Smittspårning klamydia
Du behöver inte ge någons kontaktuppgifter om du har klamydia. Det är bara om du vill att dom ska kontakta och informera dina sexpartners åt dig. Du kan också säga att du gör det själv.
Du behöver inte ge någons kontaktuppgifter om du har klamydia. Det är bara om du vill att dom ska kontakta och informera dina sexpartners åt dig. Du kan också säga att du gör det själv.
Men de måste ju hitta smittkällan? Har läst lite och sett att de kan kontakta polisen om man inte testar sig... vet inte riktigt hur de ska gå till väga, jag menar jag kan ju uppge 300 namn och utelämna just den som smittat mig, hur gör de då? Men man måste ju medverka i smittspårningen. Om jag säger att jag själv kontaktar dem kan jag ju bara strunta i det och då går de runt och sprider smitta.
Det de frågade mig var allafall bara hur många sexpartners jag haft de senaste sex månaderna och om jag hade möjlighet att kontakta dom. Det bygger på frivillig medverkan och det är ingen häxjakt.
"Smittspårning" låter ju väldigt seriöst förstås. Men i praktiken innebär det bara att du ska försöka komma ihåg och kontakta dina sexpartners. Och kan man inte det så är det inget mer med det. Vad ska de göra? Du kan ju haft ett one night stand du inte har numret till och inte vet namnet på. Då tar det ju stopp.
Det där med hämtas av polis om man vägrar test, då ska det nog till allvarligare sjukdomar!!
Men eftersom att du och din sambo inte har sex så behöver du ju inte varna honom, även om du nu skulle ha klamydia!