• blairw

Öroninflammation

norrlandsflicka skrev 2016-12-11 19:01:22 följande:

Kanske ni måste ha antibiotika i alla fall om inte febern går ner snart? Känns ju väldigt högt om det dessutom är efter febernedsättande...

Erizajo skrev 2016-12-11 19:22:29 följande:

Varför inte penicillin??? Det är då det enda som hjälpt mina.

Man försöker undvika att skriva ut antibiotika om det verkligen inte behövs pga att under en lång tid har man behandlat för ofta och för mycket med antibiotika i både sjukvården och i köttindustrin framförallt, vilket lett till antibiotika resistenta bakterier. I de flesta fall behövs det inte för öroninflammation. 
  • blairw
    lindajhlala25 skrev 2016-12-11 19:31:48 följande:
    Dom sa att dom inte ger antibiotika bara om det är dubbelsidig.. så jävla drygt han verkar ha så ont :(
    Jag hade mycket öroninflammation som barn, s.k. "öronbarn". Tillslut tror jag min mamma började prova på märkliga husmorskurer för hon var så desperat över att jag hade så ont. Otroligt var den en som "funkade" en gång, sen om den verkligen funkade eller om öroninflammationen började vända av sig självt eller om det var en placebo effekt, det låter jag vara osagt. Ställer mig tveksam till sådana saker, men är man desperat skadar det väl inte att prova.

Har för mig att det var lök, vitlök eller gullök tror jag, som sattes precis vid örat (inte i men precis utanför) och hölls på plats med halsduk som knöts runt huvudet som ett bandage. Går säkert att googla fram. Men som sagt, tveksamt om det faktiskt fungerar, men man har ju inte mer än en lök att förlora på det.

Jag fick också alltid hög feber, vilket var jobbigt. Vad sa de när ni ringde? Det brukar ge med sig på under en vecka. Det kan vara skönt att inte behöva ligga ner helt plant, utan ha huvudet högre upp, t.ex. halvligga med hjälp av uppstaplade kuddar. Men om febern stiger eller fortsätter vara hög även imorgon så kanske det är läge att ringa och fråga igen.Och märker ni av vätska i örongången, ring då också eftersom trumhinnan kan ha spruckit. 
  • blairw
    lindajhlala25 skrev 2016-12-12 16:44:52 följande:

Nej fy!! Idag kl 07 hade han 40 grader.. å så mkt smärta.. jag grät med min son kan jag säga. Men iaf vi fick en tid till vc. Så fick vi träffa en underbar barnläkare. Han sa att din son har fått en dubbelsidig öroninflammation sen att han även har svullna lymfkörtlar. Så vi fick kåvepenin.

Han mår så jäkla dåligt idag. Nu ligger han iaf å sover.

Alltså kan det gå från en sidig till dubbelsidig?

Åh, stackarn :( Förstår att det skär i dig. Bra att han fått nu iallafall om det var såpass illa, då borde det reda ut sig på bara några dagar och det mesta av smärtan försvinna rätt snart. 
  • blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 17:24:33 följande:

Vilken barnmisshandel att inte behandla öroninflammation som påverkar barnet så negativt. Fy fan rent utsagt.

Man ska inte använda AB/PC i "onödan" men när ett barn har så ont är det väl inte onödigt, det är ju sjukt.

Jag har för övrigt en vän som blev döv på ena örat efter en ÖI, vet att det är ovanligt men varför chansa? 

(klankar inte på föräldrar här utan vården)

Barn mellan 1 och 12 år ger man inte längre automatiskt antibiotika då för det allra mest läker det relativt snabbt och bra. Men undantag är ju just t.ex. om det är mycket hög feber som håller i sig, eller mycket ont i örat/öronen, eller om det verkar vara något allvarligare. Därför TS son fick antibiotika iallafall, för han hade dubbelsidig och såpass ont och den höga febern höll i sig, och då ska han ju såklart ha det. Men det är ju sällan något man vet på förhand, första och andra dagen av sjukdom. 
  • blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 17:24:33 följande:

Vilken barnmisshandel att inte behandla öroninflammation som påverkar barnet så negativt. Fy fan rent utsagt.

Man ska inte använda AB/PC i "onödan" men när ett barn har så ont är det väl inte onödigt, det är ju sjukt.

Jag har för övrigt en vän som blev döv på ena örat efter en ÖI, vet att det är ovanligt men varför chansa? 

(klankar inte på föräldrar här utan vården)

Och angående din vän, vuxna (och barn över 12 år) ska i princip alltid behandlas med antibiotika vid öroninflammation för att vuxna läker sämre och påverkas oftast värre. 

Sen är det ju hemskt att din vän blev döv, såklart det borde satts in antibiotika - det var helt klart en miss där. Men tyvärr räcker inte de relativt få missarna för att man per automatik ska ge antibiotika vid öroninflammation för barn mellan 1 och 12 år. Även om missar kan ske och sådant hemskt kan hända, så har man vägt det mot risken av att om sjukvården fortsatte skriva ut antibiotika som en försiktighetsåtergärd så skulle det ha gravare (fler och allvarligare) konsekvenser i längden. 
  • blairw
    Dementoria skrev 2016-12-12 19:16:08 följande:
    De barn som har så ont som TS barn ska inte behöva vänta ett extra dygn, det är helt fel. Jag har själv haft öronbarn och är fullt medveten om att det inte alltid måste behandlas och att vanlig smärtlindring är fullt tillräcklig. Men i de fall barnet lider måste man behandla helt enkelt.

Gällande kompisen som blev döv så gick det otroligt snabbt.
    Absolut, men menar bara att läget kan förändras. Det kanske inte var lika illa när TS åkte in på fredagen, men kan ha förvärrats avsevärt under t.e.x söndagen när TS skrev hur illa det va. Sjukhuset kan ju såklart ha gjort en miss redan då, men troligtvis var det inte lika illa för då hade han ju fått antibiotika direkt istället för idag, blir lite starkt att kalla de  för barnmisshandlare då. De kan ju inte behandla mer än vad de ser framför sig. 
Svar på tråden Öroninflammation