• Anonym (Lotta)

Klockan är 00.30, grannen har fest, vi kan inte sova :(

Jag undrar hur ni gör i denna situation

Vi försöker sova men det går inte för vår granne ovanför har högljudd fest. De gapar och skriker, flyttar möbler låter det som och det dunsar i golvet. Vi har en bebis som tack och lov kan sova. Men inte vi... Klockan är 00.30 en lördag. Denna granne är en mysko kille i 30-årsåldern som inte verkar särskilt trevlig. Jag kommer inte gå upp och säga till, vågar helt enkelt inte. Inte min sambo heller. De är många. Vad ska man acceptera i ett hyreshus egentligen? Vi får försöka stå ut i natt men ska man klaga hos hyresvärden? Var går gränsen för vad som är Ok. Lite får man tåla och det är ju helg men jag vill soooova!!!!

• Svar på tråden Klockan är 00.30, grannen har fest, vi kan inte sova :(
  • meemelii
    Anonym (Lotta) skrev 2016-12-18 00:28:01 följande:

Jag undrar hur ni gör i denna situation

Vi försöker sova men det går inte för vår granne ovanför har högljudd fest. De gapar och skriker, flyttar möbler låter det som och det dunsar i golvet. Vi har en bebis som tack och lov kan sova. Men inte vi... Klockan är 00.30 en lördag. Denna granne är en mysko kille i 30-årsåldern som inte verkar särskilt trevlig. Jag kommer inte gå upp och säga till, vågar helt enkelt inte. Inte min sambo heller. De är många. Vad ska man acceptera i ett hyreshus egentligen? Vi får försöka stå ut i natt men ska man klaga hos hyresvärden? Var går gränsen för vad som är Ok. Lite får man tåla och det är ju helg men jag vill soooova!!!!

Efter kl 22 ska det vara tyst i hyreshus, iaf var det så när jag hyrde. Så sålänge han inte satt upp någon lapp i trapphuset om att han ska ha fest så tycker jag ni kan ringa störningsjouren... folk kan gå ut på krogen o festa vidare om dom vill hålla på länge.
  • Anonym (.)

Om festen är en engångshändelse har jag ganska mycket överseende, så länge det inte väcker mina barn. Om det däremot är satt i system så hade jag ringt störningsjouren eller kontaktat värden.

• Anonym (Aaaa)

Jag tycker ni överreagerade om ni ringde TS! Prova att prata med grannen dagtid, förmodligen inte alls skum. Jag kan hålla med om att 04 är länge att festa till, men ni kanske kan kompromissa och säga att en gång i månaden till 02 är okej? Då kan ju ni skaffa öronproppar och sköter de sig inte då är det väl fritt fram att ringa :)

Jag tycker alltid man ska försöka lösa det gemensamt först, även om ni tycker han verkar obehaglig. Risken finns om ni drar in hyresvärd utan att prata med dem att det bara väcker ilska. Det händer nämligen ytterst sällan att någon blir vräkt pga fester så ingenting att räkna med!

• Anonym (Q)
    Anonym (Aaaa) skrev 2016-12-23 03:17:15 följande:
    men ni kanske kan kompromissa och säga att en gång i månaden till 02 är okej?

Ursäkta? Varför skulle ts vara intresserad av att låta den hänsynslösa grannen fortsätta att störa henne?
  • VictoriaJ02
    Anonym (Q) skrev 2016-12-23 07:35:38 följande:

Ursäkta? Varför skulle ts vara intresserad av att låta den hänsynslösa grannen fortsätta att störa henne?
    Man får visa hänsyn även till de som vill ha roligt och festligt ibland och inte alltid förvänta sig att grannarna ska gå och lägga sig efter barnprogrammen.

