• Anonym (Tingeling)

Pirr i händer, fot som är lite konstig

I början av hösten sökte jag läkare för att jag misstänkte karpaltunnelsyndrom.

Läkaren trodde det kunde vara det men även att det kunde sitta i nacken så jag blev skickad både till arbetsterapeuten och till sjukgymnasten. Sjukgymnasten behandlade mig tre gånger och tryckte ut nacke och så fick jag lite övningar för att hålla igång axlarna. Det hjälpte mot stel nacke och stela skuldror men inte mot händerna.

Arbetsterapeuten gav mig skenor som skulle avlasta handlederna och därmed karpaltunnel. Sex veckor hade jag dem utan att det hjälpte och då ville arbetsterapeuten att jag skulle ringa vc igen för att få ett återbesök. Men maken ville även att jag skulle nämna att min vänstra stortå har samma pirr som händerna men inte lika starkt och att jag under hösten börjat snubbla mycket med just vänster fot. Jag är van att röra mig i terräng och på ojämnt underlag men under hösten har vänster fot gärna vikit sig när jag kliver ner i ett litet hål. Gör jag samma med höger fot händer inget. Bara den här veckan har jag snubblat 2-3 gånger.

Förutom det är jag ofta väldigt trött men kag ahr hela tiden trott karpaltunnel, taskiga leder i foten och stress på jobbet som gör mig trött.

Så jag nämnde det för vårdcentralen som bokade in ett återbesök för händerna och check på foten.

Men nu sitter jag och tycker jag är löjlig.

jag kanske inbillar pirret i foten och snubblingar är säkert bara klumpighet.

Händerna är säkert bara karpaltunnel. Var det dumt att nämna foten?

Kommer läkaren stämpla mig som hyprokondriker?

Borde jag koppla ihop sakerna eller?

Avskyr läkarmottagningar, känner mig alltid missförstådd och löjlig. Folk får cancer och jag gnäller över pirrande, domnade händer som är fumliga och en vänsterfot som är fumlig.

Gjorde jag rätt som berättade om foten?

• Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig
  • Anonym (Arbetsterapeut rehab)

Hade du gjort något särskilt med armarna/händerna när du började få symptom? T ex jobbat med något du inte brukar göra? Kom det plötsligt eller successivt?

• Anonym (Anna)

Hur gammal är du ts? Jag tycker du direkt ska göra ryggmärgsprov

• Anonym (tant agda)

Jag HOPPAS det inte är så att läkarna misstänker hypokondri, men säker är jag långt ifrån. Jag minns hur det var en smärre skandal för många år sedan när det framkom att läkare skrev koden SVBK i sina journaler och det stod för "svedavärkochbrännkärring"! Kort sagt, klimakteriehäxa! Kanske finns koder för andra patientgrupper? Det räcker ju med att läkarna vet vad de betyder om nu patienten beställer utdrag. T ex kan ju en trea på en viss plats i journalen indikera "hypokondriker extra allt och svinjobbig"! När jag var hos läkare för några år sedan så skrev han i journalen "åldersadekvat" och det är en finare benämning av SVBK!

• Anonym (Tingeling)

Jag är inte riktigt säker på när det började med händerna mer än att jag tror det började i graviditeten för ungefär 7 år sedan och sedan gradvis blivit sämre. Så pass långsamt att jag hinner normalisera tillstånden. Lägg till att jag dessutom undviker allt vad läkare heter och går lite för länge än lite för tidigt.

Jag har ett jobb där man använder händerna mycket och framförallt att man gärna kutar ryggen vilket ger en taskig hållning och som faktiskt gett låsningar i nacken men som sjukgymnasten fixade till. Men det fixade inte händerna.

Vad skönt att höra att testerna inte ger rätt utslag om man har konstant tryck på nerverna!

Jag hade i alla fall tur och fick tid rätt fort på vårdcentralen, inom en månad, men det ni hjälpt mig med att ni stärkt mig. Det är klart jag ska till läkaren igen. Det är fasen inte normalt att snubbla hela tiden, att tappa saker, inte kunna knyta små knutar, tappa greppet om saker osv.

Inte när man är 35 i alla fall!

Så får vi se. Jag lutar fortfarande åt karpaltunnel med händerna och foten tänker jag inte ens försöka mig på att diagnosticera.

Händer, fot, trötthet, lättirriterad, lätt att tappa orken mm får börja lita så får läkaren göra sitt jobb och bena ur vad som är symtom och vad som inte är det.

Håll tummarna att läkaren inte tar mig för en "svedavärkochbrännkärring"

• Plupp73

Med den tydligare anamnesen i att det startade för 7 år sedan under graviditeten tror jag absolut också på karpaltunnelsyndrom! Jättevanligt med debut under graviditet. Hade det varit MS hade du försämrats mycket mer under 7 år. Där ser man hur klargörande fakta kan vara.....

