• Noname00

Betala halva räntan i bostadsrätt, orättvist?? (flytta ihop)

Det är lite svårt att förstå din jämförelse.

Ta exempel 1.

Exempel 1: Om du och din partner hyr en lägenhet så betalar ni en hyra. Däremot har ägaren till lägenheten då ett lån som han/hon/föreningen betalar ränta på. Du betalar alltså för halva (och din partner betalar halva) den räntekostnaden i er hyresrätt i avgiften redan, samt för vatten, el osv. Hyresrättsägaren tar han om att betala ränta, ni ser aldrig den biten. Därför är hyran högre än en bostadsrätts föreningsavgift.
    Kostnad för hyrestagaren 4000/mån, kostnad för dig 4000/mån. Din partner har även aktier för 1 miljon och får avkastning där varje år (i snitt plus, ibland minus).

I exemplet ovan om jag förstått det rätt så jämför du med att ett par hyr en bostadsrätt i andrahand?

Om du vil jämföra med att hyra en lägenhet så jämför med en hyresrätt och dess hyra, det blir mer verkligt än att jämföra hyra i andra hand och blanda in bostadsrättsägarens kostnader.

• Noname00

I en hyresrätt betalar man hyra, inte hyra + ränta det går inte att tänka så då det inte är en bostadsrätt och man vet inte vad räntan är, värden kanske inte ens har några lån.

Jag har provat lite olika varianter, betalt hela månadsavgiften trots att det inte varit min lägenhet, idag äger jag boendet trots att vi flyttade in gemensamt så jag tar hela räntan.
    Om jag skulle låta min sambo betala så skulle det vara hälften efter ränteavdrag.

• Noname00

Håller med, betalar man inte på en lägenhet så får man ha lite diciplin och se till att generera avkastning på något annat, själv körde jag fondspar.

• Noname00

Det kanske är underförstått.
    Men man får oftast själv ordna med byten, söka objekt själv, ansöka om byte osv.

Det är mycket feltolkningar i det du skriver.

carpediem86 skrev 2016-12-19 03:21:44 följande:
    "Tar det slut så byter man hyresrätten mot två mindre"

Detta var något nytt för mig. Så bör man i en hyresrätt och förhållandet tar slut så ordnar hyresrättens ägare/förening med en mindre bostad var åt båda? Utan krav på kötid eller annat? Jag har aldrig hört om detta, men det är en skillnad isf. Största hyresrättsforeningen I min stad står alltid en person på kontraktet som jag förstått det, då de kör kötid och man oftast inte vill förbruka bådas kötid.

Gröna:

"Då tar man en marknadsmässig hyra av sin sambo och skriver ett hyresavtal så att sambon får samma rättigheter som en hyresgäst."

Fler än du verkar komma tillbaka till just detta med marknadsmässig hyra (i andra trådar). Att skriva ett hyresavtal kan man göra om man vill, oberoende av vad ens sambo betalar. Men just kring hyran så är det här kanske en bra väg att gå. Med en marknadsmässig hyra kommer sambon att täcka in både halva förseningsavgiften och halva räntekostnaden på hela lånet/värdet av bostaden mest troligt (oberoende om ägaren betalt av lånet eller inte, det har inget med saken att göra). Det blir alltsa som jag varit inne på från början, förutom att den som hyr in sig betalar lite lite mer mest troligt med en marknadsmässig hyra än om man bara delat på ränta +förseningsavgift (som nämnts tidigare) och att ändra ord används. Man nämner aldrig något om att dela på räntekostnaden helt enkelt utan säger marknadsmässig hyra och jämför rakt av mot en hyresrätt.

Jag ska tipsa min kompis om detta, för han vill gärna köpa en lägenhet och hans flickvän är okej med att flytta, men vill bara betala halva förseningsavgiften isf, vilket på de lägenheter de kollat på innebär att han kommer betala mer än dubbelt så mycket som henne per månad. De har en hyra (hyresrätt) nu på runt 7000/mån. Han vill inte betala ca 5000 för nya boendet medan hon bara betalar ca 2000. Särskilt inte nu efter en stor prisuppgang = högre risk att köpa lägenhet nu. Hon vill alltså betala 1500 kr mindre i månaden vid byte till bostadsrätt trots att hon håller med om att lägenheterna min kompis varit intresserad av är lite bättre än där de bor nu och kan tänka sig flytta. Bara för att ordet ränta används och hon resonerar som du (och många fler) att hon kan betala för ägarens ränta/"värde av bostad/investering" i en hyresrätt men inte i en bostadsrätt.
  • Noname00

Ingen hyresvärd sätter lägre hyror än vad de har kostnader, sedan är det självklart påslag för ökade intäkter.

