carpediem86 skrev 2016-12-23 06:42:08 följande:
Liknande detta gör andra med. T.ex. att de delar på månadsavgiften, men ägaren betalar räntan, men den som flyttat in står kanske för hela matinköpet istället. För att man ska betala ungefär lika mycket per månad. I ditt fall att du betalar nästan hela månadsavgiften så att ni betalar ungefär lika mycket per månad. Då blir det ju samma sak som att man hade delat på kostnaderna, räntekostnad och allt. Varför inte dela rakt av (så som jag tänker) istället för att betala olika saker och få ungefär samma kostnad? Det känns både enklare och mer ärligt än att prata om hur mycket större del av månadsavgiften ena ska betala än den andre. Bra i alla fall att ni hittat ett sätt så att båda blir nöjda.
Jag ska tipsa min kompis om detta med, för från hans sida spelar det förstås ingen som helst roll om hans flickvän säger att hon betalar "större delen av månadsavgiften" eller om hon betalar "halva månadsavgiften och halva räntekostnaden" om det blir samma summa pengar han får från henne varje månad.
Jag betalde hela avgiften under en längre period trots att det inte var min bostad, för att det var nödvändigt just då och jag tjänade mer summan var dock inte så stor.
Idag äger jag bostaden och tar allt som har med lånet att göra, avgiften delas på.
Jag betalar mer för att jag tjänar mer För mig känns det och ta räntan själv då de är min investering och min avkastning, då slipper jag att det uppstår diskussioner om att någon betalt mina lån om det skulle uppstå.
Det är så mycket annat i ett förhållande som ska betalas i räkningar , försäkringar, el, internet, abonnemang m.m. så den andre åker inte på att betala endast avgift.
Som sagt man måste hitta en balans.
Självklart så måste den andre hjälpa till att i dåliga tider arbetslöshet, stora räntehöjningar och betala lite mer och om det innebär att betala halva räntan eller tar fler räkningar det får man komma överens om.
Vi har redan kommit överens om att den andre får vara med att hjälpa till, men det var vi också överens om i den förra bostaden, där ägandet var omvänt.
Det viktiga är också att man ser sin oartner som partner och livskamrat inte som som hyresgäst eller hyresvärd då bör man ta sig en rejäl funderare vad man har för relation.