Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag/vi prioriterar upplevelser utöver det vanliga, charmigt boende och god mat. Sol och värme kan vara nice, men är inte något vi bygger semestern kring. Ibland blir det charter, men på senare år har det blivit skräddarsydda egenbokade resor.

Att vara helt utan hyrbil mer än en weekend skulle vi nog inte klara om det inte är väldigt goda förbindelser eller livsfarlig trafik där vi semestrar. Maken fixar någon timme/dag på stranden, och jag och barnen är inte mycket tåligare. Vi lägger rätt mycket pengar och tid på utflykter och upplevelser. En gång fick jag lite dåligt samvete över att det blir så mycket åkande på våra resor, och frågade barnen om de kände att de gått miste om något som inte fått åka på sol-och-bad-semestrar istället, men då svarade den äldsta bara "Men mamma, sånt där är ju inte riktigt våran grej. Vi är ju en nördfamilj!". Underbara unge!

• Stårschan

Det är mycket gnäll på All Inclusive nu känns det som. Men sånt handlar väl mycket om VARFÖR man reser. Jag och maken mår ju bäst av att få upptäcka nytt och se lite udda grejer, men det var en tid när barnen var små och den berömda väggen var mycket nära som jag tyckte att det lät som en prinsessrosa dröm att få åka på all inclusive, och bara få ligga i en solstol hela dagarna och slippa fatta ett enda jävla beslut på en hel vecka. När man var så stressad att man inte ens ville bestämma vad man ville äta till middag, utan bara drömde om att få något serverat.

Så nog fyller AI en viktig funktion för många. Annars skulle ju inte konceptet överleva. Och vilka är vi att säga att det ena är bättre än det andra, så länge man själv inte tvingas in i "fel" sorts resande.

• Stårschan
    LizKa skrev 2016-12-20 11:05:06 följande:
    Jag har som sagt alltid AI när jag reser. Bara en enda gång har jag varit utan.
    Jag gynnar befolkningen genom shoppa i deras butiker och på marknader.

Må vara att själva AI-konceptet kanske inte är optimalt för turistorten man som jag redan sagt, och fått skit för, så är det faktiskt så att jag reser för MIN skull. Jag spenderar MINA pengar på det JAG vill ha. Så enkelt är det. Och jag vill ha bekvämligheten, jag vill ha mina fria drinkar i solen, jag vill ha ett redan betalt barhäng på kvällen.

Jag är ingen ungdom, mina ungar är stora och oftast reser jag själv och då vill jag ha denna totala avkoppling!
    Även till våren när min 19-åring ska med väljer vi AI men är inte helt främmande för att ev äta på någon restaurang en eller två kvällar. Kanske, eller också inte.

Angående din sista mening så håller jag absolut med!
    Sen är det lite skumt att AI-konceptet är så vanligt just för sol och bad. Jag skulle nog vara mer intresserad av det (om jag hade råd) på exempelvis en fjällresa, för då skulle man kunna vara ute och åka slalom eller fjällvandra från morgon till kväll och komma hem helt slutkörd och bara duscha, sätta sig vid dukat bord och äta och sedan däcka!
  • Stårschan
    LizKa skrev 2016-12-20 11:12:54 följande:
    Jaså, det finns inte där?
    Oj, det var konstigt... för jag förstår verkligen din tanke även om skidsemester är så långt från mig som man kan komma.
    Jo, det gör det säkert. Men man hör sällan talas om folk som nyttjar det.
  • Stårschan
    Anonym (Lj) skrev 2016-12-20 16:05:27 följande:
    Men... Många högfjällshotell har ju helpension så då är det ju bara att ta nått i backen på dagen och så är middagen färdig och betald på kvällen. Är inte det samma sak?!

Annars kolla Langley de har väl charterresor till alperna. Kanske AI? Åtminstone helpension.
    Jo, det är ju i stort sett samma sak.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?