• Anonym (Iqbefriad)

Fick göra konstiga tester hos psykiatriker, hjälp mig tyda syftet.

Hej!

Jag har adhd och har fått göra lite tester för att utreda om det är att jag inte lyssnar , är ofokuserad eller glömmer eller inte förstår vad läkaren säger åt mig. Så långt är jag med.

Först fick jag lägga klossar lika som på bilden , i början var det 2 klossar och i slutet av testet 10 klossar tror jag , varje kloss hade olika färger , ena sidan var enfärgad och den andra båda färger i triangelform, sen fick jag bilda olika figurer som var lika som på bilden , i början och mitten var det lätt men i slutet extremt svårt och under tidspress och det var nära att jag bara sket i det och gav upp , kunde inte tänka pga tidspressen.

Sen fick jag beskriva likheten mellan olika saker som som t.ex ett träd och en buske , Löjligt test men vissa var svåra att lista ur.. kommer ihåg att han frågade om likheten mellan tidvatten och musik , svarade högt och lågt och det var väl rätt tror jag.

Sen fick jag beskriva olika ords betydelser som t.ex revidera, den kunde jag inte men det är ju att man lämnar tillbaka tror jag haha.. använder ju inte såna ord!

Sen frågor om vilken världsdel ligger Sahara i , vad kallas bandet runt jordens mittpunkt och vad var Birka för något , detta var simpelt.

Sen märkte jag hur han studerade mitt kroppsspråk och ögonkontakt.

Han frågade om relationer och jag har flickvän barn och många vänner och ett bra jobb och släkt. Ingen har nånsin påpekat att jag förmodligen har något mer fel än adhd.

Sen sa han siffror tex 5 8 1 6 3 9 och så skulle jag säga dom i rätt ordning , i slutet av testet baklänges och rätt ordning. Höll på att få psykbryt.

När han hade sagt siffrorna så glömde jag bort direkt vad han sa ibland och han fick inte säga om , var så sjukt krävande av mig.

Sen fick jag beskriva vad olika saker var för något , bil är ett fordon och gaffel bestick. Kunde inte hålla mig för skratt för jag tyckte det var så löjligt.

Börjar tvivla på om läkaren utreder min adhd bara och vilka problem det ställer till , kändes nästan som han ville kolla om jag vore förståndshandikappad eller lätt utvecklingsstörd.

Min kusin har aspergers och den personen klarar inte av något alls i livet utan hjälp. Vore ju sjukt konstigt om läkaren misstänker autism på mig? Jag har ju inga såna problem!

Kan ju vara jag som bara tolkar syftet med detta test men jag lär erkänna att jag kände mig lite kränkt.. Och oerhört pinsamt.

Vad tror ni?

• Svar på tråden Fick göra konstiga tester hos psykiatriker, hjälp mig tyda syftet.
  • Anonym (..)

Vet inte riktigt men jag fick göra massa konstiga tester när de utredde min eventuella ADD. 
    De testade min reaktionsförmåga, frågade också om likheten mellan olika ord, jag blev testad i ordförståelse, jag fick kolla på olika mönster och välja vilken som skulle bort. Sen skulle jag även räkna baklänges på nåt sätt med mera med mera(minns inte allt, det var längesen). 

Vet inte varför de gör så men det verkar vara standard? 

• Anonym (..)

Jaa det där med att räkna siffrorna hon(i mitt fall) räknade upp fick jag också göra. Jättesvårt ju! 

• Anonym (Iqbefriad)

Jag fattade inte varför jag ska göra det , jag har ju redan diagnos sen många år tillbaka, dom kanske ville se hur effektiv min medicin mot adhd är?

• Anonym (Iqbefriad)
    Anonym (..) skrev 2016-12-17 13:39:27 följande:

Vet inte riktigt men jag fick göra massa konstiga tester när de utredde min eventuella ADD. 

De testade min reaktionsförmåga, frågade också om likheten mellan olika ord, jag blev testad i ordförståelse, jag fick kolla på olika mönster och välja vilken som skulle bort. Sen skulle jag även räkna baklänges på nåt sätt med mera med mera(minns inte allt, det var längesen). 

Vet inte varför de gör så men det verkar vara standard? 

Haha det där med olika mönster fick jag oxå göra! Glömde bort att nämna det
  • Anonym (Hmm)

Gjorde liknande tester då jag utreddes för borderline. Tyckte det var konstigt men väldigt enkelt, särskilt klossarna skrattade jag lite åt.

• Anonym (Iqbefriad)
    Anonym (..) skrev 2016-12-17 13:40:34 följande:

Jaa det där med att räkna siffrorna hon(i mitt fall) räknade upp fick jag också göra. Jättesvårt ju! 

