Söder73 skrev 2016-12-20 21:47:54 följande:
Jag jobbar som smittskyddssköterska och smittspårning är väldigt seriöst. Du är skyldig enligt lag att uppge de du har haft samlag med de senaste 6 månaderna. Att ljuga och dölja saker är direkt ansvarslöst! Jag kräver att det är jag som kontaktar dessa personer, däremot är du helt anonym. Om du däremot inte har haft sex med din sambo så behöver du ju inte uppge honom.
För att kommentera det "Madde" säger: om man inte minns telefonnummer etc får man lämna alla uppgifter som man kan komma ihåg om personen; ålder, boende, signalement etc. Sen lämnas ärendet vidare till Smittskyddsenheten som kan göra en större sökning efter personen
Hur går de till väga sen då, tar de bara över eller kan de komma tillbaka för mer info? Den sexuella kontakten jag hade var inte frivillig så jag tog varken namn eller nummer och drog snabbt därifrån, det var i en annan stad så finns ingen chans/risk att jag stöter på personen igen. Om jag berättar var det hände och hur personen såg ut, vilket är det enda jag kan ge dem, nöjer de sig med det då? Eller kommer de kontakta mig för mer uppgifter? Vill bara lägga det här bakom mig och stänga det kapitlet.