Anonym (Madde) skrev 2016-12-20 20:37:45 följande:
"Smittspårning" låter ju väldigt seriöst förstås. Men i praktiken innebär det bara att du ska försöka komma ihåg och kontakta dina sexpartners. Och kan man inte det så är det inget mer med det. Vad ska de göra? Du kan ju haft ett one night stand du inte har numret till och inte vet namnet på. Då tar det ju stopp.
Det där med hämtas av polis om man vägrar test, då ska det nog till allvarligare sjukdomar!!
Men eftersom att du och din sambo inte har sex så behöver du ju inte varna honom, även om du nu skulle ha klamydia!
Jag jobbar som smittskyddssköterska och smittspårning är väldigt seriöst. Du är skyldig enligt lag att uppge de du har haft samlag med de senaste 6 månaderna. Att ljuga och dölja saker är direkt ansvarslöst! Jag kräver att det är jag som kontaktar dessa personer, däremot är du helt anonym. Om du däremot inte har haft sex med din sambo så behöver du ju inte uppge honom.
För att kommentera det "Madde" säger: om man inte minns telefonnummer etc får man lämna alla uppgifter som man kan komma ihåg om personen; ålder, boende, signalement etc. Sen lämnas ärendet vidare till Smittskyddsenheten som kan göra en större sökning efter personen