• ungbrunett

Gemensam ekonomi i styvfamiljen?

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?
  • ungbrunett
    Anonym (Hytter) skrev 2016-12-22 18:17:51 följande:

Min sambo har ett barn som bor här halvtid. Vi har separat ekonomi men delar lika på kostnader för mat, boende och allt sånt. Alla kostnader som är specifika för barnet (kläder, fritidsaktiviteter etc) betalar han och mamman gemensamt. Reser vi nånstans brukar han vilja betala mer, men jag tycker att reser vi som familj så gör vi och då betalar jag hälften. Jag har något högre lön än han och skulle aldrig låta honom eller barnet leva på en lägre standard än jag själv, men min sambo klarar att försörja sitt barn alldeles utmärkt ihop med mamman. De är ju två föräldrar liksom.

Nu är ju er situation lite annorlunda eftersom barnets mamma knappt verkar delaktig alls. Men din sambo får väl barnbidraget tex? Det ska ju täcka en del av barnets försörjning. Som grundregel tycker jag att man ansvarar ekonomiskt för de barn man satt till världen. Varför ska nån annan betala tex kläder till ens barn? Visst, det är aldrig riktigt så svartvitt, men hoppas du förstår hur jag tänker.

Jag resonerar precis som du även om jag aldrig skulle betala tex barnet flygbiljett. Skillnaden mellan dig och mig är att mamman inte bidrar alls annat än typ med mat till barnet när barnet är hos henne de få dagarna per månad som det gäller. Det framkom nyligen att hon kräver att han ska betala hälften av alla saker som hon inhandlar till barnet, alltså typ större grejer som jackor och sånt. Ännu en anledning till att jag inte kommer vilja ha gemensam ekonomi. Jag oroar mig väl lite på förhand men vill samtidigt veta vad jag ger mig in på om vi skulle ha ett gemensamt barn. Jag förstår det som att jag blir ansvarig för att försörja även hans barn om vi skulle gifta oss eller skaffa gemensamma barn. Vilket oroar mig eftersom jag vet att han inte skulle sätta press på mamman att betala och att jag ännu mer tydligt då skulle få känslan av att jag förlorar ekonomiskt på att han har ett barn medan mamman till barnet typ tjänar ekonomiskt på min sambo OCH mig..
  • ungbrunett
    Anonym (pappa) skrev 2016-12-22 19:31:17 följande:

Förr oss är det självklart att ha gemensam ekonomi. Det är också självklart att barnens andra föräldrar står för sin del, och det är självklart att vi är överens om alla aspekter om ekonomin, från om vi ska åka till IKEA och köpa nya glas för 5 kr styck till barnens månads/veckopengar till hur vi ska spara överflödet, ner till enskilda aktier. Är man inte överens är det knivigare, förstås.

Ska du betala för hans barn? Det avgör du och han. VIll du inte så får ni försöka lösa det gemensamt, det är inget vi kan göra här på FL.

Nej såklart kan ingen här på fl lösa det. Var bara intresserad av hur andra har det och hur andra resonerar. :)
  • Ess
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-22 20:55:30 följande:
    Fast om han tjänar mer än du, så kanske du tjänar på det ändå om ni slår ihop alla pengar. Har du räknat på det?
    Frågan är om det verkligen är det han menar!?
    Jag är mer inne på att han menar att dela alla utgifter inkl barnets rakt av, och sen behåller båda resten av sin lön.

Ungbrunett, vad menar han egentligen??
  • Anonym (Cilla)

Hos oss är det jag som har barn och min man som är utan barn. När vi träffades bodde han i hyresrätt i en ytterytterförort till Stockholm och hade börjat spara till en kontantinsats för att han ville bo i hus. Jag bodde i villa i en närförort med barnen. När vi flyttade ihop köpte vi ett gemensamt hus för oss där vi kommer bo kvar efter att barnen har flyttat ut (ett av tre är kvar nu några år senare). Båda två fick vi minskade boendekostnad efter flytten. Av dessa orsakar bestämde vi att vi skulle betala hälften var även om mina barn krävde mer utrymme. Så allt som hör till boendet (inklusive dagstidning, internet och tv) betalar vi hälften var av. I övrigt betalar vi våra egna kostnader. Maten betalar vi via ett Ica-kort där vi sätter in pengar utifrån Konsumentverkets siffror, dvs jag sätter in pengar för mig och barnen, han sätter in pengar för sig.

