• LizKa

    Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

    Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

    Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

    Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

    Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

    Så hur reser du, vad prioriterar du?

  • Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • modsey

    Jag är ingen fan av charter utan föredrar att hyra hus / lägenhet och bokar flyg själv.

    Ogillar att shoppa utan lägger hellre pengarna på god mat o dryck. De enda vi handlar hem är nog mat. Ex olivolja från bondgården i Italien vi brukar bo på några nätter eller lokalproducerad skinka, honung etc.

    Vi har många gånger återvänt till samma lilla by o känner grannarna där väl. Bjuds in på mat hos dem o har presenter med till barnen som bor där.

    I sommar ska vi dock åka på charter. Skälet är helt enkelt att vi inte hittat bra boende att hyra dit vi vill resa. Så det blir hotell.

    Sen gillar jag att åka till stöder som Paris Barbelona , London etc. Där bor jag gärna lite fint utan att vara uberlyxigt dyrt. Även om man kanske inte spenderar mycket tid inne på rummet prioriterar jag ett fint charmigt hotell trots att de kanske landar på 5000 kr mer.

  • LizKa
    modsey skrev 2016-12-18 12:18:03 följande:

    Jag är ingen fan av charter utan föredrar att hyra hus / lägenhet och bokar flyg själv.

    Ogillar att shoppa utan lägger hellre pengarna på god mat o dryck. De enda vi handlar hem är nog mat. Ex olivolja från bondgården i Italien vi brukar bo på några nätter eller lokalproducerad skinka, honung etc.

    Vi har många gånger återvänt till samma lilla by o känner grannarna där väl. Bjuds in på mat hos dem o har presenter med till barnen som bor där.

    I sommar ska vi dock åka på charter. Skälet är helt enkelt att vi inte hittat bra boende att hyra dit vi vill resa. Så det blir hotell.

    Sen gillar jag att åka till stöder som Paris Barbelona , London etc. Där bor jag gärna lite fint utan att vara uberlyxigt dyrt. Även om man kanske inte spenderar mycket tid inne på rummet prioriterar jag ett fint charmigt hotell trots att de kanske landar på 5000 kr mer.


    Låter jättemysigt men kanske inget för en ensamresenär... ibland reser jag med min yngsta son som nu är 19 och det lugnet är nog inget han skulle uppskatta.

    Min nästa resa går i april, då åker jag till Mallis en vecka med all inclusive. Tycker det är så bekvämt med all mat och dryck betald.

    Själva rummet på hotellet har jag inga större krav på men jag föredrar att bo högt upp i byggnaden. Ett krav är dock att det finns wifi på hela hotellområdet.
  • Anonym (H)

    Vi är en familj med fyra barn mellan 1-12. Vi åker nästan aldrig charter då det blir betydligt dyrare. Dessutom finns det så många fler möjligheter om man sätter ihop sin resa själv. Skulle heller aldrig falla mig in att boka all-inklusive då jag tycker det förstör hela upplevelsen med att resa.

    Vill att barnen ska få uppleva så mycket som möjligt på resan därför bokar vi ofta hotell efter hand vi är iväg. (Om vi är iväg minst två veckor). Bodde på sunwing en gång, dock utan all inklusive. Såg sjukt tråkigt ut att stå och köa vid buffén kl 18 varje dag.

    Vill inte ligga vid en pool hela dagarna, då kan vi lika gärna spara pengarna och åka till simhallen istället.

  • Anonym (Turist)

    Resa är det bästa som finns. Weekends eller flera veckor. Helst städer. Helst USA. Hyra bil och bara dra runt.

    Har inget emot solsemester och charter. Gillar det också. Men eftersom jag hellre åker till en stad, så finns det ingen anledning att åka på solsemester.

  • LizKa
    Anonym (H) skrev 2016-12-18 12:25:40 följande:

    Vi är en familj med fyra barn mellan 1-12. Vi åker nästan aldrig charter då det blir betydligt dyrare. Dessutom finns det så många fler möjligheter om man sätter ihop sin resa själv. Skulle heller aldrig falla mig in att boka all-inklusive då jag tycker det förstör hela upplevelsen med att resa.

    Vill att barnen ska få uppleva så mycket som möjligt på resan därför bokar vi ofta hotell efter hand vi är iväg. (Om vi är iväg minst två veckor). Bodde på sunwing en gång, dock utan all inklusive. Såg sjukt tråkigt ut att stå och köa vid buffén kl 18 varje dag.

