• Äldre 17 Dec 20:19
    15642 visningar
    25 svar
    25
    15642

    DNA test för att se kön någon som prova?

    Hej ! Jag måste bara fråga är gravid och har gjort DNA test som ja skicka utomlands . Vad ja fått fram av dessa blod test är att dom e 95%säkerhet att de e rätt kön. Båda gångerna har ja fått flicka . Skickade sedan ett blodprov till en annat labb klinik utomlands där de va otroligt svårt att ta provet och lättare att helt enkelt få med manligt hormon ( man måste göra testen utan en manlig person i rummet ). Vad ja förstår så kan de bli fel när man får pojke då manligt DNA kan ju uppkomma om man nu råkar få med de. Medans om de visar flicka kan aldrig bli fel då de visar om man skulle haft manligt i blodet ? Någon som vet? Som kanske SJ gjort sådant test ?

  • Svar på tråden DNA test för att se kön någon som prova?
  • Äldre 17 Dec 21:01
    #1
    +1

    Man kan ju göra nipt-test för att få veta kön, är det något sånt du menar? Dvs blodprov på den gravida kvinnan. Då antar jag att om man hittar y-kromosomer så är det en pojke, annars flicka. Jag antar att det med ingen annan i rummet är för att det är svårt att ta provet rätt om man inte är utbildad och därför lättare kontaminerar det? För det är så små mängder fetalt dna som man hittar i moderns blod att minsta lilla kontaminant märks.

  • Äldre 17 Dec 21:12
    #2

    De är ungefär samma dock så är detta av ren nyfikenhet på kön . Handlar dock inte om att ja ska göra abort annars utan av ren nyfikenhet ! Min fråga är alltså flick prov kan ej bli fel men de är större risk att pojk prov blir de ? För man kan väl inte få svar att man ska få flicka två ggr och att pojk DNA saknas ? Va i vecka 9 resp 12 provet kan göras från 12 v

  • Äldre 17 Dec 21:13
    #3

    De e blod prov som ja droppar på ett kort en del blod sol fin analyserar i labb

  • Äldre 17 Dec 21:13
    #4

    Förlåt fel ja mena att provet görs från vecka 9 haha

  • Äldre 18 Dec 11:18
    #5

    eftersom testet dna kostar ca 2000 kr ink allt. och nipt kostar 8000 kr så funderar jag också på att beställa. jag beställde ett ph test som ska avalöja könet från usa förra veckan. (200-300 kr) tror inte det är så säkert me roligt att prova

  • Äldre 18 Dec 11:29
    #6

    Jag gjorde ett sånt prov 2008 när jag väntade mitt första barn. Skickade efter provtagningskit på nätet, tog flera timmar att fylla de jäkla cirklarna (jag är extremt rädd för nålar...) och nålarna som följde med gick sönder en efter en, och sambon fick inte hjälpa till...
    Jag fick tillbaks svaret "pojke" och det var en pojke

  • Äldre 18 Dec 11:34
    #7

    Ocj ja, det stämmer att om svaret är "pojke" kan det vara fel, men om svaret är "flicka" så stämmer det alltid. Det de gör är att leta efter manligt DNA, och om det saknas så måste det vara en flicka.

  • K med lilla E
    Äldre 18 Dec 11:48
    #8

    Måste bara fråga varför man gör detta. Är det så viktigt att veta vilket kön barnet har så att man lägger flera tusen kronor på ett test?

  • Äldre 18 Dec 12:49
    #9

    Kasperina: härligt då är de säkert samma test ???? Tellmepinkorblue? För mig e de super roligt då ja har tre pojkar och detta blir en tjej hihi. Vilken vecka gjorde du i ?

  • Äldre 18 Dec 12:50
    #10

    Vet hur de känns : detta blodprov kosta 3400 och är 95% säkert


    J
Svar på tråden DNA test för att se kön någon som prova?