Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept

Mördegskakor med sylt.
    Inte ens en hund kan misslyckas med det, men det är lite kladdigt i början.

200g smör
    1tsk vanillinsocker
    1sl strösocker
    4½ dl vetemjöl

Sylt som du och din sambo tycker om.

En eller två bakplåt eller långpanna.

1) Blanda i hop smör vetemjöl, socker och vanillinsockret till en jämn deg. Det kan ta en stund då smöret sakta smälter av din värme i dina händer och det kan bli lite kladdigt i början.

2) Låt degen vila c:a 30 minuter i kylen.

3) Ta ut degen och sätt på ugnen på övervärme och undervärme på 175 grader.

4) Använd smörpapper på bakplåten ELLER smöra bakplåtens botten med lite smör på ett papper.

5) ta en "kula" från degen (ungefär lika stor som en "köpköttbulle" i paket),  och rulla den till en boll lägg den på plåten och platta till den försiktigt så den är "halv platt och rund". Gör sedan en grop mitt i "platta bullen" med tummen och fyll gropen med sylt.

6) Sätt plåten i mitten av ugnen i 10 minuter och ta ut kakorna och låt dem svalna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Rymdmoln skrev 2016-12-22 06:03:54 följande:
    Mums! Bra och pedagogiskt recept som till och med jag skulle fixa att baka hehe. Annars får väl hunden kliva in fixa ;)
    Tackar för berömmet..

• EnAnonumius
    Gryntroll skrev 2016-12-21 22:09:17 följande:
    Eller klassiska CHOKLADBOLLAR
    Bästa receptet finns på förpackningen till AXA havregryn, med kaffe som gör susen för chokladsmaken. Rulla i strössel eller pärlsocker stället för kokos.
    Vill bara tillägga.

Man kan byta ut kaffet mot apelsinjuice koncentrat i stället. Det blir faktiskt delikat smak med det också.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2016-12-22 10:23:50 följande:
    Vill bara tillägga.

Man kan byta ut kaffet mot apelsinjuice koncentrat i stället. Det blir faktiskt delikat smak med det också.

Jag menar nu INTE till TS..
    Utan för andra som läser tråden.
    Bäst att tillägga detta så folk inte tolkar det som att det var riktat till TS, då hans tjej är ju citrusfrukt allergiker.
  • EnAnonumius
    riboflavin skrev 2016-12-22 12:37:33 följande:
    Idiotlätt!

Köp en rulle mandelmassa, skär tunna skivor och lägg rundlarna på en plåt. Grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna.

Blir sega kakor som smakar mandelbiskvi
    Jättebra recept om TS vill skicka sambon till akuten för att få 12 tavegyl (stavning) tabletter och 10kortison tabletter som brukar vara standard dosen vid utbruten allergi.

• EnAnonumius
    Swagger skrev 2016-12-22 22:31:28 följande:

De kanske får hjälp av dig? Å andra sidan, till de som tycker det är svårt att följa ett recept... är det hela världen om man misslyckas... Troligen lär sig TS något då...
    Nej, många barn som är runt 5 år och uppåt klara av att fixa den själv. Den enda lilla hjälpen de behöver är väl att mamma hjälper barnen att måtta upp ingredienserna startar ugnen och hjälper dem med att hålla tiden.

• EnAnonumius
    Palestrina skrev 2016-12-22 18:08:13 följande:
    Detta bakar mina barn, som inte är tillräckligt stora för att ha börjat med hemkunskap i skolan än, utan hjälp. Så det borde ts fixa.
    Precis. Många barn som klar detta galant..

• EnAnonumius
    monkees skrev 2016-12-23 03:12:45 följande:
    Jag har inga tips för jag kan inte baka, men jag vill utdela en varning.........Försök INTE baka traditionella småkakor, mördegskakor. Det är OMÖJLIGT när man är novis. Jag slängde kilovis med deg och kakor innan jag lärde mig den läxan.
    Så bara för att något var omöjligt för dig när du var novis, så måste det givetvis var helt omöjligt för en annan novis också per se?

Eller är det också totalt helt OMÖJLIGT för DIG att fatta att bara för att du misslyckades med en sak som novis är aldrig samma sak som att andra noviser också måste misslyckas med det.

• EnAnonumius
    monkees skrev 2016-12-23 07:01:36 följande:
    Inte nödvändigtvis men jag ville bara varna!

Det där du skrev var ingen "varning" du skrev egentligen. Även om du ville "ge sken" av det.

• EnAnonumius
    Swagger skrev 2016-12-23 13:39:53 följande:

Ok, du mäter alla ingredienser, du sätter på ugnen och du tar tiden.
    Nej vad har jag hävdat att JAG gör det?  Citera där jag hävdar det.
    Det var fråga eventuellt hjälpa barnen.

Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept