara humbug men som fungerar
    Det finns väl också en möjlighet att du hade en lindrig öroninflammation som varierade i infektionsgrad medan den påverkade dig och självläkte så som det gör för de flesta?

Om även vården som är baserad på vetenskaplig metodik anser att det är en sjukdom som självläker utan någon behandling alls, så kan man ju göra lite vad som helst och sedan tycka eller tro att man blev botad av det?
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • SupersurasunkSara
    Themis skrev 2016-12-13 19:43:45 följande:
    Det finns väl också en möjlighet att du hade en lindrig öroninflammation som varierade i infektionsgrad medan den påverkade dig och självläkte så som det gör för de flesta?

Om även vården som är baserad på vetenskaplig metodik anser att det är en sjukdom som självläker utan någon behandling alls, så kan man ju göra lite vad som helst och sedan tycka eller tro att man blev botad av det?
    Nej, det var ingen lindrig öroninflammation, tvärtom, jag fick penicillin utskrivet direkt, men klarade inte av att ta bilen till apoteket därav tipset från min vän som alltså fungerade utmärkt.
    Du får lita blint på den traditionella vården om du vill, jag har fått så många skiftande besked och diagnoser på samma vårdcentral så jag går på magkänslan och är jag osäker frågar jag min moster som är läkare.
  • Dementoria
    Themis skrev 2016-12-13 19:43:45 följande:

Lök har antiinflammatoriska egenskaper och det är ett rätt gammalt och välbeprövat husmorsknep. 
  • modsey
    SupersurasunkSara skrev 2016-12-13 19:38:12 följande:
    som sagt var ...placebo
  • SupersurasunkSara
    modsey skrev 2016-12-13 21:05:34 följande:
    som sagt var ...placebo
    Nu har vi blivit ot här, jag förstår inte varför det promt ska pratas om placebo.  Jag VET vad som hjälper när jag har öroninflammation. Efter den första gången har jag fått det flera gånger och har alltid tagit till lök. Fungerar varje gång. Vad andra än säger spelar ingen roll, det hjälper iaf. Om ni andra vill tjata efter penicillin så gör det, det är helt ok att man tycker olika

Jag kommer inte att svara mer på något kring detta, antingen testar man detta eller så låter man bli.
  • modsey
    SupersurasunkSara skrev 2016-12-14 18:30:18 följande:

Nu har vi blivit ot här, jag förstår inte varför det promt ska pratas om placebo.  Jag VET vad som hjälper när jag har öroninflammation. Efter den första gången har jag fått det flera gånger och har alltid tagit till lök. Fungerar varje gång. Vad andra än säger spelar ingen roll, det hjälper iaf. Om ni andra vill tjata efter penicillin så gör det, det är helt ok att man tycker olika

Jag kommer inte att svara mer på något kring detta, antingen testar man detta eller så låter man bli.

Säger inte att det inte fungerat för dig! Vi säger också vad det beror på.
  • Dementoria
    modsey skrev 2016-12-14 20:09:49 följande:
    Säger inte att det inte fungerat för dig! Vi säger också vad det beror på.
    Hur förklarar du att det hjälper små barn som inte vet vad som händer?

Du får gärna tycka det är löjligt eller vad det nu är men som sagt, lök drar till sig bakterier såpass att man aldrig ska använda en halv lök som blivit liggande ett halvt dygn. Det hjälper faktiskt mot ÖI. Det är väl inte så konstigt? Det är väldigt många växter som har olika läkande förmågor, det är ju inte någon hemlighet eller? Digitalis mot hjärtproblem, Valeriana mot sömnproblem osv. Tror du inte på sådant heller?
  • modsey
    Dementoria skrev 2016-12-14 20:28:18 följande:

Hur förklarar du att det hjälper små barn som inte vet vad som händer?

Du får gärna tycka det är löjligt eller vad det nu är men som sagt, lök drar till sig bakterier såpass att man aldrig ska använda en halv lök som blivit liggande ett halvt dygn. Det hjälper faktiskt mot ÖI. Det är väl inte så konstigt? Det är väldigt många växter som har olika läkande förmågor, det är ju inte någon hemlighet eller? Digitalis mot hjärtproblem, Valeriana mot sömnproblem osv. Tror du inte på sådant heller?

Ja du efter att ja ha sett fula infekterade sår på folk som använt sig av blad på bensår och lök i öronen så nä jag köper inte dessa hemma kurer.

Gör Der på er själva men låt barnen slippa !

Att växter kan ha läkande förmågor är en annan sak. Eller menar du att du hellre använder egenplockad digitalisering mot att köpa tabletter ?
  • Marten
    lindajhlala25 skrev 2016-12-12 16:44:52 följande:

Nej fy!! Idag kl 07 hade han 40 grader.. å så mkt smärta.. jag grät med min son kan jag säga. Men iaf vi fick en tid till vc. Så fick vi träffa en underbar barnläkare. Han sa att din son har fått en dubbelsidig öroninflammation sen att han även har svullna lymfkörtlar. Så vi fick kåvepenin.

Han mår så jäkla dåligt idag. Nu ligger han iaf å sover.

Alltså kan det gå från en sidig till dubbelsidig?

Begär att få en *mox. Kåvepenin fungerar oftast inte bra.
Svar på tråden Öroninflammation