• ungbrunett

Gemensam ekonomi i styvfamiljen?

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?
  • Ess
    Minimalen skrev 2016-12-22 18:24:59 följande:

Hur många rum har ni? Har barnet eget rum borde han betala mer i hyra. Alternativt kan du kräva ett eget hobbyrum. Och han borde betala mer för maten, inte bara för det barnet äter utan även för att han troligen äter mer än du.

Precis så gjorde vi, förutom med maten för den delade vi på när inte hans barn var här. Men allt annat fick han betala mer för, även för rummen som stod till dem. Vi började inte dela mer lika förrän vi började utnyttja rummen själva.
  • Lena

Varför inte gemensamt konto för gemensamma utgifter där han betalar 3/5 av utgifterna och du 2/5. Rena saker till barnet får han betala själva eller helt enkelt sätta in ännu mera på gemensamma kontot

• Anonym (3barn)

Du ska inte betala för hans barn.Det är barnets föräldrarnas ansvar att försörja sitt barn.Säg nej till mannen.

• Anonym (pappa)

Förr oss är det självklart att ha gemensam ekonomi. Det är också självklart att barnens andra föräldrar står för sin del, och det är självklart att vi är överens om alla aspekter om ekonomin, från om vi ska åka till IKEA och köpa nya glas för 5 kr styck till barnens månads/veckopengar till hur vi ska spara överflödet, ner till enskilda aktier. Är man inte överens är det knivigare, förstås.

Ska du betala för hans barn? Det avgör du och han. VIll du inte så får ni försöka lösa det gemensamt, det är inget vi kan göra här på FL.

• Anonym (Lina)
    ungbrunett skrev 2016-12-22 17:57:56 följande:
    Har sagt det till honom men han tycker det är patetiskt att be om underhåll från exet.

Men med gemensamma barn då? Är det extremt krångligt att ha gemensamma med separat ekonomi? Även om vi skulle ha gemensamma så skulle jag inte vilja stå för hennes resor, hennes kläder, hennes presenter, elektronik och annat som han i dagsläget står för. Boende och mat är ju en annan sak, det blir en hushållssak, men saker som enbart är för henne - är det rimligt att man ska betala sådant för sin partners barn?

Hur gör ni som har gemensamma och "bonusbarn"?
    Har gemensamt barn med en som har tre äldre....tja vi har gemensam ekonomi nu men hans höga underhåll kompenseras väl av min dyra hobby ( och underhållet varar inte för evigt, snart är det bara två! osv...) Hade den inte gjort det hade jag med inte velat ha det såhär, eller om jag känt att jag betalar hans barn. Har du inget som kompenseras så skulle jag nog akta mig för gemensam. Men ändå att när man är fl så måste man få kompensation för det på ett eller annat sätt! Att ha mitt och ditt under fl och man får väldigt mycket mindre i inkomst än annars är inte rättvist, om ni inte möjligtvis delar föräldraledigheten 50/50. Men mina sparpengar sen innan är mina. Han har inte en krona sparad, dom levde långt över sina tillgångar när jag träffade honom. Nu lever han sparsamt och det är väl därför jag känner mig okej med att ha det såhär, hade han inte levt så hade jag heller aldrig haft gemensam ekonomi med honom. 

Men som jag förstod tjänar han mer än dig, det han tjänar mer än dig betalar inte hans barns kostnad? 
  • mammalovis

Börja med att läsa in dig på Konsumentverkets hemsida med kostnader för barn, vuxna och hushåll, så vet du hur väl det stämmer överens med er familj.

www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/privatekonomi/kostnadsberakningar/hushallets-kostnader/

Där finns uppgifter om mat, hygien, kläder, försäkring, fritid samt vad hushållet kostar vad gäller förbrukning, medieanvändning mm.

Gör en gemensam budget med sambon utifrån er livssituation med inkomster, hyra, förskole/fritidsavgift o s v. Kräv att sambon betalar barnets del, det borde väl vara ganska självklart, likväl som att mamman betalar sin del. Att du skulle ha större betalningsansvar än mamman fattar inte jag, det låter som ren lättja från pappan eller att han försöker skydda en mamma med dålig ekonomi.

