Gemensam ekonomi i styvfamiljen?
Tycker det är helt upp till dig faktiskt.
Jag och min man har haft helt gemensam ekonomi från det att vi flyttade ihop. Vi slår ihop allt till en klump som vi betalar räkningar o mat från, och när vi behöver pengar tar vi det helt enkelt. Det har inneburit att han ibland betalar mer, som när jag studerade tex, och ibland betalar jag mer. Nu är vi i en sådan situation där min man av olika skäl knappt har ngn inkomst alls medans jag har en relativt hög.
MEN - det du pratar om känns inte lika "rättvist".. Om ni helt enkelt skall dela allt rakt av och betala från respektive lön o behålla resten - då kommer du alltid betala mer. Eftersom han då delar försörjningen av barnet med dig istället för med mamman.
Jag hade inte accepterat ngt sådant om mamman inte betalade underhåll tex. Då hade man kunnat göra en lösning om att ni startar ett konto där gemensamma utgifter (hyra/mat osv) tas från.. Jag vet att många hävdar Att man bor större för att barnet sedan tidigare ska få plats och OM det är så bör han betala mer. Men i många fall köper man ett hus tex, och förmodligen spelar läge och hus mer roll än antal rum. Vårt hus hade vi köpt oberoende av om min mans dotter varit här eller inte. Rum finns så det räcker och vi köpte huset för att vi båda vill bo i det. Då där får ni väl fundera över uppdelningen .
Sedan hade man kunnat öppna ett konto där barnbidraget och underhållet satts in och därifrån hade en summa till ert gemensamma konto (hyra/mat) satts in varje månad. Går ju att räkna ut ungefär vad barnet kostar i mat o boende.
Hade du FRIVILLIGT betalat hälften hade det varit helt ok. Men INTE mot din vilja.