• Anonym (?)

Smittspårning klamydia

Jag har testat mig för klamydia och är väldigt orolig över eventuellt positivt resultat och smittspårningen som följer. Jag har sambo som jag inte haft sexuellt kontakt med på tre år (mer än en kindpuss nån gång ibland), däremot har jag haft sexuellt kontakt med en annan. Om jag nu har klamydia, kommer jag då behöva ge min sambos kontaktuppgifter enbart pga att vi är sambos, eller räcker det med de jag faktiskt haft sexuellt umgänge med?

• Svar på tråden Smittspårning klamydia
  • Anonym (Madde)

Du behöver inte ge någons kontaktuppgifter om du har klamydia. Det är bara om du vill att dom ska kontakta och informera dina sexpartners åt dig. Du kan också säga att du gör det själv.

• Anonym (?)
    Anonym (Madde) skrev 2016-12-20 15:14:48 följande:

Du behöver inte ge någons kontaktuppgifter om du har klamydia. Det är bara om du vill att dom ska kontakta och informera dina sexpartners åt dig. Du kan också säga att du gör det själv.

Men de måste ju hitta smittkällan? Har läst lite och sett att de kan kontakta polisen om man inte testar sig... vet inte riktigt hur de ska gå till väga, jag menar jag kan ju uppge 300 namn och utelämna just den som smittat mig, hur gör de då? Men man måste ju medverka i smittspårningen. Om jag säger att jag själv kontaktar dem kan jag ju bara strunta i det och då går de runt och sprider smitta.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (?) skrev 2016-12-20 15:30:52 följande:

Men de måste ju hitta smittkällan? Har läst lite och sett att de kan kontakta polisen om man inte testar sig... vet inte riktigt hur de ska gå till väga, jag menar jag kan ju uppge 300 namn och utelämna just den som smittat mig, hur gör de då? Men man måste ju medverka i smittspårningen. Om jag säger att jag själv kontaktar dem kan jag ju bara strunta i det och då går de runt och sprider smitta.

Nej, de måste inte hitta den som smittat dig. Det kan man ju heller inte alltid veta vem det var. Ja det stämmer, du kan säga att du gör det och sedan strunta i att kontakta dom. Men det bästa för folkhälsan är ju förstås att man kontaktar de man legat med, så att de också kan gå och testa sig. De brukar vilja att man går sex månader tillbaka i tiden. Så man behöver inte gräva fram folk man dejtade för tre år sedan.
  • Anonym (nej)

Du kan utelämna din sambos namn. Du kan utelämna alla namn egentligen, det är bara att säga att du var på semester typ. Säger inte att jag rekommenderar det men varför ge kontaktuppgifter till din sambo om ni inte ens har haft sexuellt umgänge?

• Anonym (?)
    Anonym (nej) skrev 2016-12-20 17:05:19 följande:

Du kan utelämna din sambos namn. Du kan utelämna alla namn egentligen, det är bara att säga att du var på semester typ. Säger inte att jag rekommenderar det men varför ge kontaktuppgifter till din sambo om ni inte ens har haft sexuellt umgänge?

Nej, det är inte helt logiskt. Tänkte bara att de kanske frågar om jag är ensamstående eller nåt och om jag säger att jag har sambo kommer de såklart anta att vi har sex, och då vill de ju ha hens uppgifter för att kunna testa. Känns som en nödlögn för att slippa erkänna för sambon - kommer de tro alltså.
  • Anonym (Madde)

Det de frågade mig var allafall bara hur många sexpartners jag haft de senaste sex månaderna och om jag hade möjlighet att kontakta dom. Det bygger på frivillig medverkan och det är ingen häxjakt.

• Anonym (?)
    Anonym (Madde) skrev 2016-12-20 17:28:32 följande:

Det de frågade mig var allafall bara hur många sexpartners jag haft de senaste sex månaderna och om jag hade möjlighet att kontakta dom. Det bygger på frivillig medverkan och det är ingen häxjakt.

Nää, är det verkligen så? Hittade lite olika info när jag sökte på google. Tex:

"Den som inte testar sig trots att det finns misstanke om allmänfarlig sjukdom, eller som inte följer de regler man fått av sjukvårdspersonalen kan utsättas för så kallade tvångsåtgärder. Det innebär till exempel att du kan bli hämtad av polis om du vägrar att testa dig. För några av de allmänfarliga sjukdomarna kan du också bli isolerad på sjukhus om du inte följer de regler du har fått."

"På samma sätt som en läkare har en skyldighet att genomföra en smittspårning har en patient som har klamydia eller som misstänks vara smittad en skyldighet att delta i en smittspårning. (3 kap. 4 § SmL)" .