• smurfen 11

Hej,
    Jag har också haft/har pirr i händer och fötter, och vart till vc massor med gånger för detta. Blev toknervös av det i början, så tror stressen över det gjorde pirret värre då nerver kanske kommer i kläm och muskler så blodet inte kommer fram. Det är gjort tester på mig, känseltester på fötter, händer, reflexer, allt är bra. B 12 ok. Magnesium ok. Kalcium ok. Säkert kollat mer men kommer inte ihåg.
    Nu är det inte nåt direkt pirr längre i händer men väl fötter typ jämt. Har vant mig mer eller mindre, dock har jag även ett symptom till som kan komma när som, ståendes, sittandes, liggandes, och det är liksom elstötar i fingrar tår fötter, ibland hoppar hela foten till. Rätt obehagligt. 
    Fick efter mycket om och men MR av halsrygg som inte visar nåt, läkaren sa jag t.om såg bättre ut än i de flesta i 40 årsåldern ( var 41 ) vid MR. Försökt tjata till mig tid till neurolog och MR av läändrygg, men får inget gensvar, neurologen svarade att jag inte hade behov att komma till dom. Däremot har jag aldrig domningar, förutom då alla får det av normala situationer, eller är klumpig.
    Har vart rädd för MS, men är väldigt liten sannolikhet för det säger läkarna. Nu är jag inte rädd för sjukdomar längre, men det är irriterande med symptomen, och det gör mig stressad ibland.
    Ska också säga dessa pirr i händer och fötter var extrema ca en månad, sen har det klingat av. De kom några timmar efter jag vart ute på en löprunda, och jag tror nåt kom i kläm då, men MR fick jag inte förrän efter 18 mån efter dessvärre,.
    Vet inte om detta var till någon hjälp...

• Anonym (Arbetsterapeut rehab)
    Anonym (Tingeling) skrev 2016-12-23 07:40:29 följande:

Jag är inte riktigt säker på när det började med händerna mer än att jag tror det började i graviditeten för ungefär 7 år sedan och sedan gradvis blivit sämre. Så pass långsamt att jag hinner normalisera tillstånden. Lägg till att jag dessutom undviker allt vad läkare heter och går lite för länge än lite för tidigt.

Jag har ett jobb där man använder händerna mycket och framförallt att man gärna kutar ryggen vilket ger en taskig hållning och som faktiskt gett låsningar i nacken men som sjukgymnasten fixade till. Men det fixade inte händerna.

Vad skönt att höra att testerna inte ger rätt utslag om man har konstant tryck på nerverna!

Jag hade i alla fall tur och fick tid rätt fort på vårdcentralen, inom en månad, men det ni hjälpt mig med att ni stärkt mig. Det är klart jag ska till läkaren igen. Det är fasen inte normalt att snubbla hela tiden, att tappa saker, inte kunna knyta små knutar, tappa greppet om saker osv.

Inte när man är 35 i alla fall!

Så får vi se. Jag lutar fortfarande åt karpaltunnel med händerna och foten tänker jag inte ens försöka mig på att diagnosticera.

Händer, fot, trötthet, lättirriterad, lätt att tappa orken mm får börja lita så får läkaren göra sitt jobb och bena ur vad som är symtom och vad som inte är det.

Håll tummarna att läkaren inte tar mig för en "svedavärkochbrännkärring"

Jag tror också på karpaltunnelsyndrom ännu mer nu. Vanligt att det börjar vid graviditet och ditt arbete har då säkert inte gjort det bättre. Rekommenderar att du tar hjälp av företagshälsovården att se över din arbetsplats! Du ska hålla i många år till. Och det kan också vara en nerv som spökar i foten. Kanske ska en sjukgymnast kolla på den också men börja hos läkaren.

Du är inte sjåpig eller hypokondrisk. Kan inte tänka mig att läkaren kommer tycka det heller.

Lycka till!
  • Anonym (Tingeling)

Tack ni!

då ska jag faktiskt be läkaren att skicka remiss till ortopeden så de får titta på mina händer. Vite så skönt on det vore karpaltunnel för det är en hyfsat enkel op som ändå kan förbättra så mkt för mig.

Foten är säkert ett annat kapitel eller vara jag som är klumpig men det får läkaren avgöra

God jul på er!

• Anonym (anonym)

Jag har domningar och surrande i händerna vilket troddes vara karpaltunnelsyndrom men efter magnetundersökning visade sig vara problem från nacken som är helt rak där den ska ha en böj. Undersökningen visade på inklämda nervrötter som påverkar viss  muskulatur i överarmarna vilket i sin tur leder till dessa domningar och surande i händerna.
    Ren tur att jag efter att ha varit och fått dessa handledsskenor sökte vården på  nytt när skenorna inte hjälpte ett enda dugg och träffade en  stafettdoktor på vårdcentralen som var gammal ortoped och som var nästan helt säker på att det var i nacken problemet satt.

Svar på tråden Pirr i händer, fot som är lite konstig