• Noname00
    gröna skrev 2016-12-20 09:55:48 följande:

klart att han måste göra, han kan ju inte ta betalt för att täcka räntor av sitt eventuella lån av hyresgästen, om inte hyresgästen nyttjar hela huset såklart
    Ja det är klart att hans intäckt kommer via hyran.
    Vad menar du med nyttja hela huset?

En hyresvärd som har en fastighet med antalet lägenheter har satt hyrorna efter intäckter, hyran ska täcka kostnader.
  • Noname00
    carpediem86 skrev 2016-12-20 12:20:18 följande:
    Jag misstänkte att det inte låg till så då det verkade väldigt konstigt, men då vet jag inte alls hur du menar, vad är skillnaden/fördelen mot om man bott i en bostadsrätt i så fall? Så som det fungerar här i hyresrätter får man normalt sett inte bara byta mot en annan. Framförallt inte om man bor två stycken i hyresrätten och separerar och vill byta till en lägenhet var. Så jag vet inte hur jag ska tolka det du skrivit i så fall. Många hyresvärdar har bara ett par stycken lägenheter med, så det är ju inte lätt då att få byta.
    "Tar det slut så byter man hyresrätten mot två mindre eller ser till att boendet löser sig tillfredställande för båda på något annat sätt"

Du skriver även om en till sak/fördel och det är att "I en bostadsrätt ens partner äger kan man bli ställd på gatan efter några få månaders uppsägningstid". Kan man inte det i en hyresrätt? De jag känner som har hyresrätt så står en för kontraktet och då blir det alltså samma sak. Några få månaders uppsägningstid för den som hyr in sig. Det kanske är vanligt i vissa städer att båda står på kontraktet, då förstår jag din andra poäng iaf.

PS, skriv gärna vilka fler feltolkningar jag gjort eftersom det tydligen är flera. Detta är den enda jag kände inte borde stämma. 
    Varför skulle man inte kunna byta sin lägenhet mot 2 st , det behöver ju inte var i samma värds fastighetsbestånd.
    Vilket är vanligast man har en lägenhet och oftast när den byts mot 2 lägenheter så har dessa 2 olika fastighetsägare och oftast är ingen av dessa samma fastighetsägare som man själv hyr av.

Du blandar nog ihop mig med någon annans inlägg, jag har inte nämnt något om bostadsrätt och uppsägningstid.
    Separerar man och det är ena partners bostadsrätt så får den andre flytta ut inte konstigare än så.
    Förstår inte riktigt varför du använder termen "hyr in sig", vem hyr in sig hos sin sambo?
  • Noname00
    gröna skrev 2016-12-20 20:11:51 följande:

ja om man ska betala fastighetens värde varje månad, jag kan ha tolkat TS fel i det jag svarade, har lite svårt att hänga med i hens texter ibland har jag märkt

Jo jag tror jag vet ungefär hur det fungerar med hyreshus, fast finns ju usla affärsmän också som inte får ihop det...

Har väldigt svårt att förstå hur man kan jämföra hyresrätt och bostadsrätt det går ju inte att likställa, men om man nu ska jämföra med vad man får betala för i en hyresrätt så bör man ju med det resonemanget även i en bostadsrätt betala till ägaren allt annat man får som man annars hade betalat en hyresvärd, tex han ska gå med vinst, han ska ha betalt för slitage osv

I ditt exempel syftar du på att man hyr en lägenhet i andra hand eller är sambo?
  • Noname00

Hur kan man dela på räntekostnaden om lånet är avbetalning.
    Ska man köra med fiktiv ränta eller aktuellt ränta som motsvarar om man hade tagit ett lån?

• Noname00
    Ekonom10 skrev 2016-12-22 13:35:45 följande:
    Menar du en situation  där lånen redan är betalda? Att det inte finns några lån alls på lägenheten?

Då tycker jag att den som flyttar in inte ska betala för en fiktiv finansiering för att bo där. Det blir väl långsökt i min värld. Bägge parter bor då lika billigt.
    Jag skrev fel syftade på på carpediems inlägg

Precis så. Alltså nästan exakt samma som i en hyresrätt där den som flyttar in också är med och delar på kostnad för slitage och allting, även om ägaren betalt av lånet eller inte tas en avgift ut för detta med. 
  • Noname00
    Ekonom10 skrev 2016-12-22 13:35:45 följande:
    Menar du en situation  där lånen redan är betalda? Att det inte finns några lån alls på lägenheten?

