• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (Va)

Han söker asyl i Sverige, får avslag och ni tillsammans vill flytta tillbaka till landet han sökt asyl ifrån? Där har du anledningen till att han inte får stanna i Sverige...

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 15:57:56 följande:

Han söker asyl i Sverige, får avslag och ni tillsammans vill flytta tillbaka till landet han sökt asyl ifrån? Där har du anledningen till att han inte får stanna i Sverige...

Vad ska vi annars göra hade du tänkt? Det finns ju inget annat alternativ då han fått utvisning, förutom att han själv åker till landet han sökt asyl ifrån medan jag och dottern ruttnar här i ca 2 år. "Bara" för att statens intresse att reglera invandring är viktigare än hans familj och privatliv, som Migrationsverket själva hävdade.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 16:01:30 följande:

Vad ska vi annars göra hade du tänkt? Det finns ju inget annat alternativ då han fått utvisning, förutom att han själv åker till landet han sökt asyl ifrån medan jag och dottern ruttnar här i ca 2 år. "Bara" för att statens intresse att reglera invandring är viktigare än hans familj och privatliv, som Migrationsverket själva hävdade.

Han hade uppenbarligen inte skäl att söka asyl eftersom du överväger att bosätta dig där med era tips barn. Alltså har "staten" agerat korrekt som nekat asyl. Nu får att söka sig till Sverige på rätt grunder.
  • Monchichier

Okej såhär, rent krasst så behöver han inget asyl eftersom han uppenbarligen inte behöver skydd i landet han kommer ifrån eftersom att ni tänker flytta dit allihop. Behöver man asyl så tar man inte och frivilligt och flyttar en femmånaders till den situation man behöver asyl från när alternativ finns. Om du förstår vad jag menar.

För att han ska få tillstånd genom anknytning måste du bo i Sverige, inte bara vara folkbokförd här. Tror också att det kommer att kollas upp genom deklaration osv. har du nolltaxerat bör du ha fått bidrag av något slag, eller haft någon form av rörelser på svenska banker och liknande. Så det kan bli tufft att "bevisa" att du bott här när du egentligen bott någon helt annanstans

• Anonym (Asyl??)

Trots att jag vet mkt om detta kommer jag inte besvara någon som för ett så fult och aggressivt språk!
    Så istället tycker jag du tar med dig din unge och flyttar dit!
    Han har uppenbart ljugit och då får han stå sitt kast, att skaffa unge med första bästa svensk naiv flicka funkar inte alltid!

Lycka till!

• elyse

Nej, du kan inte flytta dit. Du måste få det att gå runt på egen hand för att ha en chans att få hit mannen via anhöriginvandring. Du ska kunna försörja honom till att börja med.

Som påpekat, till ett land man söker asyl ifrån flyttar man inte. Det landet ska vara obeboeligt/omständigheterna kring mannen att han lever under dödshot.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Asyl??) skrev 2016-12-17 16:11:55 följande:

Trots att jag vet mkt om detta kommer jag inte besvara någon som för ett så fult och aggressivt språk!
    Så istället tycker jag du tar med dig din unge och flyttar dit!
    Han har uppenbart ljugit och då får han stå sitt kast, att skaffa unge med första bästa svensk naiv flicka funkar inte alltid!

Lycka till!

Varför skriver du i tråden då om du inte vill besvara frågan? Att kalla rasister för fittor är inte grovt.

För det andra är jag inte etnisk svensk, min partners enda önskan i livet är definitivt inte att sätta på en svensk tjej så du kan vara lugn.
  • Anonym (yui)

Vilket är hans hemland?

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (yui) skrev 2016-12-17 16:40:00 följande:

Vilket är hans hemland?

Irak
  • Anonym (Jadu)

Första problemet är väl varför han överhuvudtaget sökte asyl till och börja med? Han behöver ju tydligen inte asyl. Han skulle ha ansökt som anhörig till dig direkt.

Han kommer med största sannolikhet att få uppehållstillstånd men han måste ansöka ifrån hemlandet/grannland och vänta där nere på svar. Och väntetiden är ca 1,5-2 år just nu. Tyvärr.

Sen tror jag att det blir svårt för dig att kunna bo där nere. Åka ner och hälsa på i perioder absolut men inte bo där i 1-2 år i sträck. För att han ska få uppehållstillstånd krävs att du har en tillräckligt stor lägenhet, er ert fall en 3:a eller större och att du kan försörja honom. Antar att du är föräldraledig och får pengar från försäkringskassan? I så fall har dom egna regler kring det. Men har för mig att man kan va borta i 4 månader och sen måste man hem igen i en viss tid för att man ska räknas som boende i Sverige och få föräldrapenning. Men det får du kolla upp.

Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?