• molly50
    VictoriaJ02 skrev 2016-12-23 08:17:40 följande:
    Man får visa hänsyn även till de som vill ha roligt och festligt ibland och inte alltid förvänta sig att grannarna ska gå och lägga sig efter barnprogrammen.
    Jo,men även om man bara festar någon gång ibland så kan man väl försöka visa den hänsynen att inte föra oväsen till kl. 4 på morgonen.
    Det finns ju folk som jobbar också,som kanske ska upp tidigt på morgonen,även om det är helg.
    Det brukar ju inte vara bara barnfamiljer som bor i huset.
    Man kan också försöka visa den hänsynen att man sätter upp en lapp i trapphuset eller lägga lappar i grannarnas brevlådor,om att man ska ha fest.
    Då kan man i alla fall förbereda sig.
    Carpe Diem
  • Anonym (Q)
    VictoriaJ02 skrev 2016-12-23 08:17:40 följande:

Vad är det för barnprogram som slutar klockan 22?
  • VictoriaJ02
    Anonym (Q) skrev 2016-12-23 16:57:03 följande:

Vad är det för barnprogram som slutar klockan 22?
    Det var en metafor, som du säkert förstår. Man kan inte alltid begära att folk ska vara 100% skötsamma och ordentliga. Människor har behov, även de som bor i hyreslägenhet.

• VictoriaJ02
    molly50 skrev 2016-12-23 12:51:16 följande:
    Jo,men även om man bara festar någon gång ibland så kan man väl försöka visa den hänsynen att inte föra oväsen till kl. 4 på morgonen.
    Det finns ju folk som jobbar också,som kanske ska upp tidigt på morgonen,även om det är helg.
    Det brukar ju inte vara bara barnfamiljer som bor i huset.
    Man kan också försöka visa den hänsynen att man sätter upp en lapp i trapphuset eller lägga lappar i grannarnas brevlådor,om att man ska ha fest.
    Då kan man i alla fall förbereda sig.
    Det har du rätt i. Klokt att alltid meddela grannarna. Jag har som sagt själv haft stökiga, festande grannar, men jag insåg till sist att det var lönlöst att be dem dämpa sig. Vill folk festa så gör de ofta det oavsett vad grannar tycker. Ringer man störningsjour, skvallrar till hyresvärden eller ringer polisen så uppstår ofta en antagonism som kan bli verkligt obekväm i längden, om man inte har för avsikt att flytta snarast.

• Anonym (Q)
    VictoriaJ02 skrev 2016-12-23 17:05:49 följande:
    Det var en metafor, som du säkert förstår. Man kan inte alltid begära att folk ska vara 100% skötsamma och ordentliga. Människor har behov, även de som bor i hyreslägenhet.

Nej, det var ett förlöjligande - en klassisk härskarteknik. Den som har behov av att festa högljutt nattetid får se till att skaffa sig en lämplig lokal för det. Det är inte så svårt. Man får anpassa sitt beteende efter hur man bor.
  • molly50
    VictoriaJ02 skrev 2016-12-23 17:10:03 följande:
    Det har du rätt i. Klokt att alltid meddela grannarna. Jag har som sagt själv haft stökiga, festande grannar, men jag insåg till sist att det var lönlöst att be dem dämpa sig. Vill folk festa så gör de ofta det oavsett vad grannar tycker. Ringer man störningsjour, skvallrar till hyresvärden eller ringer polisen så uppstår ofta en antagonism som kan bli verkligt obekväm i längden, om man inte har för avsikt att flytta snarast.
    Jag har själv också bott i hyreshus och haft problem med störande grannar.
    Jag pratade med både hyresvärd och ringde störningsjouren då det var efter kontorstid eller på helger.
    Jag var aldrig rädd för att ta eventuella konflikter.
    Det är ju också så att bor man i hyreshus så får man lov att ta lite hänsyn till sina grannar.
    Man kan inte bete sig som om man vore ensam i hela huset.
    Hyresvärdarna brukar också ha regler om att det ska vara tyst efter kl 22-23 på kvällen.
    Och det ska man försöka efterleva så gott man kan.
    Carpe Diem
  • VictoriaJ02
    Anonym (Q) skrev 2016-12-23 17:23:28 följande:

Nej, det var ett förlöjligande - en klassisk härskarteknik. Den som har behov av att festa högljutt nattetid får se till att skaffa sig en lämplig lokal för det. Det är inte så svårt. Man får anpassa sitt beteende efter hur man bor.
    Härskarteknik? Så tänkte jag aldrig, men du tolkade det kanske som det. Men jo, det är vettigt att hitta en lokal för ev. festande.
  • Anonym (Aaaa)
    Anonym (Q) skrev 2016-12-23 07:35:38 följande:

För att alla har rätt att leva, vilket för många innebär att ha fest.

Jag föreslog en kompromiss för att det inte ska bli tjafs mellan grannarna då den festande grannen med all sannolikhet inte kommer att bli vräkt oavsett hur mycket hon klagar då det krävs mer än så för vräkning i Sverige.

Vet man att mellan 22-02 är det högljutt är det oftast lättare att acceptera för då vet man när det slutar :)

Jag bor både i lägenhet och hus och har aldrig fest hemma, så jag tar inte parti för den orsaken. Däremot kan man inte hålla på att klaga på allt och alla för saker som är högst normala. Enligt hyresnämnden räknas fest 1-2 gånger i månaden som normalt. Därför tyckte jag en kompromiss var det bästa :)
  • Anonym (Så störande...)

Om det bara hände ett par gånger per år och man visste om det innan så man kunde förbereda sig eller till och med åka bort den natten, så ok. Men om det inte bara är en granne som har fester? Då kan det ju bli fester varje helg fast i olika lägenheter. Det är ju så outhärdligt med basen från en fest mitt i natten när man vill sova och det fortplantar sig i huset så det knappt hjälper om det inte är vägg i vägg. Fest fram till Max 23, sedan får väl festprissarna ge sig ut på krogen istället! :)

• Anonym (Q)
    Anonym (Aaaa) skrev 2016-12-24 00:41:07 följande:
    För att alla har rätt att leva, vilket för många innebär att ha fest. Jag föreslog en kompromiss för att det inte ska bli tjafs mellan grannarna då den festande grannen med all sannolikhet inte kommer att bli vräkt oavsett hur mycket hon klagar då det krävs mer än så för vräkning i Sverige. Vet man att mellan 22-02 är det högljutt är det oftast lättare att acceptera för då vet man när det slutar :) Jag bor både i lägenhet och hus och har aldrig fest hemma, så jag tar inte parti för den orsaken. Däremot kan man inte hålla på att klaga på allt och alla för saker som är högst normala. Enligt hyresnämnden räknas fest 1-2 gånger i månaden som normalt. Därför tyckte jag en kompromiss var det bästa :)

Det är klart att man får han fest! Men det är en enorm skillnad på att ha fest och på att ha högljudda fester på natten.
  • molly50
    Anonym (Aaaa) skrev 2016-12-24 00:41:07 följande:
    För att alla har rätt att leva, vilket för många innebär att ha fest.

Jag föreslog en kompromiss för att det inte ska bli tjafs mellan grannarna då den festande grannen med all sannolikhet inte kommer att bli vräkt oavsett hur mycket hon klagar då det krävs mer än så för vräkning i Sverige.

Vet man att mellan 22-02 är det högljutt är det oftast lättare att acceptera för då vet man när det slutar :)

Jag bor både i lägenhet och hus och har aldrig fest hemma, så jag tar inte parti för den orsaken. Däremot kan man inte hålla på att klaga på allt och alla för saker som är högst normala. Enligt hyresnämnden räknas fest 1-2 gånger i månaden som normalt. Därför tyckte jag en kompromiss var det bästa :)
    Jovisst,men bor man i hyreshus (eller för den delen bostadsrätt) så kan man ju åtminstone försöka visa den hänsynen att inte ha högljudda fester till långt in på nätterna.
    Man har ju andra att ta hänsyn till när man bor så.
    Det finns ju de som jobbar även på helger och som kanske måste upp tidigt på morgonen t ex.
    Ska de behöva offra sin nattsömn för att andra ska ha rätt att leva?
    Vill man förbereda grannarna på att man ska ha fest så kan man alltid sätta upp en lapp i trapphuset eller lägga lappar i grannarnas brevlådor.
    Då har man möjligheten att t ex åka bort den natten eller så.
    Alternativet är ju att den som ska ha fest får hyra en lokal.
    Eller så går man ut på krogen efter ett visst klockslag.
    Det brukar ju finnas regler om att det ska vara tyst efter kl. 22-23 på kvällen när man bor i hyreshus.
    Carpe Diem
  • Anonym (22)
    Iwuruiw skrev 2016-12-18 00:45:15 följande:

Varför får bebisar skrika? Grannarna har ju inte valt att skaffa en skrikande unge. Det har ju föräldrarna gjort så varför ska grannarna lida av det?

