carpediem86 skrev 2016-12-17 02:43:13 följande:
Tack för svaren. Jag har även läst i en annan tråd en del och börjar förstå lite bättre varför vissa inte vill vara med och betala på räntekostnaden i en bostadsrätt, även om de kan göra det i en hyresrätt, när de flyttar ihop med någon. Men det är fortfarande lite oklart, det är främst den frågan (första) jag vill ha mer svar på. Du skrev tidigare att i en hyresrätt slipper man risker (t.ex. prisnedgång?) och får betala för den tjänsten. I en bostadsrätt blir det väl likadant? För den som hyr in sig alltså. Att om den som hyr in sig betalar halva räntan med (som i en hyresrätt) och bara hyr in sig, och slipper risker, slipper tänka på renovering osv. så är det väl rättvist? Ägaren till bostadsrätten tar då risker, fixar med banken, sparade pengar i förväg inför köpet osv.
Här var jag lite otydlig vid starten av tråden ser jag. Sambon bör förstås inte betala mer eller mindre bara för att ägaren till lägenheten valt att belåna lite mer/mindre. T.ex. jag som renoverat större delen av lägenheten och då höjt lånet lite. Det man bör dela på är räntan på vad lägenheten är värd. Sen om ägaren betalat av hela lånet, delar, eller inget, bör ju inte påverka. Själv betalar jag inte av mycket på lånet då jag spar mindre där än jag kan få vid andra investeringar av mina pengar. Där med hänvisande till första inlägget tänkte jag kring att dela på räntan tror jag, men jag hade glömt att skriva kring om lånet är avbetalt helt/devis där ser jag.
Den som äger hyresrätten? Menar du den som hyr ut lägenheten till paret ifråga?
den låga kostnaden för en fin och stor lägenhet. Men det är ju faktiskt inte sambon som har valt den lägenheten, hon kanske nöjer sig med mindre standard. Hon flyttar ju in där för att hon vill bo med killen, inte för att få en stor och fin lägenhet. Säg att killen vill renovera upp lägenheten medan de bor där då och ta ut mer bolån och därför få högre ränta, varför ska hon betala halva den räntan? Han kommer med all säkerhet tjäna på lägenheten den dag han säljer, även om han betalar räntorna själv, ska hon betala räntor så tjänar han ännu mer.
Ja den som äger hyresrätten är den som hyr ut till paret i fråga, samt till andra. Att lägenheten är stor och fin har inget med frågorna här att göra, utan i både bostadsrätt och hyresrätt har den som står på lägenheten val från början och är båda inte nöjda kan man i båda fallen flytta.
Om man har en bostadsrätt och ägaren väljer att renovera upp den måste man inte tänka att lånet höjs om man inte vill, utan man kan fortsätta ta samma summa av sin sambo varje månad. Det kan vara okej. Däremot i en hyresrätt (där du också betalar räntekostnad genom din hyra till hyresvärden) så har du oftast inget val utan de renoverar ibland och höjer då hyran. Så helt orimligt är det inte att höja på en bostadsrätt heller för sin sambo, även om jag nog inte hade tänkt så mycket på det utan fortsatt med samma bara.
Att han/hon som flyttar in inte tjänar något på renoveringen av bostadsrätten är skilt från vad som ska betalas i hyra. Precis som i en hyresrätt där hyran höjs vid en renovering och den som hyr in sig inte heller tjänar något i pengar på det. Däremot "tjänar" den som hyr in sig i levnadsstandard med nytt och fräscht badrum eller vad det nu kan vara som är fixat både i bostadsrätt och hyresrätt vid en renovering.
Jag menar inte att hon kan spara pengar genom att slippa betala för halva räntan, utan för att bostadsrätter oftast är marginellt billigare (små skillnader) i totalhyra med räntekostnad inräknat, då jämfört med motsvarande standard och storlek på en hyresrätt. Så ser det ut i min stad i alla fall.
Den som hyr in sig kan påverka sin ekonomi, precis som den som hyr in sig. Den som hyr in sig kan som sagt välja att med sina pengar lägga dem på värdepapper och få in pengar där, eller vad man nu vill göra. Precis som om de hade bott i en hyresrätt. Den som hyr in sig har i båda fallen exakt samma val och möjligheter. Den som hyr in sig får det inte sämre pga att ens sambo har en bostadsrätt, även om man delar på totalhyran.
Den som äger lägenheten har fler val, kan t.ex. betala av på lån för att minska sin (ej den andres) kostnad per månad, men troligen spar/tjänar ägaren mer på att ha pengarna i andra saker än att betala av lånen.
Ja absolut, bostadsrättsägaren får ju mer besvär, jobb och risker än om han hade bott i hyresrätt. Sambon slipper ju det. Om man tycker att det är orättvist så borde han ta betalt av sambon för den tjänsten, inte för räntorna.
Man bör dela på räntorna av vad lägenheten är värd säger du? Men om han har renoverat upp lägenheten så blir den ju mer värd än om han inte hade gjort det? Lägenheten kan till och med bli mer värd än vad inköpet + renovering har kostat. Om man tar dit en mäklare som säger att marknadsvärdet är mycket mer än vad man har i lån. Ska man då räkna ut räntor på det och sambon ska betala halva de räntorna till sin kille? då får hon ju betala mer räntor än han
Totalhyra? En bostadrätt har ingen hyra, de har månadsavgifter som ska täcka driften av huset. I en hyresrätt finns ett hyresavtal och den som man betalar hyran till vill tjäna pengar på att man bor där. Det är därför en hyresrätt är dyrare. Det finns inga räntor i en hyra.
Men om lägenhetsägaren från början har tagit ett högre bostadslån än vad han köpte lägenheten för menar jag? Det kan man göra, för att lägga pengar på renovering osv. om man vill ha det lyxigare. Så när sambon ska flytta in är bolånet mycket högre med en betydligt högre ränteutgift än om han låtit bli att renovera. Hur mycket ränta ska sambon betala då menar du?
En annan möjlighet är att han har ägt lägenheten några år. Den har gått upp i värde och han kan därför höja sitt lån för att han behöver cash. Sen träffar han en tjej som ska flytta in. Ska de dela på räntan?
Om lägenheten helt är betald och inga ränteutgifter finns, bara föreningens månadsavgift. Ska då tjejen betala räntor till killen för att han ligger ute med en massa pengar? Hon får ju en stor och fin lägenhet att bo i och blir ju himla billigt för henne om hon bara ska betala halva månadsavgiften. Hur ska det bli rättvist i ett sånt fall enligt dig? Han ligger ju ute med pengar som han betalt lägenheten med, hon kan ha sina sparade pengar kvar och få ränta för dom på banken.
Jag förstår att du menar att tjejen får billigare än om de bott i hyresrätt, tjejen får betala mindre än killen om han ska betala räntorna själv. Det är en bra affär för henne att bara behöva betala halva månadsavgiften. Fast killen får ju någonting för att betala sina räntor. Han får äga lägenheten det får inte hon. Han får bestämma över lägenheten och hur den ska se ut, utrustning, standard det får inte hon. Han kan sälja lägenheten när han vill även om inte hon vill det. Han kan höja sina lån för att få ut cash det kan inte hon. Han kan få en vinst när han säljer som gott och väl täcker alla räntor genom åren.
Om man anser att hon får för mycket bostad i relation till vad hon betalar så bör killen istället ta ut hyra av henne, och se till värdet av ett sådant boende i den stad där de bor. Det har ingenting med hans räntor att göra.