• EvaEngel

Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?

Jag mår så himla dåligt. Har två underbart fina och gulliga hundar men jag vet inte om jag orkar ha kvar dem.

Jag har haft hund större delen av mitt liv, växte upp med hund och har haft egen hund som vuxen i två omgångar. Vår förra dog 2015. Det var ett riktigt hårt slag. Hela familjen älskade honom högt. Han var verkligen en familjemedlem, dessutom så ovanligt snäll och lätt att ha att göra med, som jag minns det nu var han enbart till glädje. Barnen hade vuxit upp med honom, han var nästan som ett syskon för dem. Efter honom var vi utan hund i ett drygt halvår innan vi skaffade en valp. Jag var jättelycklig över den nya familjemedlemmen och gick in för hundägandet till 100 %, gick massor av kurser, ägnade all min lediga tid åt honom. Så småningom kom idén att skaffa en kompis åt honom eftersom han är så hund-social och jag kände att jag inte kunde tillfredsställa hans lekbehov. Sagt och gjort, ännu en valp kom till huset. Innan vi fick hem honom var jag orolig att det skulle bli jobbigt men tänkte samtidigt att jag ju ändå lägger den mesta tiden på hundaktiviteter och har ?hundanpassat? mitt liv, så en eller två gör ingen större skillnad. Det visade sig visserligen stämma, det är egentligen inte mycket mer jobb med två och i gengäld har de en enorm glädje av varandra (kan jag intyga dem som eventuellt går i samma tankar). Vad jag inte hade räknat med var min egen reaktion. Det var som om jag plötsligt hade fått nog! Nu var jag inte längre en kvinna som är en mamma/ kollega/ kompis/ släkting som har hund utan jag var hundägare, hundmänniska; ?hund?andet? tog över hela mitt liv och min identitet och jag är inte bekväm i det. Jag vill fortfarande vara jag! Vad jag än ska göra så måste jag först och främst tänka på hundarna. Ska jag jobba över? Sent möte? Jobbmiddag? Resa? Första tanken i skallen är vad jag ska göra med hundarna, hur jag ska lösa det. Jag är ensamstående med en hemmaboende tonårsdotter. Hon älskar hundar och har varit delaktig i hela processen men hon börjar också känna sig låst. Varje gång jag behöver ta ett sent jobbmöte så måste hon anpassa sig och åka hem tidigt för att ta hand om hundarna, det blir som ett ständigt förhandlande och ?schemaläggande?. Ska framhållas att dottern är otroligt solidarisk och duktig, nästan lite för självuppoffrande för hundarnas skull, så jag vill inte lägga någon skuld på henne. Hon är ung, hon borde kunna känna sig fri att sticka ut med kompisar, inte alltid åka hem och ta hand om hundar! Jag, i min tur, är ute ur småbarnsperioden och skulle vilja kunna leva ett mer fritt och flexibelt liv, vara lite spontan, gå ut och äta, hänga med på bio, sådana saker, men i nuläget tackar jag alltid nej om det inte är planerat långt i förväg så att jag har hunnit ordna passning åt hundarna. Egentligen beror nog inte detta på att vi har två hundar istället för en, pressen hade funnits där lika mycket (eller kanske till och med mer) med bara en hund men det var som om något brast inom mig när den andra kom. Jag gick in i hund-väggen så att säga. På senaste tiden har jag börjat leka med tanken på att omplacera dem, ge bort dem helt enkelt. Samtidigt älskar jag dem för dem de är, jag tycker att de är helt underbara. Så svår situation! Finns det någon som känner igen sig och kan ge råd?

