cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
Lite justering samt följdfrågor behövs till ditt inlägg...
cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
...gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.
Vad som menas med "gamla" bilar kräver här ett förtydligande. I regel sjunker körsträcka per år med bilens ålder och därför har man valt att skattebefria bilar som är 30 år eller äldre.
cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
Idag finns det stora bilar som Audi A8 som drar under 0.7 liter milen och släpper väldigt lite partiklar så det är rimligt att vi har ett incitament för att byta ut bilparken mot nyare bilar, det sätter dessutom fart på konsumtionen. Skrotningspremie, skattebefrielse för nya bilar, fordonsbeskattning efter faktiska utsläpp - det kan få folk att byta bil om de tjänar på det.
Till viss del beskattas fordon efter faktiska utsläpp, dels genom miljöklass, dels genom högre skatt på dieselfordon och dels genom bränsleförbrukning.
Detta med att bara köra nyare bilar och byta ofta är inte helt oproblematiskt. Dels får det samhällskonsekvenser om bil blir så dyrt att ha att det blir en klassfråga, dels måste man även räkna in miljöpåverkan av att tillverka och skrota fordon så att man i den ändan inte lägger på mer i miljöbelastning än vad man sparar in på en nyare fordonspark.
cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
Sen är det egentligen väldigt konstigt att flygtrafiken och båttrafiken är helt skattefri jämfört med privatbilismen. Om jag kör till stockholm betalar jag en massa saktt men ingen bränsleskatt om jag flyger. Man borde införa skatt på alla transporter så att vi kan sänka skatten på privatbilismen.
Skälet till detta är nog att kollektiv transport av gods och människor är mer energi- och miljöpåverkanssnål per transporterad enhet än vad privatbilism är och att man då vill att det finns en tydlig prisskillnad.