• Anonym (...)

Knackningar från tom lägenhet!

Jag bor i en hyreslägenhet och för ett par veckor sedan så flyttade min granne som bodde mittemot mig ut. Bor på nedersta plan.

Några dagar efter att hon flyttat ut så började jag höra märkliga knackningar från lägenheten. Det är helt seriöst som att någon står och knackar på väggen. Det låter VARJE kväll och natt, aldrig annars.

Ja, jag är helt säker på att det är från den tomma lägenheten det kommer ifrån och jag är även helt säker på att hon har flyttat ut.

Hur som helst, detta är ju störande men även jävligt läskigt. Jag bor ensam men är egentligen inte alls en lättskrämd person, men detta blir jag fan skiträdd av. Jag har försökt med musik i öronen för att inte tänka på det, men det funkar inte eftersom att jag inte kan somna med musik.

När min pojkvän har varit här och sovit här så har han också hört knackningarna. Han blir lika förbryllad som jag.. så det är absolut INTE något jag inbillar mig! Varför jag nu skulle göra det.

I skrivande stund pågår knackningarna och har gjort det sedan 11-tiden ungefär. Har inte ens varit nära att somna. Är så jävla rädd.

Min pojkvän säger att jag ska kontakta hyresvärden och berätta om knackningarna men det känns lite som att de inte kommer ta mig seriöst, så jag vettefan. Men vad ska jag annars göra? Och vad kan det vara? Det enda jag har i min skalle är: ande, ande, ande.

• Svar på tråden Knackningar från tom lägenhet!
  • Anonym (fjärten)

Sannolikheten är större att det finns naturliga förklaringar till ljuden. Vattenledning, ventilation etc. Sannolikheten är faktiskt tom större att det är någon som hålls fången där som försöker kommunicera än det är någonting övernaturligt.

Kontakta din hyresvärd och gör en störningsanmälan. Det låt som en bra ide att beskriva ljuden som knäppningar eller dunkningar.

• Farfallos

I ett normalt hus med betong i golv och väggar är det svårt att veta exakt varifrån ett ljud kommer. Jag tror att det kan vara en tvättmaskin hos en annan granne som står lite ojämnt och slår i en vägg under centrifugering. Det sker ju ofta med olika varvtal vilket skulle kunna förklara frekvensskillnaderna i knackningarna.

• Melissenta
    Farfallos skrev 2016-12-20 07:52:45 följande:

I ett normalt hus med betong i golv och väggar är det svårt att veta exakt varifrån ett ljud kommer. Jag tror att det kan vara en tvättmaskin hos en annan granne som står lite ojämnt och slår i en vägg under centrifugering. Det sker ju ofta med olika varvtal vilket skulle kunna förklara frekvensskillnaderna i knackningarna.

Varje kväll/natt?

Folk som inte tror på det övernaturliga..ni är sååååååå tråkiga!

Oftast finns det logisk förklaring till saker och ting, men att det FINNS en annan värld som inte alla kan se och känna, att det finns metafysisk och att naturen, människor och föremål har energier vore dumt att förneka.
  • i-o
    Melissenta skrev 2016-12-20 08:16:55 följande:
    Folk som inte tror på det övernaturliga..ni är sååååååå tråkiga!
    Spara det tills alla börjat använda VR och ER och inte minns hur det var innan.

I övrigt, timers tillhör standardutrustning. Speciellt i juletider.
  • Melissenta
    i-o skrev 2016-12-20 08:32:06 följande:

Spara det tills alla börjat använda VR och ER och inte minns hur det var innan.

I övrigt, timers tillhör standardutrustning. Speciellt i juletider.

Eh..va?
  • Anonym (B)
    makeli skrev 2016-12-20 02:31:41 följande:

Kompis, skaffa lite humor x)

Jag har humor men du skämtade ju inte
  • Anonym (B)
    i-o skrev 2016-12-20 02:38:00 följande:

Tänk om det är någon som blivit kvarlämnad och bunden och försöker kommunicera?

Vilken otäck tanke :p
  • Anonym (B)
    Farfallos skrev 2016-12-20 07:52:45 följande:

Eller så kanske det är något som stått lite löst men när grannen bodde där kanske en möbel höll emot. Och nu när grannen flyttat och möbeln är borta så knackar/dunkar det.
  • i-o
    Anonym (B) skrev 2016-12-20 08:42:55 följande:
    Vilken otäck tanke :p
    Jaså. Ja kanske det. Beror på om man själv har varit i den situationen eller lämnat andra i den situationen antar jag.
  • Anonym (...)
    VictoriaJ02 skrev 2016-12-20 04:23:11 följande:

Oj. Har varit med om liknande. Jag bodde ensam (när jag var mycket yngre) i ett hyreshus med 4 lägenheter, alltså det stod 3 tomma förutom den jag bodde i. Både på dagar och nätter lät det som att någon gick omkring i de andra lägenheterna, och det spolades också i kranarna + en del andra mysko ljud. Jag pratade med hyresvärden och han erkände till sist att han hade haft problem med att få hyresgäster till just det hur jag bodde i, just pga att flera hade upplevt spökerier och ljud från tomma lägenheter. Måttet var rågat en natt när jag vaknade med ett ryck och såg en gammal kärring stå och stirra mig rätt i ansiktet, varpå hon försvann. Jag var fullkomligt livrädd och flyttade så snart jag kunde. Hade min bror boende sporadiskt hos mig den sista tiden tills jag hittade ny lägenhet då jag kände mig rädd och otrygg.

Men är du verkligen säker på att ljudet kommer från den intilliggande lägenheten? Ibland kan det verka så, fast ljudet i själva verket kommer någon annanstans ifrån. Hur många lägenheter finns det i din uppgång? Jo, ta ett snack med hyresvärden och beskriv ingående så kan hen undersöka saken.

Oj, så läskigt..

Jo, jag är säker på att det kommer från den tomma lägenheten. Har lyssnat och undersökt och haft örat mot väggen. Det är även bara två lägenheten på den nedersta våningen. Min och den tomma.
Svar på tråden Knackningar från tom lägenhet!