Inlägg från: nevermind |Visa alla inlägg
  • nevermind

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Vi vill se sånt som vi inte redan sett på andras foton. Skulle till exempel aldrig sätta vår fot i Thailand! Ser ingen poäng med att ligga på en strand och glo. Vad får man ut av det? Det kan man ju göra i Sverige på sommaren.
    Förra resan gick till Japan. Vi vandrade bland annat upp i bergen och såg vilda apor. Jag strosade runt i Tokyo mitt i natten, ensam. Såg gamla tempel etc. Så vansinnigt vackert och coolt!

• nevermind
    Anonym (H) skrev 2016-12-18 22:49:29 följande:
    Man behöver inte ligga på en strand och glo i thailand heller. Finns hur mycket som helst att se i tex norra thailand.
    Absolut, men vi gillar inte Svensson-poängen det ger. Kanske drar förbi där i samband med en resa till andra länder, vi gillar att beta av flera platser när vi ändå åker långt.
  • nevermind
    modsey skrev 2016-12-19 11:41:52 följande:
    my god, reser ni för att få stilpoäng ??
    Låter oerhört krystat och jobbigt ( o lite snobbigt )
    Vi gillar att upptäcka. Drar på oss bekväma skor och blir svettiga och äckliga.

Jag går igång på att göra sånt som inte andra gör. Hela familjen är såna Svenssons som tycker jag är galen som vandrar runt i Tokyo själv. De vet inte ens hur det funkar där som ensam kvinna. Jag gillar kultur, lära mig nya saker. Snobbigt skulle jag inte kalla det, lite sticka-ut:igt kanske. :-P
  • nevermind
    Maria 434 skrev 2016-12-19 12:43:46 följande:
    Så du reser för att få poäng och vara udda...

Thailand har så mkt mer än stränder och turister.

Chiang Mai och Chiang Rai och Pai i norr tex bara för att nämna några. Underbart vackert med en helt fantastisk natur.

Sen finns det massa andra ställen att besöka som är vackra och ger en inblick i den thailändska kulturen.

Jag älskar Thailand just för att här finns allt från stränder till berg och utforskning med helt olika klimat plus att det är enkelt att besöka Myanmar, Laos, Kambodja, Vietnam och Malaysia.
    Få poäng? Flygpoäng?

Verkar vara känsligt att inte gilla Thailand. Ungefär som när jag berättar för vissa att jag inte har något behov av barn. Tråkigt att man måste ta det personligt. TS frågade hur jag tänker angående resande och jag svarade.
  • nevermind
    Aniiee skrev 2016-12-19 19:23:00 följande:
    Varför skulle man INTT knall  omkring i Tokyo solo för? Det är ju inte Teheran, direkt. Mer som ett supersize Stockholm.....
    nevermind skrev 2016-12-19 18:58:03 följande:Få poäng? Flygpoäng?

Verkar vara känsligt att inte gilla Thailand. Ungefär som när jag berättar för vissa att jag inte har något behov av barn. Tråkigt att man måste ta det personligt. TS frågade hur jag tänker angående resande och jag svarade.
    Äh, jag gillar inte heller Thailand, direkt.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    För att det är faaaarligt. "Dom därhemma", av kvinnorna i alla fall, hade aldrig vågat.
  • nevermind
    modsey skrev 2016-12-19 19:30:03 följande:
    Det jag menade om snobbig var mer sättet du utycke dig om Svensson poäng o Thailand . Lite nedväter ande uppfattar jag det som. Men kanske missuppfattat jag det.
    Nja, du har inte missuppfattat... Beror på varför folk åker dit. En del tror de är jättelyckade och balla och gör aldrig annat. Visar upp samma bilder jämt. Sen tror de att de har levt ett rikt liv (när det gäller resande i alla fall).

Anledningen till att jag tänker såhär är nog för att jag är gotlänning och har legat hela somrarna på stranden, som är tre minuter bort med bil. Jag förstår dock att Thailand är lyx och trevligt om man växt upp i djupaste Norrland...
  • nevermind
    Aniiee skrev 2016-12-19 20:16:25 följande:
    jag är nog också drabbad av den där "snobbigheten"...... tycker folk är dötrista som anser att de "upplevt" thailand7turkiet/gran canaria/spainen/cypern7grekland/mexiko7whatever för att de legat på en sandstrand och ätit svenska köttbullar på en all inclusive. live a little, people. LIVE A lIttle....

ursäkta ev, udda tecken7siffror/små bokstäver. mitt tangentbord till surfplattan håller på att lägga av....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Håller med!!!

Sista kvällen hamnade vi oväntat på en strand nära en katt-ö som vi varit på. Satt och myste på en bar. Drömde oss bort till Hawaii. Så det blir det nog någon gång. Ränna runt på dagarna, strandbarer och bad på kvällarna. Inte fan flyger jag i ett dygn för att ligga stilla.
  • nevermind
    LizKa skrev 2016-12-20 10:53:30 följande:
    nevermind skrev 2016-12-19 20:01:13 följande:Nja, du har inte missuppfattat... Beror på varför folk åker dit. En del tror de är jättelyckade och balla och gör aldrig annat. Visar upp samma bilder jämt. Sen tror de att de har levt ett rikt liv (när det gäller resande i alla fall).

Anledningen till att jag tänker såhär är nog för att jag är gotlänning och har legat hela somrarna på stranden, som är tre minuter bort med bil. Jag förstår dock att Thailand är lyx och trevligt om man växt upp i djupaste Norrland...

Fast här måste jag protestera!
    Jag är född och uppvuxen på Gotland och känner inte igen mig i det du skriver. Det verkar inte de andra gotlänningarna heller göra, allt enligt dig.

Men med detta dömer jag dig inte alls utan tycker att du ska fortsätta att resa som du gör, säg bara inte att du ogillar strandliv för att du är född på Gotland. =)

Jag har aldrig varit i Thailand iofs men det beror mest på den långa flygresan. Strandliv passar mig bra, gärna poolhäng också. Det är värmen som lockar och sedan känner jag mig så fräsch när huden blir brunbränd. (Behövs inga lektioner angående solning från någon, tack.)

Det jag menar är att jag inte skulle betala 30 000 kr för två veckor på stranden när jag kan åka till Gotland för några hundralappar. Det kan absolut vara skönt att ligga på stranden, men spännande är det inte och det ger inte särskilt mycket.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?