• Anonym (Tingeling)

Pirr i händer, fot som är lite konstig

I början av hösten sökte jag läkare för att jag misstänkte karpaltunnelsyndrom.

Läkaren trodde det kunde vara det men även att det kunde sitta i nacken så jag blev skickad både till arbetsterapeuten och till sjukgymnasten. Sjukgymnasten behandlade mig tre gånger och tryckte ut nacke och så fick jag lite övningar för att hålla igång axlarna. Det hjälpte mot stel nacke och stela skuldror men inte mot händerna.

Arbetsterapeuten gav mig skenor som skulle avlasta handlederna och därmed karpaltunnel. Sex veckor hade jag dem utan att det hjälpte och då ville arbetsterapeuten att jag skulle ringa vc igen för att få ett återbesök. Men maken ville även att jag skulle nämna att min vänstra stortå har samma pirr som händerna men inte lika starkt och att jag under hösten börjat snubbla mycket med just vänster fot. Jag är van att röra mig i terräng och på ojämnt underlag men under hösten har vänster fot gärna vikit sig när jag kliver ner i ett litet hål. Gör jag samma med höger fot händer inget. Bara den här veckan har jag snubblat 2-3 gånger.

Förutom det är jag ofta väldigt trött men kag ahr hela tiden trott karpaltunnel, taskiga leder i foten och stress på jobbet som gör mig trött.

Så jag nämnde det för vårdcentralen som bokade in ett återbesök för händerna och check på foten.

Men nu sitter jag och tycker jag är löjlig.

jag kanske inbillar pirret i foten och snubblingar är säkert bara klumpighet.

Händerna är säkert bara karpaltunnel. Var det dumt att nämna foten?

Kommer läkaren stämpla mig som hyprokondriker?

Borde jag koppla ihop sakerna eller?

Avskyr läkarmottagningar, känner mig alltid missförstådd och löjlig. Folk får cancer och jag gnäller över pirrande, domnade händer som är fumliga och en vänsterfot som är fumlig.

Gjorde jag rätt som berättade om foten?

• Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig
  • Anonym (B)

Klart du gjorde rätt :) det är ju deras jobb att avgöra om det är något med foten eller ej. Din uppgift är bara att informera om symptom och det har du gjort alldeles utmärkt!

• Anonym (Tingeling)

Logiskt inser jag precis det du säger men av någon anledning blir jag så sanslöst nervös och illa till mods att jag tror att läkaren tror att jag ör en fånig hyprokondriker. Inte speciellt logiskt men vi har väl alla våra brister.

• Plupp73

Läkare:

De måste ta ordentlig anamnes och nervstatus på dig på vårdcentralen. Beroende på vilken ålder du är förstås så tycker jag trots allt att man måste kunna utesluta att det handlar om MS. Detta eftersom du uppenbarligen inte alls reagerade på den först gällande behandling för karpaltunnelsyndrom som finns (nattskenor). Eftersom MS beror på inflammationsbildningar i ryggmärg och hjärna (CNS) så kan man ha många sorters symptom. Det vanligaste är dock att det börjar med just pirrningar, domningar och känselnedsättningar. Man blir också trött. Det kan komma efter en infektion, och förvärras av stress och infektioner.

Viktigt: jag säger inte att det ÄR MS, men att det är viktigt att utesluta eftersom du nog är 20-40 år gammal och har symptom från både händer och för, och har blivit "klumpig".

Lycka till!

• Anonym (Tingeling)

Tack

Jag hade skenorna dygnet runt de första tre veckorna, det hjälpte inte ett smack men samtidigt tyder så mkt annat på hur karpaltunnel som att tummarna domnar när jag håller en ratt (typ kl 5 och 7). Fumlig med händerna som svårt att få tag på små saker, knyta knutar, hålla fast i saker. Slutade träna för händerna domnade (men även fötterna men det sa jag aldrig till läkaren första gången för det kändes aldrig så allvarligt). pirrningarna i händerna är konstanta.

Och som sagt foten vill gärna snubbla en del.

Jag gjorde ju det dumma att googla och sen stängde jag ner. Jag tror inte MS (är 35) men kanske nerv i kläm i nacke eller kanske en brist på ngn vitamin eller mineral?

• Anonym (Tingeling)

Men vad ska jag be läkaren om när jag kommer tillbaka?

Ska jag be den ta tester mineral eller vitaminbrister?

Något annat?

För sist kändes det mest som läkaren undvek ögonkontakt och mumlade vagt om nacken och bad mig ta kontakt med sjukgymnasten.

• Plupp73

Du ska be om:

-inflammationsprover inkl sänka SR, Crp, lpk, Hb.

- B12, folsyra.

- sjukgymnastbedömning.

-nervstatus total - återigen.

Du är 35, MS måste uteslutas. Visst kan du ha diskbråck i både halsrygg och ländrygg som klämmer in nervrötter, men jag är personligen av åsikten att man först utesluter det allvarliga. Gjorde de tester där du fick trycka handryggarna mot varandra med vikt handled? (Thinell test). Där kan man utlösa karpaltunnelsyndrom. Tror du på det får läkaren på vc skicka dig till dagkirurgen för op. Snabbt gjort.

• Plupp73

Det som utesluter både diskbråck med nervrotsinklämning och MS är MR helryggrad. Man kan alltså se bådadera men i olika sekvenser. För MS behöver man även göra MR hjärna.

• Anonym (Tingeling)

Vikta handleder och handeyggar mot varandra fick jag göra. Jag tyckte inte händerna domnade mer än vad de redan var. Det tinglar och pirrar i händerna hela tiden. Lite som de sover fast inte så där stenhårt utan bara lite. Fick även hålla båda händer ovanför huvudet med raka armar och då somnar väl allas händer förr eller senare? Läkaren knackade också mot handleden på insidan precis under handloven. Märkte ingen skillnad då heller.

Men tack igen!

Fått lite mer kött på benen och även om jag tror mer på typ b12 brist eller liknande så vore det skönt att de kommat upp!

• Plupp73

Knackningstestet kallas Phalens test, borde också utlösa domning om det handlar om en perifer nerv - som vid karpaltunnel.

Det är bara viktigt att du listar ALLA symptom du har, skriv gärna ner. Detta även symptom du inte vet om de hör ihop. Inkl trötthet. Även när du haft infektioner. Hur länge du haft symptomen i tid, om de är konstanta eller ökar/minskar under dagen. Om de ökat jämfört med i början. Det med snubblingarna är jätteviktigt, alltså viktigt att de kollar om du har kraftnedsättning eller känselnedsättning foten/benet!

• Anonym (Arbetsterapeut rehab)

Har man konstant tryck på nerven som du verkar ha så ger inte testerna något utslag vid karpaltunnelsyndrom. Då hjälper inte heller skenor. Har haft många patienter där skenor inte hjälpt. Då blir det oftast operation. De kan göra en nervmätning på dig för att avgöra nervledningshastigheten. Du gör helt rätt i att ta kontakt med läkare igen. Man ska inte gå med konstant tryck för länge då det påverkar resultatet av operation, dvs prognosen att återfå full känsel försämras (men då pratar vi oftast om många månader/år). Att du nämner foten också tycker jag är självklart. Sjukvården behöver alla upplysningar för att ställa diagnos. MS tror jag dock är mindre sannolikt utifrån det du skriver.

Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig