Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Vi är en familj med fyra barn mellan 1-12. Vi åker nästan aldrig charter då det blir betydligt dyrare. Dessutom finns det så många fler möjligheter om man sätter ihop sin resa själv. Skulle heller aldrig falla mig in att boka all-inklusive då jag tycker det förstör hela upplevelsen med att resa.

Vill att barnen ska få uppleva så mycket som möjligt på resan därför bokar vi ofta hotell efter hand vi är iväg. (Om vi är iväg minst två veckor). Bodde på sunwing en gång, dock utan all inklusive. Såg sjukt tråkigt ut att stå och köa vid buffén kl 18 varje dag.

Vill inte ligga vid en pool hela dagarna, då kan vi lika gärna spara pengarna och åka till simhallen istället.

• Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 12:36:40 följande:

Där ser man, ja vi är allt bra olika!

Jag har tänkt på det där att snickra ihop resan själv, vem vet... det kanske snart sker. =) Om inte annat så för att jämföra kostnaden.

Varför skulle allinc förstöra hela upplevelsen?

Man måste inte hänga på låset exakt när de öppnar, det brukar vara öppet ett par timmar vid varje måltid.

Vad gör på dagarna under era resor?

Jag åker som sagt oftast själv och då gör jag bara som jag vill, har ingen att ta hänsyn till och det är verkligen toppen!

Min 19-åring gör vad han vill men när vi reser ihop så brukar vi också shoppa tillsammans.

Jag kan inte se jämförelsen mellan en pool på Kreta och en simhall här i stan...

Jag vill inte äta på hotellet hela semestern utan vill uppleva matkulturen på det ställe vi är på. Detsamma gäller att ligga vid poolen. Hotell är hotell. Det ger noll upplevelse för landet man är i och dess natur. Jag vill i alla fall att barnen ska få se så mycket utan världen som de kan när vi väl åker iväg.

Vi kan ligga på stranden en hel dag.. Och inte göra något annat. Eller gå i stan och titta på sevärdheter. Var i bangkok alldeles nyss. Häftigt men lite väl stressande att hålla koll på fyra ungar i den stan kan jag erkänna.

Jag åker allra helst på skidsemester men det var tyvärr länge sen vi haft råd att göra det nu.
  • Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 13:02:28 följande:

Man kan ju också lämna hotellet för ett restaurangbesök någon kväll om man vill. Det har jag gjort ibland, främst då jag varit i Turkiet.

Det är stor skillnad på att resa som "ensamseglare" eller med ett ungt, vuxet barn och på att resa med en stor barnfamilj såklart. Personligen hade jag inte rest med så små barn. Jag gjorde första resan med barn när yngsta var 11.

Skidsemester skulle jag inte åka på om jag så blev bjuden. Semester för mig är varma vindar, hav och goda drinkar!

Ja det brukar låta så hos de som aldrig testat. Fick tjata på min sambo i flera år innan jag fick med honom till alperna. Nu håller han med om att det slår allt. Inte så lätt med små barn dessvärre så därför vi prioriterar annan typ av semester senaste åren.

Tycker absolut att du ska testa om du skulle bli bjuden. Dumt att missa något så underbart gratis och dessutom kul att vidga sina resvyer utanför all inclusive-hotellen.
  • Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 13:21:47 följande:

Tack för tipset!

Ska absolut kika på det., det låter helt underbart.

All inclusive är ett krav för mig, har svårt att fatta varför det verka sticka folk i ögonen så mycket. Då menar jag inte just denna specifika tråd, har sett reaktionen på fler  ställen.

Men men, det måste ända vara av stort intresse eftersom så många hotell erbjuder det.

Tror inte att det sticker i ögonen utan mer att folk har svårt att se tjusningen i den typen av semester.
  • Anonym (H)
    modsey skrev 2016-12-18 13:47:21 följande:

för mig handlar det som sagt var att det är ett sätt att  resa som inte gynnar lokalbefolkningen så mycket...

Absolut. Det håller jag också med om.
  • Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 18:31:18 följande:

Förstår att du är klar med charterkonceptet. =)

Jag ska prova att snickra ihop egna resor vad det lider, om inte annat för att jämföra priset. =) Men skulle tro att det blir dyrare då jag först måste ta mig till en större flygplats än min lokala.

Nej nej det är oftast otroligt mycket billigare att resa reguljärt och fixa hotell på egen hand.
  • Anonym (H)
    nevermind skrev 2016-12-18 22:34:43 följande:

Vi vill se sånt som vi inte redan sett på andras foton. Skulle till exempel aldrig sätta vår fot i Thailand! Ser ingen poäng med att ligga på en strand och glo. Vad får man ut av det? Det kan man ju göra i Sverige på sommaren.

Förra resan gick till Japan. Vi vandrade bland annat upp i bergen och såg vilda apor. Jag strosade runt i Tokyo mitt i natten, ensam. Såg gamla tempel etc. Så vansinnigt vackert och coolt!

Man behöver inte ligga på en strand och glo i thailand heller. Finns hur mycket som helst att se i tex norra thailand.
  • Anonym (H)
    nevermind skrev 2016-12-19 11:34:15 följande:

Absolut, men vi gillar inte Svensson-poängen det ger. Kanske drar förbi där i samband med en resa till andra länder, vi gillar att beta av flera platser när vi ändå åker långt.

Haha..

Ok
  • Anonym (H)
    nevermind skrev 2016-12-19 20:01:13 följande:

Nja, du har inte missuppfattat... Beror på varför folk åker dit. En del tror de är jättelyckade och balla och gör aldrig annat. Visar upp samma bilder jämt. Sen tror de att de har levt ett rikt liv (när det gäller resande i alla fall).

Anledningen till att jag tänker såhär är nog för att jag är gotlänning och har legat hela somrarna på stranden, som är tre minuter bort med bil. Jag förstår dock att Thailand är lyx och trevligt om man växt upp i djupaste Norrland...

Aniiee skrev 2016-12-19 20:16:25 följande:

jag är nog också drabbad av den där "snobbigheten"...... tycker folk är dötrista som anser att de "upplevt" thailand7turkiet/gran canaria/spainen/cypern7grekland/mexiko7whatever för att de legat på en sandstrand och ätit svenska köttbullar på en all inclusive. live a little, people. LIVE A lIttle....

ursäkta ev, udda tecken7siffror/små bokstäver. mitt tangentbord till surfplattan håller på att lägga av....

Ni framstår bara som patetiska som ni håller på.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?