• Svar på tråden Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?
  • moen

Hua, jag känner igen mig (ungefär..)! Är 23 år och fick mitt första barn för nästan 5 månader sedan. Har två hundar, 5 1/2 och 4 år gamla. Har aldrig varit något problem innan. Älskar dom så sjukt mycket!! Har aldrig ens tänkt tanken på omplacering. Sambon är allergisk, väldigt allergisk, men jag har sagt att han får leva med det eftersom jag älskar dom som familj. Första månaderna med bebis va ok. Lite jobbigt när dottern precis somnat och dom skäller (vi bor i lägenhet och det är väldigt lyhört). Känslan har kommit smygandes och jag började leka med tanken att omplacera dom redan någon månad efter bebis kom. Har verkligen funderat på det senaste månaden. Hundarna har inte varit sig själva sedan bebis kom, dom verkar nästan deppiga. Jag hinner inte gosa och busa med dom lika mycket som förr. Det gör så ont i hjärtat och jag känner att jag inte räcker till, orkar inte, hinner inte ge dom lika mycket uppmärksamhet blir stressad och irriterad på dom när dom skäller. Och sen sambon som är fruktansvärt allergisk. Så varför har jag dom? Inte för hundarnas skull. Inte för sambons skull. Inte för min dotters skull. Bara för min skull. Vi ska ju även ha fler barn också så hundarna kommer inte få mer tid om något år.. utan det kommer bara gå utför.. Så pratade med deras uppfödare, som redan har 10 st chihuahua, och hon tog som gärna! Då får dom ett liv på landet, i en stor trädgård, i ett hem utan barn. Där matte har tid för dom. Dom har hundkompisar att leka och ligga i chihuahuahög med. Va först orolig över att de kanske inte blir lugn och ro med så många hundar, men tror dom har det bättre där än här. Så nu sitter jag här och ska lämna bort dom efter jul. Hade aldrig ens kommit på tanken för ett år sen. Har så blandade känslor. Ska bli skönt, men sorgligt. Och tomt. Tror att jag pressar undan min sorg och mina tankar om det. Får så fruktansvärt dåligt samvete med då jag har sagt hela mitt liv att jag aldrig ska lämna dom och "jag förstår inte sånna som skaffar hund och sen ÖVERGER dom!". Vilken jävla hycklare jag är :(

• slutatsnusa
    moen skrev 2016-12-16 18:45:19 följande:

Hua, jag känner igen mig (ungefär..)! Är 23 år och fick mitt första barn för nästan 5 månader sedan. Har två hundar, 5 1/2 och 4 år gamla. Har aldrig varit något problem innan. Älskar dom så sjukt mycket!! Har aldrig ens tänkt tanken på omplacering. Sambon är allergisk, väldigt allergisk, men jag har sagt att han får leva med det eftersom jag älskar dom som familj. Första månaderna med bebis va ok. Lite jobbigt när dottern precis somnat och dom skäller (vi bor i lägenhet och det är väldigt lyhört). Känslan har kommit smygandes och jag började leka med tanken att omplacera dom redan någon månad efter bebis kom. Har verkligen funderat på det senaste månaden. Hundarna har inte varit sig själva sedan bebis kom, dom verkar nästan deppiga. Jag hinner inte gosa och busa med dom lika mycket som förr. Det gör så ont i hjärtat och jag känner att jag inte räcker till, orkar inte, hinner inte ge dom lika mycket uppmärksamhet blir stressad och irriterad på dom när dom skäller. Och sen sambon som är fruktansvärt allergisk. Så varför har jag dom? Inte för hundarnas skull. Inte för sambons skull. Inte för min dotters skull. Bara för min skull. Vi ska ju även ha fler barn också så hundarna kommer inte få mer tid om något år.. utan det kommer bara gå utför.. Så pratade med deras uppfödare, som redan har 10 st chihuahua, och hon tog som gärna! Då får dom ett liv på landet, i en stor trädgård, i ett hem utan barn. Där matte har tid för dom. Dom har hundkompisar att leka och ligga i chihuahuahög med. Va först orolig över att de kanske inte blir lugn och ro med så många hundar, men tror dom har det bättre där än här. Så nu sitter jag här och ska lämna bort dom efter jul. Hade aldrig ens kommit på tanken för ett år sen. Har så blandade känslor. Ska bli skönt, men sorgligt. Och tomt. Tror att jag pressar undan min sorg och mina tankar om det. Får så fruktansvärt dåligt samvete med då jag har sagt hela mitt liv att jag aldrig ska lämna dom och "jag förstår inte sånna som skaffar hund och sen ÖVERGER dom!". Vilken jävla hycklare jag är :(

• slutatsnusa

(Nytt försök ????)

Ens livssituation förändras. Svårare än så är det inte. Skönt att du kan lämna tillaka dem till uppfödaren!
  • moen
    slutatsnusa skrev 2016-12-16 21:53:28 följande:

(Nytt försök ????)

Ens livssituation förändras. Svårare än så är det inte. Skönt att du kan lämna tillaka dem till uppfödaren!

Ja tack! Plus att sambon är allergisk :/ ja jag har tur! Kännee uppfödaren och hon är otroligt bra också <3
  • monkees

Jag är imponerad av att unga människor mitt i livet med jobb och småbarn ORKAR ha hund! Det finns ett rätt stort hunddagis här och där finns riktigt många hundar som det verkar! och det är ju smidigt att lämna sin hund där den blir matad/rastad och väl omhändertagen........men är det inte dyrt? Och om man har småbarn så blir det mycket hämta/lämna!?

• monkees
    monkees skrev 2016-12-17 05:13:18 följande:

Jag är imponerad av att unga människor mitt i livet med jobb och småbarn ORKAR ha hund! Det finns ett rätt stort hunddagis här och där finns riktigt många hundar som det verkar! och det är ju smidigt att lämna sin hund där den blir matad/rastad och väl omhändertagen........men är det inte dyrt? Och om man har småbarn så blir det mycket hämta/lämna!?