• Ess
    ungbrunett skrev 2016-12-22 21:54:55 följande:
    Jag resonerar precis som du även om jag aldrig skulle betala tex barnet flygbiljett. Skillnaden mellan dig och mig är att mamman inte bidrar alls annat än typ med mat till barnet när barnet är hos henne de få dagarna per månad som det gäller. Det framkom nyligen att hon kräver att han ska betala hälften av alla saker som hon inhandlar till barnet, alltså typ större grejer som jackor och sånt. Ännu en anledning till att jag inte kommer vilja ha gemensam ekonomi. Jag oroar mig väl lite på förhand men vill samtidigt veta vad jag ger mig in på om vi skulle ha ett gemensamt barn. Jag förstår det som att jag blir ansvarig för att försörja även hans barn om vi skulle gifta oss eller skaffa gemensamma barn. Vilket oroar mig eftersom jag vet att han inte skulle sätta press på mamman att betala och att jag ännu mer tydligt då skulle få känslan av att jag förlorar ekonomiskt på att han har ett barn medan mamman till barnet typ tjänar ekonomiskt på min sambo OCH mig..
    Ditt sk försörjningsansvar är sekundärt och betyder absolut INTE att du ska dela eller betala allt för barnet. Det betyder att om föräldern inte har råd att betala för sitt barn, så har det rätt till att få äta samma mat som ni andra och ha kläder efter väder sas. 
    Det gäller att de basala behoven uppfylls, vilket jag inte tror att du hade haft problem med.
  • Hallllu

Du vill inte gå back ekonomiskt men hade han tjänat 40k mer än dig/per månad slår jag vad om att du hade velat ha gemensam ekonomi.

Lite fräckt av er damer faktiskt tycker jag. Gemensam ekonomi passar er när det endast gynnar er. Ni vill ha det så att ni ska kunna vara hemma och leka hemmafruar med era barn när de är små, och mannen ska minsann pröjsa det. Men Gud bevare mig om han betalar ett par tusen till sitt barn i liknande lön som er. Då ska det vara separat ekonomi!

• sextiotalist
    Hallllu skrev 2016-12-23 15:42:41 följande:

Du vill inte gå back ekonomiskt men hade han tjänat 40k mer än dig/per månad slår jag vad om att du hade velat ha gemensam ekonomi.

Lite fräckt av er damer faktiskt tycker jag. Gemensam ekonomi passar er när det endast gynnar er. Ni vill ha det så att ni ska kunna vara hemma och leka hemmafruar med era barn när de är små, och mannen ska minsann pröjsa det. Men Gud bevare mig om han betalar ett par tusen till sitt barn i liknande lön som er. Då ska det vara separat ekonomi!

Vad är det för struntprat. Sambon och jag har alltid haft separat ekonomi. Detta oavsett vem som tjänar mest, vilket har varierat
  • Anonym (mm)

Här har vi båda barn i en styvfamilj så det blir ganska 50%50 hur vi än gör. Vi har ett gemensamt konto för huslån, mat och gemensamma räkningar. Resten har vi kvar på våra egna löne/sparkonton och gör vad vi vill med. Behöver mina barn nåt köper jag det och samma sak för hans barn givetvis. Sånt delar vi inte på. 

I ert fall där du inte har barn och din sambo har, kan ni ju välja att ha 50%50 vad gäller bostad, el osv om ni vill, men ni kan också tänka att han ska betala mer eftersom han har ett barn. Barnet ska ha ett rum, mat osv. 

Rent generellt anser jag att man ska betala för sina egna barn, sen kan det  vara tillfällen där ena personen tjänar på oerhört mkt mer än den andra, att man väljer att fördela på ett annat sätt men det är ju bara om man vill det. 
    Det ska förstås inte vara så att barnet mamma inte bidrar, men att du då ska göra det istället (om du inte vill). 

• Anonym (mm)
    Hallllu skrev 2016-12-23 15:42:41 följande:

Fånigt!

Tror det är högst ovanligt att man resonerar så. Man sköter oftast sig själv, är en självständig individ innan man träffades (om man inte träffas som tonåringar men då finns det sällan barn med i bilden) 

Tycker du själv att du skulle stå för en större del om du inte har egna barn men din sambo har? 
  • ungbrunett
    Ess skrev 2016-12-23 13:09:19 följande:

Frågan är om det verkligen är det han menar!?

Jag är mer inne på att han menar att dela alla utgifter inkl barnets rakt av, och sen behåller båda resten av sin lön.

Ungbrunett, vad menar han egentligen??

Nej alltså då menar han isåfall att vi har gemensamt allt. Ingen uppdelning. Allt in på ett och samma. Men då går ju mycket av mina pengar till hans barn indirekt. Så mycket mer än mig tjärnar han inte, några tusenlappar ungefär. Så tror tyvärr det blir en förlustaffär. Men tänkte att det skulle vara krångligt om vi skulle ha gemensamma barn, att dela upp det.
Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?