Anonym (Aaaa) skrev 2016-12-24 00:41:07 följande:
För att alla har rätt att leva, vilket för många innebär att ha fest.
Jag föreslog en kompromiss för att det inte ska bli tjafs mellan grannarna då den festande grannen med all sannolikhet inte kommer att bli vräkt oavsett hur mycket hon klagar då det krävs mer än så för vräkning i Sverige.
Vet man att mellan 22-02 är det högljutt är det oftast lättare att acceptera för då vet man när det slutar :)
Jag bor både i lägenhet och hus och har aldrig fest hemma, så jag tar inte parti för den orsaken. Däremot kan man inte hålla på att klaga på allt och alla för saker som är högst normala. Enligt hyresnämnden räknas fest 1-2 gånger i månaden som normalt. Därför tyckte jag en kompromiss var det bästa :)
Jovisst,men bor man i hyreshus (eller för den delen bostadsrätt) så kan man ju åtminstone försöka visa den hänsynen att inte ha högljudda fester till långt in på nätterna.
Man har ju andra att ta hänsyn till när man bor så.
Det finns ju de som jobbar även på helger och som kanske måste upp tidigt på morgonen t ex.
Ska de behöva offra sin nattsömn för att andra ska ha rätt att leva?
Vill man förbereda grannarna på att man ska ha fest så kan man alltid sätta upp en lapp i trapphuset eller lägga lappar i grannarnas brevlådor.
Då har man möjligheten att t ex åka bort den natten eller så.
Alternativet är ju att den som ska ha fest får hyra en lokal.
Eller så går man ut på krogen efter ett visst klockslag.
Det brukar ju finnas regler om att det ska vara tyst efter kl. 22-23 på kvällen när man bor i hyreshus.