Vi har var sitt barn och två gemensamma. Min dotter bor här nästintill heltid bortsett från 8-12 måltider per månad och jag får fullt underhåll på 1573 kr. Sambons dotter bor här varannan helg och han betalar samma i underhåll. Till de gemensamma barnen plus mitt får jag 3754 kr i barnbidrag. Vid heltid tjänar vi likvärdigt på några hundralappar när. Nu är jag fl på 40% och jobbar resten, så visst har jag lägre lön, men lättare att ta med mig matlåda än sambon som flänger omkring på jobb..

Vi bor i en 3:a, där våra 3 äldsta delar rum. Oavsett fl har vi delat lika på hyra, tv-licens, hemtelefon, bredband, tv och el rakt av, även om det bara är jag som använder hemtelefonen och nästan aldrig teven. Förskoleavgifterna delar vi också på liksom barnförsäkringarna för de 2 gemensamma.

Maten delar vi väl kanske orättvist på. Sambon äter aldrig frukost hemma och lunch på jobbet, så han lägger 1500 kr för sig och dottern, jag har lagt 3000 kr för mig och de andra barnen. Numera stämmer väl inte det, då matkostnaderna är lite högre med 3-4 ätande barn och 2 blöjbarn. Utemat och bensin har sambon betalat mest av då vi mest åkt till hans familj och jag haft tajtare budget, jag har stått för bilens räkningar. Vid utflykter har sambon betalat mer och jag har oftare stått för kläder även till hans dotter och presenter till kusinerna. Vi är en familj, så vi orkar inte hitta millimeterrättvisa. 

Vi har bott ihop i 4 år. Gemensamma räkningar betalas från mitt konto dit vi för in årets räkningar/12 varje månad.

• Anonym (Humm)
    Påven Johanna II skrev 2016-12-22 18:10:43 följande:

Vad konstigt att tycka att det är patetiskt att barnets andra förälder ska stå för sin del av barnets försörjning och samtidigt tycka att du som inte är barnets förälder ska göra det.

Håller med!

Hade han krävt uh från den som fött fram gullklimpen hade jag dock inte tvekat om gem ek i övrigt.

Min äkta hälft betalar fullt uh via FK till sitt hämndlystna ex trots lika höga elller högre kostnader för barnet som exet och halva exets lön ... vänder ut och in på sig själv. (Nu finns dock -off topic- nya regler som kan vara lite till hjälp i framtiden... )Jag pröjsar halva underhållet tom....eftersom vi är en familj. Men jag hade inte gått med på att inte kräva att bioföräldern i ts fall fullgör sin lagenliga plikt att försörja sitt eget barn!
  • AnnaStjärnhök
    ungbrunett skrev 2016-12-22 18:15:45 följande:
    Jag har alltid tjänat mindre och gör det fortfarande. Har en bra lön så det är inget kris på något sätt men han har alltid tjänat mer.
    Fast om han tjänar mer än du, så kanske du tjänar på det ändå om ni slår ihop alla pengar. Har du räknat på det?

Sedan tycker jag också som andra har skrivit att han SKA kräva underhåll från sin exfru, och om hon inte kan betala så ska han ansöka om underhållsstöd. Det är ju BARNET det gäller, och då kan man inte vara fin i kanten, man måste söka de pengar man har rätt till - vare sig det är från en annan privatperson eller från det allmänna. Om ni får gemensamma barn senare så blir detta ännu viktigare.
  • Anonym (Pirjo)

Jag och sambon har gemensam ekonomi.
    Vi betalar underhåll för hans barn och givetvis utgifter när dom är här.

Vi bor i hus som enbart är mitt. Vi delar på alla kostnader som rör huset.

Mitt hus kostar mindre per månad än vad underhållen gör.

Hade han däremot vägrat betalat för huset hade jag genast slutat bidra till hans barn. Dvs hade inte gått med på att betala i din situation.

• ungbrunett
    Minimalen skrev 2016-12-22 18:24:59 följande:

Hur många rum har ni? Har barnet eget rum borde han betala mer i hyra. Alternativt kan du kräva ett eget hobbyrum. Och han borde betala mer för maten, inte bara för det barnet äter utan även för att han troligen äter mer än du.

Har påtalat båda dessa sakerna men han menar på att det är allt eller inget. En av de saker som vi verkligen inte är överens om.
Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?