• Tom Araya

    Förbjuda diesel & gamla bilar?

    Nej, det kan inte beskrivas med annat än idioti.

    Miljöpartiets miljöpolitik går ut på två saker:
    1. Förbjud allt som tär på miljön, alternativet är hård beskattning.
    2. Man föreställer sig ett framtida samhälle (utopi) där vi använder mindre energi då det passar deras syften, trots att utvecklingen går i motsatt riktning.

    Miljöpartiet är inget vidare på hållbara lösningar som uppstår av punkt 1 och 2 i kombination.

  • Tom Araya
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
    Lite justering samt följdfrågor behövs till ditt inlägg...
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:

    ...gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.


    Vad som menas med "gamla" bilar kräver här ett förtydligande. I regel sjunker körsträcka per år med bilens ålder och därför har man valt att skattebefria bilar som är 30 år eller äldre.
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:

    Idag finns det stora bilar som Audi A8 som drar under 0.7 liter milen och släpper väldigt lite partiklar så det är rimligt att vi har ett incitament för att byta ut bilparken mot nyare bilar, det sätter dessutom fart på konsumtionen. Skrotningspremie, skattebefrielse för nya bilar, fordonsbeskattning efter faktiska utsläpp - det kan få folk att byta bil om de tjänar på det.


    Till viss del beskattas fordon efter faktiska utsläpp, dels genom miljöklass, dels genom högre skatt på dieselfordon och dels genom bränsleförbrukning.

    Detta med att bara köra nyare bilar och byta ofta är inte helt oproblematiskt. Dels får det samhällskonsekvenser om bil blir så dyrt att ha att det blir en klassfråga, dels måste man även räkna in miljöpåverkan av att tillverka och skrota fordon så att man i den ändan inte lägger på mer i miljöbelastning än vad man sparar in på en nyare fordonspark.
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:

    Sen är det egentligen väldigt konstigt att flygtrafiken och båttrafiken är helt skattefri jämfört med privatbilismen. Om jag kör till stockholm betalar jag en massa saktt men ingen bränsleskatt om jag flyger. Man borde införa skatt på alla transporter så att vi kan sänka skatten på privatbilismen.


    Skälet till detta är nog att kollektiv transport av gods och människor är mer energi- och miljöpåverkanssnål per transporterad enhet än vad privatbilism är och att man då vill att det finns en tydlig prisskillnad.



  • Tom Araya
    I Norrbotten firas bilens dag 365 gånger om året
    06:00 | 16-10-28 Kommentera 9


    Så här på bilens dag ? den 28 oktober ? önskar man att iden rödgröna regeringen kunde öppna ögonen och se hur viktig bilen är för att hela landet ska leva.


    ?Just nu är bensinen alldeles för billig?, sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Dagens Industri (24/10).


    Ett sådant påstående, från en person som själv inte har körkort, tjänar 130 000 kronor i månaden och blir skjutsad av Säpo till jobbet, är ett hån mot vanliga människor runt om i landet.
    ...

    kuriren.nu/nyheter/i-norrbotten-firas-bilens-dag-365-ganger-om-aret-9020591.aspx

  • Tom Araya
    Rappström skrev 2017-01-05 01:39:20 följande:
    Regeringen vet och problemet är i städerna.
    För vem är höga bilbränslepriser ett problem?
  • Tom Araya
    Rappström skrev 2017-01-05 02:30:30 följande:
    Fattiga som måste köra bil
    ...och de bor främst i städerna, menar du?
  • Tom Araya

    Ett snabbt och enkelt grepp för miljön vore att lagstifta om att alla bilar som säljs nya i Sverige utrustas med motorvärmare (eletkrisk) och att fastighetsbolag bygger parkeringar med el-stolpe för alla boende.
    Detta borde man ha gjort för 20-30 år sedan.

Svar på tråden Förbjuda diesel & gamla bilar?