• karlsson n

Ingredienser i grönsakssoppa

Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?

Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.

soppa
  • Svar på tråden Ingredienser i grönsakssoppa
  • Carambolan

För mig är basen alltid: En bra buljong eller fond. Lök. Valfria grönsaker. Topping / tillbehör.

• Bougainvillea

Jag brukar fräsa purjolök tills den mjuknar och har sedan i (inte mycket) tomatpuré. På det är det godast att hälla i grönsaksfond, men buljong funkar om det inte skulle finnas tillgängligt hemma. Häll över vatten och låt koka ihop. Sedan väljer du bara de grönsaker och kryddor som du tycker är godast. Här blir det oftast vitkål, morötter, tomater, potatis och persilja. Är även jättegott att slänga i lite oxsvans och låta det puttra på svag värme i några timmar, blir bara godare dagen efter

• EnAnonumius
    Bougainvillea skrev 2016-12-14 17:29:54 följande:
    Jag brukar fräsa purjolök tills den mjuknar och har sedan i (inte mycket) tomatpuré. På det är det godast att hälla i grönsaksfond, men buljong funkar om det inte skulle finnas tillgängligt hemma. Häll över vatten och låt koka ihop. Sedan väljer du bara de grönsaker och kryddor som du tycker är godast. Här blir det oftast vitkål, morötter, tomater, potatis och persilja. Är även jättegott att slänga i lite oxsvans och låta det puttra på svag värme i några timmar, blir bara godare dagen efter smile1.gif
    Ja men slänger man i oxsvans så är det ju ingen grönsakssoppa längre utan köttsoppa.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bougainvillea
    EnAnonumius skrev 2016-12-14 17:51:45 följande:

Ja men slänger man i oxsvans så är det ju ingen grönsakssoppa längre utan köttsoppa.

Så sant så. Svävade nog i väg lite
  • FuckGoggleAskMe

För mig måste det ingå potatis, purjolök, antingen oregano eller timjan, för vissa soppor ett stänk soja, för andra vitlök och créme fraiche.

• EnAnonumius
    Bougainvillea skrev 2016-12-14 18:01:12 följande:
    Så sant så. Svävade nog i väg lite smile5.gif
    Lätt hänt. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    EnAnonumius skrev 2016-12-14 17:51:45 följande:
    Så ärtsoppa med fläsk är inte ärtsoppa då..?

-------
    Jag brukar steka kalkonfärs och ha i grönsakssoppa. Och det kallas fortfarande just grönsakssoppa. Tar soppan upp från enbart grönsaksträsket till mycket god.
  • lillan72
    Bougainvillea skrev 2016-12-14 17:29:54 följande:

Jag brukar fräsa purjolök tills den mjuknar och har sedan i (inte mycket) tomatpuré. På det är det godast att hälla i grönsaksfond, men buljong funkar om det inte skulle finnas tillgängligt hemma. Häll över vatten och låt koka ihop. Sedan väljer du bara de grönsaker och kryddor som du tycker är godast. Här blir det oftast vitkål, morötter, tomater, potatis och persilja. Är även jättegott att slänga i lite oxsvans och låta det puttra på svag värme i några timmar, blir bara godare dagen efter

mmmm, det var länge sedan jag kokade oxsvanssoppa! Med massor av krossad tomat och haricot verts och mycket vitlök...
Svar på tråden Ingredienser i grönsakssoppa