Ja fy fan usch! Efter han sagt 3 första siffrorna tappade jag bort allt och glömde vad han sa, det hände ex antal ggr!

Gick därifrån med migrän och trötthet sen haha
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (Iqbefriad) skrev 2016-12-17 13:44:06 följande:

Jag fattade inte varför jag ska göra det , jag har ju redan diagnos sen många år tillbaka, dom kanske ville se hur effektiv min medicin mot adhd är?

Lite beroende på medicinen men också mycket för att man växer upp och förändras, så gör även adhd'n. Bara för att du hade svårigheter med någon viss sak när du fick diagnosen betyder inte det att det efter några år fortfarande är problematiskt. Utan du kan ha fått nya svårigheter nu. Och som du säger så var testerna väldigt påfrestande för dig, för andra så går det utan problem och för andra funkar det inte alls.

Adhd ligger ju också väldigt nära autismspektrumet (om det inte faktiskt gör det idag), så det är egentligen inte så konstigt att man kör samma test.
  • Anonym (?)

Du tror inte att syftet kan varit att se om du fick "psykbryt"?

• lollip0p

Det ni har fått göra är ett vanligt begåvningstest (s.k intelligenstest), det är standard vid alla typer av psykologiska utredningar.

• Rafael90

Har ingen aning men kan tänka mig att han också ville se hur du reagerade, typ om du inte kunde svara, vad du gjorde då. Eller när du blev frustrerad över de svåra uppgifterna.

• Meriall

Testet du gjorde heter WAIS och det är ett intelligens/begåvningstest. Man får göra det när man utreder adhd eftersom det är vanligt att personer med adhd är sämre på arbetsminne och att tänka snabbt jämfört med tex hur bra de är på andra saker. Ser man en signifikant skillnad där så antyder det att personen har adhd. De flesta människor utan neurologiska problem får ungefär lika bra på alla deltesten. Klossarna mäter perceptuell förmåga dvs hur bra du är på att se mönster och vända och vrida på saker i tankarna. Likheterna och ordförståelsen mäter verbal förmåga och hur bra du är på att tänka abstrakt och få information om och förstå världen omkring dig. Detta har man vanligtvis inte problem med vid adhd. Däremot sifferserierna kan vara exempel på något som kan vara svårt.

• Letar svar1

Jag gjorde detta testet för en månad sedan ungefär. Fick de frågor och test du verkar ha fått. Jag har alltid haft lätt att lära mig och fakta fastnar ganska fort i skallen, men det med siffror, både vanligt, baklänges och sedan i ordning 1-10 visade mig att jag är urkass på siffror. Matte har jag inte haft svårt för, men när det kom till att minnas nummer så skämdes jag. När han säger 5-7 siffror och direkt när jag ska rabbla upp dem så låser det sig och jag kommer inte ens ihåg vad 3e och framåt var.

Får väl se vad de kommer fram till, men jag tror inte själv att jag har någon NP diagnos. Det är nog bara min psykiska ohälsa som gör mig som jag är.

• terfje

Hej! Jag fick gå igenom liknande test då för att avgöra om jag hade förmåga att fatta egna beslut. Jag ville inte träffa min pappa när jag var liten. När resultatet kom så kom de fram till att jag skulle behöva special hjälp i skolan för att klara av den.

Det roliga i sig var att jag var bland de 5 bästa i en klass som var väldigt duktig.

Fick inga problem i skolan förrän i gymnasiet och då bara matte och fysik. Gick ut naturvetenskapliglinjen estet med slutbetyg dock inte höga betyg.

De tester du beskriver är för att kolla din koncentration förmåga och iq.

• Anonym (M)

Jag håller på att utredas för ADD/ADHD och har precis gjort samma test. När psykologen som jag gjorde testet med hade utvärderat det så fick jag komma tillbaka en vecka senare och så gick vi igenom svaren och hon förklarade vad som var mina styrkor och svagheter. I mitt fall så fick jag höga poäng (eller vad man ska säga) på de perceptuella testen och låga poäng på arbetsminne och koncentration. Jag tycker att det var väldigt kul och intressant att göra testet (även om jag var sjukt trött i huvudet efteråt) och bra att få det svart på vitt vad jag är bra på och för min egen del kunna acceptera mina svårigheter.

Nu är inte min utredning helt klar än men det verkar luta åt ADD. Men försök att se testet som en chans att få veta mer om dig själv kanske, det är väl det som läkarna vill.

Svar på tråden Fick göra konstiga tester hos psykiatriker, hjälp mig tyda syftet.