    Vill inte ligga vid en pool hela dagarna, då kan vi lika gärna spara pengarna och åka till simhallen istället.


    Där ser man, ja vi är allt bra olika!
    Jag har tänkt på det där att snickra ihop resan själv, vem vet... det kanske snart sker. =) Om inte annat så för att jämföra kostnaden.

    Varför skulle allinc förstöra hela upplevelsen?
    Man måste inte hänga på låset exakt när de öppnar, det brukar vara öppet ett par timmar vid varje måltid.

    Vad gör på dagarna under era resor?
    Jag åker som sagt oftast själv och då gör jag bara som jag vill, har ingen att ta hänsyn till och det är verkligen toppen!
    Min 19-åring gör vad han vill men när vi reser ihop så brukar vi också shoppa tillsammans.

    Jag kan inte se jämförelsen mellan en pool på Kreta och en simhall här i stan...
  • LizKa
    Anonym (Turist) skrev 2016-12-18 12:28:28 följande:

    Resa är det bästa som finns. Weekends eller flera veckor. Helst städer. Helst USA. Hyra bil och bara dra runt.

    Har inget emot solsemester och charter. Gillar det också. Men eftersom jag hellre åker till en stad, så finns det ingen anledning att åka på solsemester.


    Det lite jobbiga där jag bor är att det är en bra bit till de större flygplatserna där cityresorna går från. Men jag ska också göra såna resor tids nog!
  • Anonym (Turist)
    LizKa skrev 2016-12-18 12:37:48 följande:

    Det lite jobbiga där jag bor är att det är en bra bit till de större flygplatserna där cityresorna går från. Men jag ska också göra såna resor tids nog!


    Det är såklart en otrolig fördel/smidigt att bo nära en flygplats.
  • Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 12:36:40 följande:

    Där ser man, ja vi är allt bra olika!

    Jag har tänkt på det där att snickra ihop resan själv, vem vet... det kanske snart sker. =) Om inte annat så för att jämföra kostnaden.

    Varför skulle allinc förstöra hela upplevelsen?

    Man måste inte hänga på låset exakt när de öppnar, det brukar vara öppet ett par timmar vid varje måltid.

    Vad gör på dagarna under era resor?

    Jag åker som sagt oftast själv och då gör jag bara som jag vill, har ingen att ta hänsyn till och det är verkligen toppen!

    Min 19-åring gör vad han vill men när vi reser ihop så brukar vi också shoppa tillsammans.

    Jag kan inte se jämförelsen mellan en pool på Kreta och en simhall här i stan...


    Jag vill inte äta på hotellet hela semestern utan vill uppleva matkulturen på det ställe vi är på. Detsamma gäller att ligga vid poolen. Hotell är hotell. Det ger noll upplevelse för landet man är i och dess natur. Jag vill i alla fall att barnen ska få se så mycket utan världen som de kan när vi väl åker iväg.

    Vi kan ligga på stranden en hel dag.. Och inte göra något annat. Eller gå i stan och titta på sevärdheter. Var i bangkok alldeles nyss. Häftigt men lite väl stressande att hålla koll på fyra ungar i den stan kan jag erkänna.

    Jag åker allra helst på skidsemester men det var tyvärr länge sen vi haft råd att göra det nu.
  • LizKa
    Anonym (Turist) skrev 2016-12-18 12:41:31 följande:
    Det är såklart en otrolig fördel/smidigt att bo nära en flygplats.
    Ja och det gör jag men det är en mindre flygplats. Visst, det går ju att ta sig med flyg till Arlanda men då blir det genast så mycket dyrare.
  • elyse

    Det beror på var jag reser och syftet med resan. Vill jag ha en solresa åker jag på All Inclusive i Karibien-området. Där amerikaner är huvudgruppen finns både service och BRA mat. Européer vet inte vad de missar i Mexiko och på Karibienkryssningar... Det är inte dyrare än Thailand.

    Vill jag uppleva ett land åker jag såklart inte till en turistort. Hur kul är det att gå på restaurang på Rhodos? Sedan får man se till så att landet faktiskt har en restaurangkultur. Mina släktingar var på en turistort i Kroatien i höstas och de fick laga mat själva...

    Annars är storstäder en favorit. London skulle jag kunna besöka varje år.

Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?