• Tornedalica

Bärbar dator under 5k

Jag och sambon vill köpa en bärbar dator till vår 12-åriga tjej i julklapp. Vi har lyckats skrapa ihop drygt 4.5k till detta. Hon gillar att spela spel online (WoW, Star Stable mfl), redigera bilder och filmer hon gjort själv, titta på YouTube och Netflix. Kan någon hjälpa oss med vilken dator från någon av de stora kedjorna som ger mest värde för pengarna och som passar hennes intressen och vår budget? Tycker det är så svårt att veta vilken processor, grafikkort osv man ska leta efter med vår begränsade ekonomi så därför tacksam för hjälp av mer kunniga
  • Svar på tråden Bärbar dator under 5k
  • MEE83

Du måste inte handla på de stora kedjorna, kolla t ex Dustin och Inet.

Nu spelar jag i princip inga spel själv längre, men du borde kunna få en dator som kan hantera både Starstable och WoW för kanske 3 000:-

Det krävs inge något jätteavancerat för att dom spelen skall funka helt ok.

Denna borde t ex duga. Nu 2 690 kr

ASUS E502SA Celeron 4GB 500GB

www.inet.se/produkt/1960139/asus-e502sa-celeron-4gb-500gb
  • Tornedalica
    MEE83 skrev 2016-12-12 14:48:41 följande:

Du måste inte handla på de stora kedjorna, kolla t ex Dustin och Inet.

Nu spelar jag i princip inga spel själv längre, men du borde kunna få en dator som kan hantera både Starstable och WoW för kanske 3 000:-

Det krävs inge något jätteavancerat för att dom spelen skall funka helt ok.

Denna borde t ex duga. Nu 2 690 kr

ASUS E502SA Celeron 4GB 500GB

www.inet.se/produkt/1960139/asus-e502sa-celeron-4gb-500gb
    Tack för tipset! Hade fått för mig att Celeron inte skulle vara tillräckligt men då kanske det blir billigare än vi hade kunnat gissa :)
  • MEE83
    Tornedalica skrev 2016-12-12 14:57:16 följande:
    Tack för tipset! Hade fått för mig att Celeron inte skulle vara tillräckligt men då kanske det blir billigare än vi hade kunnat gissa :)
    Det borde gå, om du är osäker är det bäst att höra av sig till försäljaren dock, dom borde väl ha koll. Jag spelar som sagt var inte spel i någon större omfattning(läs: nästan aldrig) så jag har 100% koll. Men jag har haft WOW installerat på en snarlik bärbar och då funkade det bra, om än ej på maxad upplevelse. Är man ingen gamer som vill maximera upplevelsen så borde det vara helt ok.
  • Anonym (asdf)

nej, köp inte en celeron! den kommer inte att räcka länge till henne. Satsa på en mer kraftfull processor om ni har utrymme i budgeten

• Anonym (Data konsult)

Gå in på prisjakt och läs personers recentioner om olika datorer I aktuell prisklass.
    När det gäller YT och Netflix behövs det ingen direct prestanda. När det gäller spel så är det främst grafiken som är viktig.

• i-o

Kan skänka en gammal laptop annars om ni orkar installera mjukvara och liknande själva. Det är måhända något liten småskavank här och var men den funkar.

• MEE83
    Anonym (asdf) skrev 2016-12-12 19:39:54 följande:

nej, köp inte en celeron! den kommer inte att räcka länge till henne. Satsa på en mer kraftfull processor om ni har utrymme i budgeten

Det kan nog vara bra, ja, nu använder jag inte denna, då jag har en kraftfullare bärbar och en rätt påkostad stationär rigg hemma, men specen på processorna är... Celeron 2,16 ghz.

Den klarade av ovanstående spel med normala grafikinställningar, då var det dock mest battlegrounds/arena, hade även Company of heroes+xpacs på den, men det är ju gamla/ej speciellt krävande spel, och jag spelar inte så mycket, det blir simcity och skylines ibland ;P... så det är rätt långt ifrån mitt expertisområde. Glad
  • jimmyl88
    Tornedalica skrev 2016-12-12 14:35:14 följande:
    Jag och sambon vill köpa en bärbar dator till vår 12-åriga tjej i julklapp. Vi har lyckats skrapa ihop drygt 4.5k till detta. Hon gillar att spela spel online (WoW, Star Stable mfl), redigera bilder och filmer hon gjort själv, titta på YouTube och Netflix. Kan någon hjälpa oss med vilken dator från någon av de stora kedjorna som ger mest värde för pengarna och som passar hennes intressen och vår budget? Tycker det är så svårt att veta vilken processor, grafikkort osv man ska leta efter med vår begränsade ekonomi så därför tacksam för hjälp av mer kunniga
    www.dustinhome.se/product/5010961452/v110

Den här har inte det bästa grafikkortet (Svårt att hitta laptop med bra grafikkort i den prisklassen), men åtminstone i spelen brukar det gå att köra om man ställer ner grafiken om man märker att det inte "flyter på" som det ska. Den har även väldigt lite lagring (128GB) men jag föreslår att eftersom hon håller på mycket med bilder som kan ta en del plats att hon kör lagring på exempelvis dropbox eller google drive. Där får man en del lagring gratis, och slipper då lokal lagring på disken. 

