Kub test
Jag är 36 och väntar mitt andra barn, bor i Stockholms län och här är KUB kostnadsfritt. Vi gjorde det för ett par månader sedan och fick ok siffror, men ändå inte så att det var 100% "jihuuu" och att vi kände oss trygga med det.
Så fundera också lite på hur ni är som personer, hur ni hanterar risk och såna saker. Gärna ihop med din partner om någon sådan finns med i bilden.
När jag hörde vår siffra så var jag nöjd och tänkte att ja men då är sannolikheten att ett barn av xxx är sjukt och övriga är ju fullt friska. Medan min man resonerade helt annorlunda och tyckte att om vi fick 1:xxx, då är ju risken ENORM jämfört med att få bästa siffran vilken är 1:20 000. Och det är sant.
Men du kan få 1:20 000 och ändå visar det sig senare att ditt barn har Downs syndrom eller någon av de andra trisomierna.
Mitt tips blir alltså att tänka igenom hur ni hanterar risk och fundera på vad ni ska "göra" av resultatet. Eftersom det handlar om sannolikhet väljer ju vissa att inte göra testet alls för att det ändå bara är en siffra på ett papper. Det är också ett alternativ.