Börja med att läsa in dig på Konsumentverkets hemsida med kostnader för barn, vuxna och hushåll, så vet du hur väl det stämmer överens med er familj.
www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/privatekonomi/kostnadsberakningar/hushallets-kostnader/
Där finns uppgifter om mat, hygien, kläder, försäkring, fritid samt vad hushållet kostar vad gäller förbrukning, medieanvändning mm.
Gör en gemensam budget med sambon utifrån er livssituation med inkomster, hyra, förskole/fritidsavgift o s v. Kräv att sambon betalar barnets del, det borde väl vara ganska självklart, likväl som att mamman betalar sin del. Att du skulle ha större betalningsansvar än mamman fattar inte jag, det låter som ren lättja från pappan eller att han försöker skydda en mamma med dålig ekonomi.
Vi har var sitt barn och två gemensamma. Min dotter bor här nästintill heltid bortsett från 8-12 måltider per månad och jag får fullt underhåll på 1573 kr. Sambons dotter bor här varannan helg och han betalar samma i underhåll. Till de gemensamma barnen plus mitt får jag 3754 kr i barnbidrag. Vid heltid tjänar vi likvärdigt på några hundralappar när. Nu är jag fl på 40% och jobbar resten, så visst har jag lägre lön, men lättare att ta med mig matlåda än sambon som flänger omkring på jobb..
Vi bor i en 3:a, där våra 3 äldsta delar rum. Oavsett fl har vi delat lika på hyra, tv-licens, hemtelefon, bredband, tv och el rakt av, även om det bara är jag som använder hemtelefonen och nästan aldrig teven. Förskoleavgifterna delar vi också på liksom barnförsäkringarna för de 2 gemensamma.
Maten delar vi väl kanske orättvist på. Sambon äter aldrig frukost hemma och lunch på jobbet, så han lägger 1500 kr för sig och dottern, jag har lagt 3000 kr för mig och de andra barnen. Numera stämmer väl inte det, då matkostnaderna är lite högre med 3-4 ätande barn och 2 blöjbarn. Utemat och bensin har sambon betalat mest av då vi mest åkt till hans familj och jag haft tajtare budget, jag har stått för bilens räkningar. Vid utflykter har sambon betalat mer och jag har oftare stått för kläder även till hans dotter och presenter till kusinerna. Vi är en familj, så vi orkar inte hitta millimeterrättvisa.
Vi har bott ihop i 4 år. Gemensamma räkningar betalas från mitt konto dit vi för in årets räkningar/12 varje månad.