• ungbrunett

Gemensam ekonomi i styvfamiljen?

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?
  • Anonym (Lina)
    ungbrunett skrev 2016-12-22 17:40:12 följande:

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

I er situation skulle jag vägra gemensam ekonomi. Eg inte först när man har gemensamma barn tycker jag gemensam ekonomi är aktuellt. 
    Tycker du ska se till att han får underhåll för barnet. Det är pengar som skall gå till barnet, har inte mamman råd så betalar FK den delen. 
  • ungbrunett
    Anonym (Lina) skrev 2016-12-22 17:44:39 följande:

I er situation skulle jag vägra gemensam ekonomi. Eg inte först när man har gemensamma barn tycker jag gemensam ekonomi är aktuellt. 

Tycker du ska se till att han får underhåll för barnet. Det är pengar som skall gå till barnet, har inte mamman råd så betalar FK den delen. 

Har sagt det till honom men han tycker det är patetiskt att be om underhåll från exet.

Men med gemensamma barn då? Är det extremt krångligt att ha gemensamma med separat ekonomi? Även om vi skulle ha gemensamma så skulle jag inte vilja stå för hennes resor, hennes kläder, hennes presenter, elektronik och annat som han i dagsläget står för. Boende och mat är ju en annan sak, det blir en hushållssak, men saker som enbart är för henne - är det rimligt att man ska betala sådant för sin partners barn?

Hur gör ni som har gemensamma och "bonusbarn"?
  • Påven Johanna II

Vad konstigt att tycka att det är patetiskt att barnets andra förälder ska stå för sin del av barnets försörjning och samtidigt tycka att du som inte är barnets förälder ska göra det.

• ungbrunett
    Påven Johanna II skrev 2016-12-22 18:10:43 följande:

Vad konstigt att tycka att det är patetiskt att barnets andra förälder ska stå för sin del av barnets försörjning och samtidigt tycka att du som inte är barnets förälder ska göra det.

Jag håller med honom och har påtalat detta. Han anser att vi är en familj och vill inte veta av någon uppdelning. Han menar vidare att barnet inte kostar så mycket i fråga om mat och sådant, vilket jag inte håller med om.
  • ungbrunett
    ungbrunett skrev 2016-12-22 18:13:30 följande:

Jag håller med honom och har påtalat detta. Han anser att vi är en familj och vill inte veta av någon uppdelning. Han menar vidare att barnet inte kostar så mycket i fråga om mat och sådant, vilket jag inte håller med om.

Jag håller med dig menar jag.
  • Anonym (Inkomst)

Tjänar ni lika mycket?

• ungbrunett
    Anonym (Inkomst) skrev 2016-12-22 18:14:05 följande:

Tjänar ni lika mycket?

Jag har alltid tjänat mindre och gör det fortfarande. Har en bra lön så det är inget kris på något sätt men han har alltid tjänat mer.
  • Påven Johanna II
    ungbrunett skrev 2016-12-22 18:13:30 följande:
    Ni kan väl vara familj hur mycket som helst och som ni vill även om mamman skulle göra rätt för sig. Varför ska hon slippa undan det ansvaret? Han kan väl lägga pengarna på hög och spara dem till barnet om han inte tycker sig behöva dem.
  • Anonym (Hytter)

Min sambo har ett barn som bor här halvtid. Vi har separat ekonomi men delar lika på kostnader för mat, boende och allt sånt. Alla kostnader som är specifika för barnet (kläder, fritidsaktiviteter etc) betalar han och mamman gemensamt. Reser vi nånstans brukar han vilja betala mer, men jag tycker att reser vi som familj så gör vi och då betalar jag hälften. Jag har något högre lön än han och skulle aldrig låta honom eller barnet leva på en lägre standard än jag själv, men min sambo klarar att försörja sitt barn alldeles utmärkt ihop med mamman. De är ju två föräldrar liksom.

Nu är ju er situation lite annorlunda eftersom barnets mamma knappt verkar delaktig alls. Men din sambo får väl barnbidraget tex? Det ska ju täcka en del av barnets försörjning. Som grundregel tycker jag att man ansvarar ekonomiskt för de barn man satt till världen. Varför ska nån annan betala tex kläder till ens barn? Visst, det är aldrig riktigt så svartvitt, men hoppas du förstår hur jag tänker.

• Minimalen

Hur många rum har ni? Har barnet eget rum borde han betala mer i hyra. Alternativt kan du kräva ett eget hobbyrum. Och han borde betala mer för maten, inte bara för det barnet äter utan även för att han troligen äter mer än du.

Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?