Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Gemensam ekonomi i styvfamiljen?

ungbrunett skrev 2016-12-22 17:40:12 följande:

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

I er situation skulle jag vägra gemensam ekonomi. Eg inte först när man har gemensamma barn tycker jag gemensam ekonomi är aktuellt. 
    Tycker du ska se till att han får underhåll för barnet. Det är pengar som skall gå till barnet, har inte mamman råd så betalar FK den delen. 
  • Anonym (Lina)
    ungbrunett skrev 2016-12-22 17:57:56 följande:
    Har sagt det till honom men han tycker det är patetiskt att be om underhåll från exet.

Men med gemensamma barn då? Är det extremt krångligt att ha gemensamma med separat ekonomi? Även om vi skulle ha gemensamma så skulle jag inte vilja stå för hennes resor, hennes kläder, hennes presenter, elektronik och annat som han i dagsläget står för. Boende och mat är ju en annan sak, det blir en hushållssak, men saker som enbart är för henne - är det rimligt att man ska betala sådant för sin partners barn?

Hur gör ni som har gemensamma och "bonusbarn"?
    Har gemensamt barn med en som har tre äldre....tja vi har gemensam ekonomi nu men hans höga underhåll kompenseras väl av min dyra hobby ( och underhållet varar inte för evigt, snart är det bara två! osv...) Hade den inte gjort det hade jag med inte velat ha det såhär, eller om jag känt att jag betalar hans barn. Har du inget som kompenseras så skulle jag nog akta mig för gemensam. Men ändå att när man är fl så måste man få kompensation för det på ett eller annat sätt! Att ha mitt och ditt under fl och man får väldigt mycket mindre i inkomst än annars är inte rättvist, om ni inte möjligtvis delar föräldraledigheten 50/50. Men mina sparpengar sen innan är mina. Han har inte en krona sparad, dom levde långt över sina tillgångar när jag träffade honom. Nu lever han sparsamt och det är väl därför jag känner mig okej med att ha det såhär, hade han inte levt så hade jag heller aldrig haft gemensam ekonomi med honom. 

Men som jag förstod tjänar han mer än dig, det han tjänar mer än dig betalar inte hans barns kostnad? 
Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?