Ingredienser i grönsakssoppa
Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?
Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.
Vad ska man ha i en grönsakssoppa förutom själva grönsakerna?
Jag menar det som "måste" ingå. Själva basen i soppan.
För mig är basen alltid: En bra buljong eller fond. Lök. Valfria grönsaker. Topping / tillbehör.
Vatten?
Jag brukar fräsa purjolök tills den mjuknar och har sedan i (inte mycket) tomatpuré. På det är det godast att hälla i grönsaksfond, men buljong funkar om det inte skulle finnas tillgängligt hemma. Häll över vatten och låt koka ihop. Sedan väljer du bara de grönsaker och kryddor som du tycker är godast. Här blir det oftast vitkål, morötter, tomater, potatis och persilja. Är även jättegott att slänga i lite oxsvans och låta det puttra på svag värme i några timmar, blir bara godare dagen efter
Ja men slänger man i oxsvans så är det ju ingen grönsakssoppa längre utan köttsoppa.
Lök, vitlök, vitt vin, fond och creme fraiche. Någon örtkrydda också.
För mig måste det ingå potatis, purjolök, antingen oregano eller timjan, för vissa soppor ett stänk soja, för andra vitlök och créme fraiche.
Jag brukar fräsa purjolök tills den mjuknar och har sedan i (inte mycket) tomatpuré. På det är det godast att hälla i grönsaksfond, men buljong funkar om det inte skulle finnas tillgängligt hemma. Häll över vatten och låt koka ihop. Sedan väljer du bara de grönsaker och kryddor som du tycker är godast. Här blir det oftast vitkål, morötter, tomater, potatis och persilja. Är även jättegott att slänga i lite oxsvans och låta det puttra på svag värme i några timmar, blir bara godare dagen efter ![]()