Kjell2 skrev 2016-12-22 08:10:56 följande:
På många ställen finns kollektivavtal som reglerar när schema och pass ska fastställas. Avsteg från det sker dels frivilligt, då enligt överrrenskommen ersättning, eller som beordrad övertid med ersättning enligt kollektivavtal.
Jobbar du inom landstinget och tillhör AB Allmänna bestämmelser så finns förskjuten arbetstid med där. Om du går in på
www.skl.se under kollektivavtal så hittar du det senaste avtalet från 160501.
Förskjuten arbetstid är ansvarig chefs sätt att kunna leda och fördela arbetet utifrån verksamhetens behov. Beroende på när du blir varslad om detta så får du en liten ersättning för den tid som förskjuts. Är varslet nära inpå har man istället rätt till ersättning såsom för övertid. Du får läsa i avtalet vad som gäller för just din situation.
Huvudsaken är att det handlar om samma antal timmar som förskjuts, du ska inte jobba mer än du annars skulle gjort. Då handlar det inte längre om förskjuten arbetstid. Utan om jag tex. skulle jobbat 8-17 nästa torsdag men min chef kommer idag och säger att eftersom vi har en utbildning som håller på senare så vill hen att jag istället jobbar 10-19, så har hen rätt att ändra mitt schema så utifrån att vi har förskjuten arbetstid reglerat i vårt avtal.