"Smittspårning ingår alltid som ett led i utredning och behandling av patienter med en sexuellt överförbar infektion som är anmälningspliktig enligt Smittskyddslagen (gonorré, hiv, klamydia, syfilis och hepatit B).
    Patienten är skyldig medverka vid smittspårning."

Och även om man anger att man har fast partner:
    "Den som anmanats till provtagning måste även meddela provresultatet till den som anmanat till provtagningen.
    Om partnern skulle utebli trots flera kallelser görs anmälan med full identitet till smittskydds-läkaren."

Här låter det ju verkligen som en häxjakt...
  • Anonym (Madde)

"Smittspårning" låter ju väldigt seriöst förstås. Men i praktiken innebär det bara att du ska försöka komma ihåg och kontakta dina sexpartners. Och kan man inte det så är det inget mer med det. Vad ska de göra? Du kan ju haft ett one night stand du inte har numret till och inte vet namnet på. Då tar det ju stopp.

Det där med hämtas av polis om man vägrar test, då ska det nog till allvarligare sjukdomar!!

Men eftersom att du och din sambo inte har sex så behöver du ju inte varna honom, även om du nu skulle ha klamydia!

• Söder73
    Anonym (Madde) skrev 2016-12-20 20:37:45 följande:

"Smittspårning" låter ju väldigt seriöst förstås. Men i praktiken innebär det bara att du ska försöka komma ihåg och kontakta dina sexpartners. Och kan man inte det så är det inget mer med det. Vad ska de göra? Du kan ju haft ett one night stand du inte har numret till och inte vet namnet på. Då tar det ju stopp.

Det där med hämtas av polis om man vägrar test, då ska det nog till allvarligare sjukdomar!!

Men eftersom att du och din sambo inte har sex så behöver du ju inte varna honom, även om du nu skulle ha klamydia!

Jag jobbar som smittskyddssköterska och smittspårning är väldigt seriöst. Du är skyldig enligt lag att uppge de du har haft samlag med de senaste 6 månaderna. Att ljuga och dölja saker är direkt ansvarslöst! Jag kräver att det är jag som kontaktar dessa personer, däremot är du helt anonym. Om du däremot inte har haft sex med din sambo så behöver du ju inte uppge honom.
    För att kommentera det "Madde" säger: om man inte minns telefonnummer etc får man lämna alla uppgifter som man kan komma ihåg om personen; ålder, boende, signalement etc. Sen lämnas ärendet vidare till Smittskyddsenheten som kan göra en större sökning efter personen
  • Anonym (?)
    Söder73 skrev 2016-12-20 21:47:54 följande:
    Jag jobbar som smittskyddssköterska och smittspårning är väldigt seriöst. Du är skyldig enligt lag att uppge de du har haft samlag med de senaste 6 månaderna. Att ljuga och dölja saker är direkt ansvarslöst! Jag kräver att det är jag som kontaktar dessa personer, däremot är du helt anonym. Om du däremot inte har haft sex med din sambo så behöver du ju inte uppge honom.
    För att kommentera det "Madde" säger: om man inte minns telefonnummer etc får man lämna alla uppgifter som man kan komma ihåg om personen; ålder, boende, signalement etc. Sen lämnas ärendet vidare till Smittskyddsenheten som kan göra en större sökning efter personen
    Hur går de till väga sen då, tar de bara över eller kan de komma tillbaka för mer info? Den sexuella kontakten jag hade var inte frivillig så jag tog varken namn eller nummer och drog snabbt därifrån, det var i en annan stad så finns ingen chans/risk att jag stöter på personen igen. Om jag berättar var det hände och hur personen såg ut, vilket är det enda jag kan ge dem, nöjer de sig med det då? Eller kommer de kontakta mig för mer uppgifter? Vill bara lägga det här bakom mig och stänga det kapitlet.
  • Söder73
    Anonym (?) skrev 2016-12-20 22:22:13 följande:
    Hur går de till väga sen då, tar de bara över eller kan de komma tillbaka för mer info? Den sexuella kontakten jag hade var inte frivillig så jag tog varken namn eller nummer och drog snabbt därifrån, det var i en annan stad så finns ingen chans/risk att jag stöter på personen igen. Om jag berättar var det hände och hur personen såg ut, vilket är det enda jag kan ge dem, nöjer de sig med det då? Eller kommer de kontakta mig för mer uppgifter? Vill bara lägga det här bakom mig och stänga det kapitlet.
    Om du beskriver så mycket du någonsin kan om personen, var ni var, vilket datum och ålder, utseende etc så nöjer de sig med det
Svar på tråden Smittspårning klamydia