ungbrunett skrev 2016-12-22 21:54:55 följande:
Jag resonerar precis som du även om jag aldrig skulle betala tex barnet flygbiljett. Skillnaden mellan dig och mig är att mamman inte bidrar alls annat än typ med mat till barnet när barnet är hos henne de få dagarna per månad som det gäller. Det framkom nyligen att hon kräver att han ska betala hälften av alla saker som hon inhandlar till barnet, alltså typ större grejer som jackor och sånt. Ännu en anledning till att jag inte kommer vilja ha gemensam ekonomi. Jag oroar mig väl lite på förhand men vill samtidigt veta vad jag ger mig in på om vi skulle ha ett gemensamt barn. Jag förstår det som att jag blir ansvarig för att försörja även hans barn om vi skulle gifta oss eller skaffa gemensamma barn. Vilket oroar mig eftersom jag vet att han inte skulle sätta press på mamman att betala och att jag ännu mer tydligt då skulle få känslan av att jag förlorar ekonomiskt på att han har ett barn medan mamman till barnet typ tjänar ekonomiskt på min sambo OCH mig..
Ditt sk försörjningsansvar är sekundärt och betyder absolut INTE att du ska dela eller betala allt för barnet. Det betyder att om föräldern inte har råd att betala för sitt barn, så har det rätt till att få äta samma mat som ni andra och ha kläder efter väder sas.
Det gäller att de basala behoven uppfylls, vilket jag inte tror att du hade haft problem med.