SSD hårddisk är ett måste tycker jag, går betydligt mycket snabbare med en sån.

• jimmyl88
    jimmyl88 skrev 2016-12-19 12:45:20 följande:
    www.dustinhome.se/product/5010961452/v110

Den här har inte det bästa grafikkortet (Svårt att hitta laptop med bra grafikkort i den prisklassen), men åtminstone i spelen brukar det gå att köra om man ställer ner grafiken om man märker att det inte "flyter på" som det ska. Den har även väldigt lite lagring (128GB) men jag föreslår att eftersom hon håller på mycket med bilder som kan ta en del plats att hon kör lagring på exempelvis dropbox eller google drive. Där får man en del lagring gratis, och slipper då lokal lagring på disken. 

SSD hårddisk är ett måste tycker jag, går betydligt mycket snabbare med en sån.
    Såg att den låg lite över er budget så här kommer en annan med ungefär samma specs fast som är nedsatt till er budget:
    www.dustinhome.se/product/5010891524/250-g4
  • Noname00

Internminne är viktigare är hårddisk, satsa på minst 8 gb ram minne.
    Om du köper en med 4 och den har stöd för 8 uppgradera innan minnena hamnar ur produktion för då blir de dyrare dvs när nästa standard införs.

• i-o
    i-o skrev 2016-12-15 12:20:14 följande:

Kan skänka en gammal laptop annars om ni orkar installera mjukvara och liknande själva. Det är måhända något liten småskavank här och var men den funkar.

Skönt att även fattiga svenskar inte är så fattiga som de utger sig för att vara.

Nåväl. Då ger jag bort den till någon bättre behövande istället. Skönt att slippa kasta pärlor till svinen.
  • jimmyl88
    Noname00 skrev 2016-12-19 21:34:07 följande:

Internminne är viktigare är hårddisk, satsa på minst 8 gb ram minne.
    Om du köper en med 4 och den har stöd för 8 uppgradera innan minnena hamnar ur produktion för då blir de dyrare dvs när nästa standard införs.

Det beror väl på spelet i sig? Nu ser det inte ut att handla om jätte krävande spel.
    SSD kontra HDD gör så stor skillnad i hur datorn känns i snabbhet, inte bara i spel utan i övrigt också. Därför tycker jag att det är ett måste. 

F.ö. så är det ju 8gb ram i de jag länkade vilket är mini kravet till många nyare spel. Cool
  • Noname00
    jimmyl88 skrev 2016-12-20 06:36:54 följande:
    Det beror väl på spelet i sig? Nu ser det inte ut att handla om jätte krävande spel.
    SSD kontra HDD gör så stor skillnad i hur datorn känns i snabbhet, inte bara i spel utan i övrigt också. Därför tycker jag att det är ett måste. 

F.ö. så är det ju 8gb ram i de jag länkade vilket är mini kravet till många nyare spel. Cool
    Det har inget med spel att göra utan det gäller allt som körs, spel, applikationer m.m. du vinner mer på att köpa en med ordentligt med minne om du vill att den ska räcka ett par år.
  • jimmyl88
    Noname00 skrev 2016-12-20 06:57:47 följande:
    Det har inget med spel att göra utan det gäller allt som körs, spel, applikationer m.m. du vinner mer på att köpa en med ordentligt med minne om du vill att den ska räcka ett par år.
    Självklart, men de hade ju en budget då kan man inte få allt Rynkar på näsan. Men nyare, tyngre, spel kräver mer i ram? Eller?
  • Noname00
    jimmyl88 skrev 2016-12-20 07:08:38 följande:
    Självklart, men de hade ju en budget då kan man inte få allt Rynkar på näsan. Men nyare, tyngre, spel kräver mer i ram? Eller?
    Man kan få en med 8 gig ram för under 5k.
  • dft

Om det nu är tight budget och hon gillar bild och filmredigering samt spela riktiga spel.. Varför då köpa laptop? När det är mycket mer kostnadseffektivt att köpa en stationär, för att inte tala om både billigare och mindre komplexa uppgraderingar under åren som följer.

Svar på tråden Bärbar dator under 5k