Då tycker jag att den som flyttar in inte ska betala för en fiktiv finansiering för att bo där. Det blir väl långsökt i min värld. Bägge parter bor då lika billigt.
    Jag personligen betalade inte ränta i våran tidigare bostad, dock tog jag nästan hela månadsavgiften.
    Nu har jag köpt bostaden vi bor i och tar amortering + ränta själv.
  • Noname00
    Ekonom10 skrev 2016-12-22 15:49:03 följande:
    Så din sambo äger fortfarande inget i den bostad ni båda bor i?
    Hon ägde den tidigare, nu köpte jag bostaden vi bor i nu.
  • Noname00
    carpediem86 skrev 2016-12-23 06:42:08 följande:
    Liknande detta gör andra med. T.ex. att de delar på månadsavgiften, men ägaren betalar räntan, men den som flyttat in står kanske för hela matinköpet istället. För att man ska betala ungefär lika mycket per månad. I ditt fall att du betalar nästan hela månadsavgiften så att ni betalar ungefär lika mycket per månad. Då blir det ju samma sak som att man hade delat på kostnaderna, räntekostnad och allt. Varför inte dela rakt av (så som jag tänker) istället för att betala olika saker och få ungefär samma kostnad? Det känns både enklare och mer ärligt än att prata om hur mycket större del av månadsavgiften ena ska betala än den andre. Bra i alla fall att ni hittat ett sätt så att båda blir nöjda.
    Jag ska tipsa min kompis om detta med, för från hans sida spelar det förstås ingen som helst roll om hans flickvän säger att hon betalar "större delen av månadsavgiften" eller om hon betalar "halva månadsavgiften och halva räntekostnaden" om det blir samma summa pengar han får från henne varje månad. 
    Jag betalde hela avgiften under en längre period trots att det inte var min bostad, för att det var nödvändigt just då och jag tjänade mer summan var dock inte så stor.

Idag äger jag bostaden och tar allt som har med lånet att göra, avgiften delas på.
    Jag betalar mer för att jag tjänar mer För mig känns det och ta räntan själv då de är min investering och min avkastning, då slipper jag att det uppstår diskussioner om att någon betalt  mina lån om det skulle uppstå.
    Det är så mycket annat i ett förhållande som ska betalas i räkningar , försäkringar, el, internet, abonnemang m.m. så den andre åker inte på att betala endast avgift.
    Som sagt man måste hitta en balans.
    Självklart så måste den andre hjälpa till att i dåliga tider arbetslöshet, stora räntehöjningar och betala lite mer och om det innebär att betala halva räntan eller tar fler räkningar det får man komma överens om.
    Vi har redan kommit överens om att den andre får vara med att hjälpa till, men det var vi också överens om i den förra bostaden, där ägandet var omvänt.

Det viktiga är också att man ser sin oartner som partner och livskamrat inte som som hyresgäst eller hyresvärd då bör man ta sig en rejäl funderare vad man har för relation.
  • Noname00
    Man kan inte få besittningsrätt på någons bostadsrätt, hade det varit så så hade vi sett det till höger och vänster och den som hyr ut hade aldrig kunnat flytta tillbaka eller sälja lägenheten.
  • Noname00

Jag gör likadant, vi delar månadsavgiften och jag tar resten lån amortering, ränta eftersom det är jag som köpte den.
    Visst det skulle ändå vara rättvist om vi delade på räntan -30% men gör det enkelt och tar den själv, dyker det upp en extra räkning så är det inte värre än att sambon betalar den.

Jag vill inte binda en massa kapital i bostaden därför extraamorterar jag inte heller.
    Det ger mer avkastning att ha 300 000kr i en högrisk fond över tid säg 3-5 år än att betala v bolånet, det gör så lite på den totala månadskostnaden.

Köper jag en ny bostad så skulle jag inte betala den kontant även om pengarna räckte då fondsparar jag hellre 5 år och sen betalar resten och har pengar kvar från avkastningen.

En sambo kan aldrig få besittningsrätt, likaväl som när man hyr ut en bostadsrätt i andra hand.
    Däremot kan din sambo kräva att din bostad ska delas vid en separation.
    Men det kan du skydda dig mot genom att skriva bort sambolagen vilket är sjukt egentligen att du ska behöva skriva bort din egendom, bara för att du köpte något och ni gemensamt skulle bo där.
    Eller så hävdar du att den inte är köpt för gemensamt bruk och då blir det en bevisfråga.

Det finns spaltmeter om sambolagen här på FL från flera som förespråkar den och älskar den samt ser inga nackdelar och inte vill förändra något med den.
    Man kan ju tycka att ska man ha rätt till att dela någons egendom så borde man ju åtminstone har skrivit på något som när man gifter sig eller köpeavtalet  inte bara flyttat med in.
    Men så är det, lagen tillkom för att göra det enkelt för ena partern.

Svar på tråden Betala halva räntan i bostadsrätt, orättvist?? (flytta ihop)