Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Partner utvisad, vad händer nu?

Anonym (Sussi) skrev 2016-12-17 22:22:28 följande:
    Kan han inte gå till ambasaden och få ett nytt?
    Både han och landet han kommer ifrån vet väl vem han lch och han är registrerad som medborgare?
    Hur tänkte du nu? Tror du de skickar ett pass till en random adress i världen för att det ringer upp en tjomme och hans uländska flickvän och säger "här är jag och mitt pass försvann" och att han sedan kan hämta det på posten utan att legitimera sig?
  • Tom Araya
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 15:53:12 följande:

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

Om ni inte är gifta är ert gemensamma barn den enda giltiga anknytningen till Sverige. Finns papper på att han är pappan?
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 16:01:30 följande:
    Vad ska vi annars göra hade du tänkt? Det finns ju inget annat alternativ då han fått utvisning, förutom att han själv åker till landet han sökt asyl ifrån medan jag och dottern ruttnar här i ca 2 år. "Bara" för att statens intresse att reglera invandring är viktigare än hans familj och privatliv, som Migrationsverket själva hävdade.
    Att du och den här mannen är separerade under två år är inget du kan skylla svenska statens intressen för. Reglerna finns där av skäl som du antagligen inte ens funderat på.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Tror inte det är möjligt då han förlorat sitt pass på vägen hit.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:27:42 följande:
    Nej för den låg inte i väskan. Vad vill du komma fram till?
    Kan du inte gissa dig till det? Det är ytterst vanligt att asylsökande "förlorar" sitt pass på väg till Sverige eftersom vi av någon outgrundlig anledning inte lägger bevisbördan på den asylsökande att visa vem han/hon är och var han/hon kommer ifrån.

• Tom Araya
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 23:07:12 följande:
    Faderskapet är fastställt och vi har gemensam vårdnad.

Han har redan uppgett vem han är och sin ålder så han tjänar ingenting på att "gömma" sitt pass. Smugglaren slängde väskorna punkt slut.
    Uppgivit? Ja, jag skulle kunna resa till Island och säga att jag heter Torsten Flink och kommer från Polen...
    Vad man säger är inte att bevisa vem man är och var man kommer ifrån så som en identitetshandling kan visa, det borde du förstå.
  • Tom Araya
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 23:58:54 följande:
    Exakt, flytta till Irak ts och lev i din kärleksbubbla där.
    ...kanske bästa lösningen om TS är på riktigt. Drömmer
  • Tom Araya
    Anonym (Jadu) skrev 2016-12-17 23:29:05 följande:
    Men snälla. När reser har jag ofta passet i handbagaget och mobilen i jackfickan. Det är väl inget konstigt.
    Det är väl minst lika naturligt, om inte än mer naturligt att ha passet tillgängligt i fickan.

Hade jag rest med folk jag inte litar på hade jag haft allt av värde stoppat på mig, inte i en väska.
    Varför tog de väskan? De som tog väskan hade väl knappast koll på innehållet.
  • Tom Araya
    Anonym (Annie) skrev 2016-12-18 00:06:02 följande:

Vilka sjuka svar.

Tror du måste bo kvar i Sverige ju oxå IV antyder

Lycka till

Det blir de svar en sådan här tråd drar till sig, jag är inte ett dugg förvånad.
  • Tom Araya
    Anonym (Sussi) skrev 2016-12-18 04:12:37 följande:
    Han måste ju kunna få hjälp av sin ambasad tänker jag. Jag har en kollega som var på jobb i Kina och var trött och blev av med sitt pass. Han var tvungen att stanna en vecka extra för att reda ut det, men svenska ambasaden hjälpte honom och han kunde till slu resa hem igen.

TS, på vilket sätt kom han hit?
    Det måste finnas en adress till honom att skicka till och för så viktiga handlingar brukar man inte godkänna en adress man bara anger, utan den ska finnas i register som mottagarens hemadress.
  • Tom Araya
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-18 04:15:01 följande:
    Passen var väl gömda i väskorna för att de inte skulle bli identifierade av polisen nere runt Balkan. Tror du man går runt synligt med passen i handen innan man kommit fram?

Kan ni verkligen inte hålla er till ämnet?
    Sista gången jag svarar på något OT!
    Du har nog inte insett läget om du tycker passfrågan är OT i tråden.
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?