• alohar

Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?

Hej. Stämmer det att man inte får betalt busskort om man har försörjningsstöd och har fått jobb som inte är på heltid? Min handläggare sa att man bara får busskort om man går på praktik eller arbetsträning. Hon tyckte att man skulle ha råd att betala sitt eget busskort när man jobbar(men får så lite i lön att man ändå behöver komplettera med försörjningsstöd så vi får inte en krona mer ändå). Är väldigt tacksam att försörjningsstödet finns men jag förstår jag inte varför det står i riktlinjerna för försörjningstöd att man får för arbetsresor om det egentligen bara är "praktikresor" man får för. Någon dom vet om det verkligen stämmer?

Håll god ton tack!

• Svar på tråden Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-19 14:27:50 följande:

Hej. Stämmer det att man inte får betalt busskort om man har försörjningsstöd och har fått jobb som inte är på heltid? Min handläggare sa att man bara får busskort om man går på praktik eller arbetsträning. Hon tyckte att man skulle ha råd att betala sitt eget busskort när man jobbar(men får så lite i lön att man ändå behöver komplettera med försörjningsstöd så vi får inte en krona mer ändå). Är väldigt tacksam att försörjningsstödet finns men jag förstår jag inte varför det står i riktlinjerna för försörjningstöd att man får för arbetsresor om det egentligen bara är "praktikresor" man får för. Någon dom vet om det verkligen stämmer?

Håll god ton tack!

Försörjningsstödet kan påverkas av kostnaden för jobbresor. Kolla med soc.
  • alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-19 14:39:19 följande:

Försörjningsstödet kan påverkas av kostnaden för jobbresor. Kolla med soc.

Jag har kollat med min handläggare på soc och hon svarade som jag skrev i trådstarten. Men när man läser riktlinjerna så ska man få betald busskort vid arbetsresor...därför som jag frågar här
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-19 14:42:03 följande:
    Jag har kollat med min handläggare på soc och hon svarade som jag skrev i trådstarten. Men när man läser riktlinjerna så ska man få betald busskort vid arbetsresor...därför som jag frågar här
    Det är skillnad på att få ett busskort och få förändrat försörjningstöd pga jobb. Gör en ny ansökan och modifera beloppet baserat på kostnaden för jobbresor.

• alohar
    Kjell2 skrev 2016-12-19 14:55:41 följande:

Det är skillnad på att få ett busskort och få förändrat försörjningstöd pga jobb. Gör en ny ansökan och modifera beloppet baserat på kostnaden för jobbresor.

Vi får ingen ersättning för kostnader vid arbets resor enl. Handläggaren. Vågar såklart inte chansa och köpa ett eftersom vi måste låna av någon släkting för att kunna köpa det. Tänkte mer om någon här vet hur det är av erfarenhet ????
  • alohar
    Tofflans skrev 2016-12-19 15:09:41 följande:

Jo, det är klart ni har rätt till busskort för att ta er till jobbet!

Vet du hur man ansöker om det? Får man månadskort? Eller pengar? Måste man stå för kortet sjäv och lämna in kvitto månaden efter?

Försöker läsa om någon lag vad som gäller vid arbetsresor. Men står inte så mycket. Men man antog ju att jobb hörde till arbetsresor.
  • Kjell2
    alohar skrev 2016-12-19 15:13:11 följande:
    Vet du hur man ansöker om det? Får man månadskort? Eller pengar? Måste man stå för kortet sjäv och lämna in kvitto månaden efter?

Försöker läsa om någon lag vad som gäller vid arbetsresor. Men står inte så mycket. Men man antog ju att jobb hörde till arbetsresor.
    Se nedan för klipp från Socialstyrelsen hemsida. Det är inte samma sak som att du har rätt att få ett busskort eller kontanter till busskort. Däermor kan det belopp du får i försörjningsstöd påverkas.

Gör en formell skriftlig ansökan om förändring av ditt belopp.
    "
    Skäliga kostnader utanför riksnormen

Kostnader som kan bli aktuella är de för

boende
    hushållsel
    arbetsresor
    hemförsäkring
    medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa. "
  • FruganH

Olika kommuner kan ha lite olika riktlinjer. Där jag jobbade tittade vi på avståndet mellan hemmet och jobbet t.ex. Så vissa fick busskort och andra inte.

• Froken Lokens

Det beror på avstånd och vad du får i lön. Så säger din handläggare att det är så, så är det så. Försörjningsstöd är individuellt så bara för att en person får ett busskort betalt betyder inte det att näta sökande också kommer att få det. Ni har helt enkelt olika förutsättningar.

Svar på tråden Får man betald arbetsresor vid försörjningsstöd?