• Rappström

Förbjuda diesel & gamla bilar?

www.svt.se/nyheter/utrikes/storstader-forbjuder-dieselbilar
    "Även i Sverige har ett förbud för dieseldrivna fordon i stadskärnorna diskuterats.
    I veckan förslog till exempel Transportstyrelsen att nya miljözoner införs i städerna. Detta skulle i sin tur innebära att man kan ställa krav på exakt vilka fordon som får köra in i städerna.  
    Enligt förslaget är det kommunerna som ska bestämma när och var bestämmelserna om miljözoner ska tillämpas och utredningen har nu överlämnats till näringsdepartementet.
    Gamla bilar som inte uppfyller ställda miljökrav kan komma att förbjudas i svenska städer enligt ett nytt förslag från Transportstyrelsen."
    teknikensvarld.se/gamla-bilar-kan-forbjudas-i-svenska-stader-360416/

För länge sedan kom jag på att de som bränns inne i bilar och bilar som brinner (utan det nya med huliganer) handlar om bensindrivna, så jag försökt att köpa dieslar sedan dess. TSV bekräftade.
    De är dessutom snålare.

Påmindes om det nyligen när den fina polisen Elin i 112 åkte på en bilbrand ute på vägen och fasade för att någon satt kvar i bilen, "då kan det vara bråttom".
    Men den hade självantänt under körning och killen hann ut chockad.

I Tyskland tyckte man att nya dieslar är så rena så de skattebefriades.
    Nu är de tydligen smutsiga igen men är snålare och säkrare.

Dessutom vill man förbjuda gamla bilar, trots att de körs väldigt lite.

Galenskaperna att förbjuda dubbdäck på vissa gator är dumt nog.

Ska man förbjuda diesel & gamla bilar?

• Svar på tråden Förbjuda diesel & gamla bilar?
  • Rappström
    cb66 skrev 2016-12-21 11:16:27 följande:
    Rent krasst måste vi göra åtgärder om vi skall ha en rimlig miljö. När det gäller transporter så är lastbilstrafik, flygtrafik och gamla bilar en stor källa till nedsmutsning.

Idag finns det stora bilar som Audi A8 som drar under 0.7 liter milen och släpper väldigt lite partiklar så det är rimligt att vi har ett incitament för att byta ut bilparken mot nyare bilar, det sätter dessutom fart på konsumtionen. Skrotningspremie, skattebefrielse för nya bilar, fordonsbeskattning efter faktiska utsläpp - det kan få folk att byta bil om de tjänar på det.

Sen är det egentligen väldigt konstigt att flygtrafiken och båttrafiken är helt skattefri jämfört med privatbilismen. Om jag kör till stockholm betalar jag en massa saktt men ingen bränsleskatt om jag flyger. Man borde införa skatt på alla transporter så att vi kan sänka skatten på privatbilismen.
    Båtbränsle obeskattat här?
  • Rappström
    gahadas skrev 2016-12-21 21:08:59 följande:
    Så om man har en gammal veteranbil så får man inte köra med den?
    I städer framöver, helt galet.
  • Rappström
    kontrollant skrev 2016-12-21 21:55:20 följande:
    Kanske dags att du byter ut någon av dina gamla bilar?
    Tror inte  dessa makro-frågor att många inte ska få köra, hör till vad mina privata problem då jag bruka köra en nyare bil. Jag kör aldrig in till stan sedan länge ändå men körde bil till city förut.
  • Rappström
    Tom Araya skrev 2016-12-30 09:26:48 följande:
    I Norrbotten firas bilens dag 365 gånger om året
    06:00 | 16-10-28 Kommentera 9

Så här på bilens dag ? den 28 oktober ? önskar man att iden rödgröna regeringen kunde öppna ögonen och se hur viktig bilen är för att hela landet ska leva.

?Just nu är bensinen alldeles för billig?, sade infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Dagens Industri (24/10).

Ett sådant påstående, från en person som själv inte har körkort, tjänar 130 000 kronor i månaden och blir skjutsad av Säpo till jobbet, är ett hån mot vanliga människor runt om i landet.
    ...

kuriren.nu/nyheter/i-norrbotten-firas-bilens-...

Regeringen vet och problemet är i städerna.
  • Rappström
    Tom Araya skrev 2017-01-05 02:08:32 följande:
    Skattesmäll väntar miljoner bilister

En miljon hushåll i Sverige får betala 5500 kronor mer i bensinskatt mellan 2016 och 2018, enligt en undersökning från Skattebetalarna.

Det här drabbar folk som inte har några alternativ, säger Christian Ekström, vd på Skattebetalarna.

www.expressen.se/dinapengar/sparande/skattesm.../

Soc. nästa.
  • Rappström
    Tom Araya skrev 2017-01-05 02:10:16 följande:
    För vem är höga bilbränslepriser ett problem?
    Fattiga som måste köra bil
  • Rappström
    Tom Araya skrev 2017-01-05 07:38:45 följande:
    ...och de bor främst i städerna, menar du?
    Utanför
Svar på tråden Förbjuda diesel & gamla bilar?