Personligen tycker jag att man får ge och ta av ljud. Speciellt när man valt att bo i lägenhet. Man får liksom räkna med att det inte lär vara tyst som i ett bibliotek utan att folk faktiskt lever runt omkring

Ja fast nu är det en väldigt dålig jämnförelse, en liten bebis kommunicerar genom att skrika, annat är det om man har äldre småbarn som härjer och skriker hela natten, då kan det tas på allvar och kolla upp varför det är så osv och be dem fixa problemet om det inte handlar om att barnet inte kan hjälpa det pga någon sjukdom eller dyl. En liten bebis som säger vad den vill genom skrik precis som du genom ord klassas inte som ett störobjekt. En fest är något du själv ordnat, Bjudit in folk, och har ansvar för att det ska vara tyst vid den tidpunkt som reglerna säger, och ja klart man får ta att det är ljud där ibland men man kan iaf visa respekt för grannar. Att springa i trappen och skrika/ välta möbler / hoppa som ett tok osvosv efter tiden när det ska vars tyst är inte ok, sänk volymen och ta det lungt eller gå ut och dansa iställt.

Där jag bodde förut hade grannen fest rätt ofta på sommaren, tillslut fick mannen under honom nog och kom en natt och ringde på och påpekade att det finns folk som jobbar på helgen också plus gamla och barn i byggnaden, att han är brandman och inte vill riskera folks liv för att han inte sovit en blund för att massa snorungar inte kan följa husets regler, dom blev tysta direkt och jag hoppas dom fick lite vett i huvudet, men jag flytta därifrån ett tag efter det så jag vet inte.
  • Anonym (22)
    ikna skrev 2016-12-19 17:34:08 följande:

Men hur fan ska grannen veta att det är för högt när ni aldrig sagt något? Är man så feg att man inte ens kan ta upp med sin granne att h*n är för högljudd så får man skylla sig själv tycker jag.

Ni är säkert sådana som bara går förbi ytan att ens ringa efter hjälp när någon hamnat i trubbel eller är riktigt sjuk..

Haha, inte vet att det är för högt. Man har inte alla indianer i kanoten om man inte fattar att man inte ska välja möbler. Hoppa i golvet och skrika och ropa mitt i natten när det annars är tyst runtom, det är vell klart som fan att det stör grannar. Och feg? Hon beskrev hur denhär mannen verkade skum och konstig och har betett sig konstigt förr, feg är fel ord, mer rädd att han ska reagera aggressivt eller nåt.
  • Anonym (22)
    Anonym (22) skrev 2016-12-25 22:06:31 följande:

Haha, inte vet att det är för högt. Man har inte alla indianer i kanoten om man inte fattar att man inte ska välja möbler. Hoppa i golvet och skrika och ropa mitt i natten när det annars är tyst runtom, det är vell klart som fan att det stör grannar. Och feg? Hon beskrev hur denhär mannen verkade skum och konstig och har betett sig konstigt förr, feg är fel ord, mer rädd att han ska reagera aggressivt eller nåt.

Välta möbler *
  • molly50
    ikna skrev 2016-12-19 17:34:08 följande:

Men hur fan ska grannen veta att det är för högt när ni aldrig sagt något? Är man så feg att man inte ens kan ta upp med sin granne att h*n är för högljudd så får man skylla sig själv tycker jag.
    Ni är säkert sådana som bara går förbi ytan att ens ringa efter hjälp när någon hamnat i trubbel eller är riktigt sjuk..

Nog för att man kanske inte alltid tänker så långt när man blir full.
    Men att inte fatta att spela hög musik,välta möbler och skrika och tjoa mitt i natten kan störa grannarna så är det nog inte enbart fyllan som är problemet.
    Är man inte villig att visa hänsyn för andra människor så ska man nog inte bosätta sig i ett flerbostadshus.
    Och när det gäller TS granne så har hon skrivit klart och tydligt att han verkar mysko och inte så trevlig.
    Så det behöver inte alls handla om feghet utan snarare en rädsla för hans reaktion.
    Det behöver inte betyda att TS inte skulle ingripa vid andra tillfällen så som när någon behöver hjälp.
    Eller om grannen hade varit trevlig.
    Carpe Diem
Svar på tråden Klockan är 00.30, grannen har fest, vi kan inte sova :(