Inlägg från: Anonym (Bia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bia)

Lyxfällan bara bluff

Varför bli sur på banken? Skulle du låna ut 50 000 till nån random arbetslös person som kom till dig och sa "Hej, jag har köpt lite kläder på ellos och lite möbler på IKEA som jag inte hade råd med. Skulle jag kunna få låna 50 000 av dig?". Troligtvis inte. Jag skulle inte göra det. Jag skulle inte vilja ligga ute med pengar så länge som det skulle ta för personen att betala tillbaka.

Hoppas att du gjort upp en ordentlig avbetalningsplan med vännen du lånade pengarna av. Hur mycket har du råd att betala tillbaka varje månad om du är arbetslös? 2000? Då kommer det ju ta över 2 år innan personen fått tillbaka sina pengar. Under förutsättning att du verkligen betalar och inte är en sån som sen säger "Jag är ju arbetslös, jag har inte råd med mat&hyra...". Sätt betalningen till vännen på autogiro, så att avbetalningen till henne eller honom är det första som dras varje månad, före allt annat.

Att låna ut pengar till vänner är nog det allra bästa sättet att förlora vänner. Har varit med om det själv, när jag var ung, dum och naiv och trodde att min vän självklart skulle betala tillbaka. Det blev väldigt tråkigt, inte särskilt kul att ständigt behöva tjata på nån som "glömt", eller gnäller om att de inte har råd att betala tillbaka, "Jag kan väl betala nästa månad istället?".

Svar på tråden Lyxfällan bara bluff