• Lillagryn

    Religion i förskoleklassen?

    Mitt barn kommer hem och pratar om Gud helt plötsligt? Får höra av andra föräldrar att barnens lärare är kristen och "predikar" om Gud osv.

    Jag svarar så gott jag kan på barnets funderingar, det verkar dyka upp en hel del frågetecken för barnet efter diskussionerna på skolan.

    Är det vanligt att barnen börjar med religionskunskap redan i förskoleklass?

    Hur skulle ni bemöta skolan/barnet?

    Har någon varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Religion i förskoleklassen?
  • Elinl90
    Lillagryn skrev 2016-12-15 13:03:48 följande:

    Mitt barn kommer hem och pratar om Gud helt plötsligt? Får höra av andra föräldrar att barnens lärare är kristen och "predikar" om Gud osv.

    Jag svarar så gott jag kan på barnets funderingar, det verkar dyka upp en hel del frågetecken för barnet efter diskussionerna på skolan.

    Är det vanligt att barnen börjar med religionskunskap redan i förskoleklass?

    Hur skulle ni bemöta skolan/barnet?

    Har någon varit med om något liknande?


    Hmm... Jag skulle inte tycka om att en förskolelärare predikar om en viss religion för mitt barn, som att det vore "den rätta". Men ser inget fel i att lära sig OM religioner, men menar då att det är viktigt att göra detta i plural, och att man som sagt lär sig om religioner och inte i. Framgår ju även i läroplaner att utbildningen ska vara icke-konfessionell.... 
  • John22

    Låter helt klart galet. Vad jag minns från min tidiga skolgång så klargjordes det inte heller tillräckligt tydligt att Bibeln är en bok med sagor snarare än något som bör tas på allvar.
    Visst kan man lära sig om religioner, men då ska det vara väldigt tydligt att det rör sig om saker ingen vettig människa tror på längre.

    Ta ett snack med skolan och läraren och se till att de skildrar religion för vad det är.

  • Lillagryn
    Elinl90 skrev 2016-12-15 13:15:30 följande:

    Hmm... Jag skulle inte tycka om att en förskolelärare predikar om en viss religion för mitt barn, som att det vore "den rätta". Men ser inget fel i att lära sig OM religioner, men menar då att det är viktigt att göra detta i plural, och att man som sagt lär sig om religioner och inte i. Framgår ju även i läroplaner att utbildningen ska vara icke-konfessionell.... 


    Håller med.. men det är ju inte lätt att veta på vilket sätt det sker när man inte är där. Ska fråga lärarna nästa gång vi träffas.
  • Lillagryn
    John22 skrev 2016-12-15 13:26:17 följande:

    Låter helt klart galet. Vad jag minns från min tidiga skolgång så klargjordes det inte heller tillräckligt tydligt att Bibeln är en bok med sagor snarare än något som bör tas på allvar.

    Visst kan man lära sig om religioner, men då ska det vara väldigt tydligt att det rör sig om saker ingen vettig människa tror på längre.

    Ta ett snack med skolan och läraren och se till att de skildrar religion för vad det är.


    Det finns nog många vettiga människor som tror på det som står i den boken i och för sig. Men jag ska absolut ta ett snack med skolan och ta reda på om religion är något som ingår i planeringen redan i förskoleklass. Att propagera för en viss religion i skolan är ju inte ok oavsett..
  • 100kgpappa

    Säg absolut ifrån, helt oacceptabelt att läraren försöker pracka på sin religion på oskyldiga stackars barn.

    Ta upp det med rektorn också!

  • Finne84

    Jag är kristen så jag har inga problem alls med att någon pratar om religion med mitt barn. Så länge han eller hon inte skrämmer barnet. Du kan säga att det finns människor som tror på Gud, och sen finns det andra som inte tror på Gud. Behöver inte vara svårare än så, att informera om att det finns olika religioner och berätta för barnet att lärarinnan tillhör en, förstår jag inte vad som är så farligt med och förstår inte heller hysterin kring det hela.
    Men vill du inte att ditt barn ska höra om olika religioner, så pratar du bara artigt med fröken och säger att du inte vill att ditt barn ska höra om religioner än. Man kan alltid respektera folk som tycker olika och acceptera att det finns folk i Sverige hör och häpna som har kristen tro, och dom som jag har säkert upplevt övernaturliga händelser i livet som visat för dem att det finns en högre makt, därmed så är det inte sagor för oss.
    Sagor kan vare sig hela sjuka, ge övernaturlig vishet om ens innersta tankar, eller ha diskussioner med dig. Något många kristna upplevt med sin relation med Gud.

  • Xx56

    Mitt barn kommunala förskola har varit i kyrkan och tittat vid jul. Och de har nog pratat om gud vid andra tillfällen också, men jag vet inte om det är barn eller personal som pratat. Hade någon i personalen "predikat" hade jag inte gillat det.

    Vi har bemött det genom att berätta om att folk tror olika. Hon vet att vi inte tror på gud men att vi har kompisar som gör det. Hon vet också att en del tror på himlen men att ingen vet säkert vad som händer när man dör. Vi har svarat på hennes frågor, inget mer.

    Jag ser ingen nackdel med att hon träffar kristna, tvärtom. Så ser världen ut och det är bra att lära sig respektera andras tro.

  • Dumbledore

    Så länge läraren också "predikar" om andra religioner också så ser jag inga problem. Och sen kan jag tycka att det beror på HUR man pratar. Är det lite löst "en del tror på Gud, en del gör det inte" så är det väl inte hela världen, är det morgonbön och prat om att Gud ser dig så hade jag omedelbart ringt till rektorn.

Svar på tråden Religion i förskoleklassen?