Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Öroninflammation

Det skrivs väl inte ut penicillin idag i första taget? Alvedon, ipren och nässpray fick jag rekommenderat när jag hade det. Nässprayen för att svälla av slemhinnorna = lätta på trycket = minska smärtan. 

Annars kan man ta en gul lök, hacka den och lägga den i en bit bomullstyg, koka upp vatten i en kastrull med lock och värma lökpaketet på locket. Lägg det ljumna lökpaketet på och bakom örat och fäst med mössa eller halsduk.

En liten bit vitlök eller den innersta lilla biten på en gul lök kan annars lindas in i en bit gasbinda och försiktigt petas in lite lite i örat. Se bara till att det sticker ut en bit gasbinda så den går att ta ut igen. Kan dock göra ganska ont att peta i om det är svullet så det går inte alltid att förklara varför man gör det. Beror på barnet.

• SupersurasunkSara
    Themis skrev 2016-12-13 19:30:48 följande:
    Placeboeffekten finns förvisso, men utöver den finns det ingen som helst mening med att kladda med lök i öronen. Tvärtom kan det om man har otur ge hörselgångsinflammation också och det är inget roligt alls.

"Veckans myt: "Man kan lindra öroninflammation hos barn genom att stoppa vitlöksklyftor i örat". 
    Sanning: Vitlök i öronen har ingen som helst effekt. Att stoppa in en bit i hörselgången är tvärtom olämpligt, då det kan vara svårt att få ut den själv. Ligger vitlöken i länge kan den ge irritation i hörselgången."

källa: www.facebook.com/1177vardguidenstockholm/photos/a.396306362329.179641.137775207329/10151301726027330/
    Tja, just vitlök i örat har jag inte testat själv, men jag har haft hackad gul lök på örat och det var enda gången jag fick sova när jag hade öroninflammation. Jag bor nära Järna och har en del antoposofiska vänner som gav mig tipset. Det finns mycket som den traditionella läkarvården anser vara humbug men som fungerar
  • SupersurasunkSara
    Themis skrev 2016-12-13 19:43:45 följande:
    Det finns väl också en möjlighet att du hade en lindrig öroninflammation som varierade i infektionsgrad medan den påverkade dig och självläkte så som det gör för de flesta?

Om även vården som är baserad på vetenskaplig metodik anser att det är en sjukdom som självläker utan någon behandling alls, så kan man ju göra lite vad som helst och sedan tycka eller tro att man blev botad av det?
    Nej, det var ingen lindrig öroninflammation, tvärtom, jag fick penicillin utskrivet direkt, men klarade inte av att ta bilen till apoteket därav tipset från min vän som alltså fungerade utmärkt.
    Du får lita blint på den traditionella vården om du vill, jag har fått så många skiftande besked och diagnoser på samma vårdcentral så jag går på magkänslan och är jag osäker frågar jag min moster som är läkare.
  • SupersurasunkSara
    modsey skrev 2016-12-13 21:05:34 följande:
    som sagt var ...placebo
    Nu har vi blivit ot här, jag förstår inte varför det promt ska pratas om placebo.  Jag VET vad som hjälper när jag har öroninflammation. Efter den första gången har jag fått det flera gånger och har alltid tagit till lök. Fungerar varje gång. Vad andra än säger spelar ingen roll, det hjälper iaf. Om ni andra vill tjata efter penicillin så gör det, det är helt ok att man tycker olika

Jag kommer inte att svara mer på något kring detta, antingen testar man detta eller så låter man bli.
Svar på tråden Öroninflammation