*jag tänker närmast på de större hundraserna. En liten knähund som "fryser som en hund"(!) och knappt kan vara ute på vintern kräver ju inga stora åthävor.
  • sandy80

Fan vilka präktiga människor det finns på FL. du är inte ond, du har haft hund i många år och säkert vart fantastisk med dom. Nu har dina behov ändrats det är vanligt, man växer och ändrar sig det är ok. Ha inte dåligt samvete hitta ett bra hem åt dina hundar och lev det fria liv du nu vill ha. Lycka till!

• moen
    monkees skrev 2016-12-17 05:15:45 följande:

*jag tänker närmast på de större hundraserna. En liten knähund som "fryser som en hund"(!) och knappt kan vara ute på vintern kräver ju inga stora åthävor.

Även små hundar behöver stimulans :) mina kan gå flera timmar, och om dom har vintertäcke kan dom gå långt. Så länge dom håller igång så håller dom även värmen. Om mina får köldkramp åker dom någon minut under vagnen och sen är det full fart igen
  • monkees

Okej! Ja det låter ju bra det för småvovvarna. Jag tänker ändå att det är enklare att roa småhundar inne och att man inte behöver rasta dem lika ofta och länge som stora/mellanstora raser!? Knepigt när man är hemma med baby, tänker jag, och man på vintern ska ut flera gånger om dagen med hunden/hundarna. Hur gör man? Klarar man det på egen hand öht? Jag tänker nu om man bor i lägenhet och inte kan släppa ut hunden själv i trädgården i nödfall. Jag känner inga som har småbarn och således inga som har BÅDE baby och vovve/vovvar så jag har inte en susning!

• monkees
    monkees skrev 2016-12-17 11:19:59 följande:

Okej! Ja det låter ju bra det för småvovvarna. Jag tänker ändå att det är enklare att roa småhundar inne och att man inte behöver rasta dem lika ofta och länge som stora/mellanstora raser!? Knepigt när man är hemma med baby, tänker jag, och man på vintern ska ut flera gånger om dagen med hunden/hundarna. Hur gör man? Klarar man det på egen hand öht? Jag tänker nu om man bor i lägenhet och inte kan släppa ut hunden själv i trädgården i nödfall. Jag känner inga som har småbarn och således inga som har BÅDE baby och vovve/vovvar så jag har inte en susning!

Men ursäkta nu är jag ju OT för detta är inte min tråd URSÄKTA!
  • Ullabellasekreterare
    monkees skrev 2016-12-17 05:13:18 följande:

Brukar kosta runt 2000 - 3000kr 
    Men var noga med att det är ett bra dagis! 
  • moen
    monkees skrev 2016-12-17 11:19:59 följande:

Ja det har varit lite kämpigt men funkar. Om inte sambon varit allergisk skulle jag bitit ihop. Är ju ganska skönt att komma ut med vagnen på långpromenaden. Hundarna springer antingen löst eller går fint i koppel bredvid vagnen. För kortare promenader bär jag bebis i bärsjal då det är bökigt att krångla ner i barnvagsrummet först. Hade ju underlättar om man bodde i hus och inte lägenhet :)
    monkees skrev 2016-12-17 11:21:14 följande:

Men ursäkta nu är jag ju OT för detta är inte min tråd URSÄKTA!

Inte min heller.. ursäkta!
  • monkees
    Ullabellasekreterare skrev 2016-12-17 11:31:24 följande:
    Brukar kosta runt 2000 - 3000kr 
    Men var noga med att det är ett bra dagis! 
    Kära värld så dyrt. Inser att vovvarna på dagiset inte är några vanliga byrackor.
  • Ullabellasekreterare
    monkees skrev 2016-12-18 03:23:52 följande:
    Kära värld så dyrt. Inser att vovvarna på dagiset inte är några vanliga byrackor.
    Finns alla möjliga hundar på dagis.. Allt från chihuahuor och yorkshireterriers till blandraser, jakthundar, draghundar, brukshundar, labradorer, sankt bernard, ja allt möjligt.. 
    Det handlar väl lite om prioriteringar också kanske.. 
  • Dexter dot com
    monkees skrev 2016-12-18 03:23:52 följande:
    Tycker faktiskt inte det är så dyrt om det är ett bra dagis med utbildad personal och mycket motion och aktivering. Även vissa "byrackor" har ansvarsfulla ägare som ser till sina hundars bästa och inte låter dom ligga ensamma och understimulerade hemma hela dagarna ;)
Svar på tråden Orkar inte behålla mina hundar, är jag ond?