• Äldre 23 Dec 15:12
    140844 visningar
    122 svar
    122
    140844

    BF Mars 2017?

    Hej!

    Finns det någon mer här som har bf i mars 2017? Skulle vara trevligt att få komma i kontakt med er.

  • Svar på tråden BF Mars 2017?
  • Äldre 29 Jan 22:16
    #41
    dandelion88 skrev 2017-01-28 22:41:07 följande:

    Jag har också haft en bra graviditet. Första trimestern var dock svår.. jag mådde otroligt illa (samma med första barnet) och började varje morgon med att spy. Under denna period tog jag också mitt körkort (bättre sent än aldrig ;) ) och fick ett nytt jobb! Så var en ganska ansträngd period! Nu är jag ledig på graviditetspenning och det är otroligt skönt. Har precis börjat få lite foglossning, sist hade jag det redan från i v 20. Illamåendet kan jag känna av ibland men inte som i början! Sura uppstötningar har jag med nu. Har 35 dagar kvar.

    Har planerat snitt den 3e mars men ska eventuellt försöka mig på en vaginal förlossning om det drar igång tidigare. Så jag är rätt nervös!


    Usch, spya har jag sluppit men har haft både illamående och sura uppstötningar emellanåt! Shit va skönt med körkort, grattis! Jag skulle också vilja ha ett nytt jobb men inte vågat äventyra ersättningar mm medan man väl är ledig liksom, så det får väl tas tag i senare antar jag..  Jag är också ledig på graviditetspenning nu! Har 40 dagar kvar nu, foglossning och haft ett par förvärkar och väntar så spänt, mitt första!


    Är planerat snitt något man själv bestämt eller finns det någon annan orsak till det? Bara nyfiken, hört många som har planerade snitt, men aldrig vetat varför!

  • Äldre 29 Jan 22:22
    #42
    Kristallen2017 skrev 2017-01-29 11:12:03 följande:

    Jag har mått ok faktiskt.. Ganska flyga blodvärden i början men nu intresse trimetern så är de ok. Åkt ut o in på prenatal för tidiga sammandragningar. Fått bricanyl vid 4 tillfällen och vid fjärde gången blev jag inlagd.. Fick även kortison gör att förbereda hans lungor om han skulle få för sig att ploppa ut tidigare.. Men han är fortfarande i magen så det är skönt... ;)
    Ska på extra ul imorrn, de misstänker att han är liten.. Återkommer med mer info når jag vet. Har vara gått upp 1 kg sen dag 1 så..tredje barnet
    Börjar bli liiiite trött på att vara gravid, känner mig seg i kroppen.

    Ha en fin söndag alla!


    Skönt att värdena är okej nu, varit väldigt upp och ner för mig med dem, men nu verkar det vara hyfsat, inget som är någon fara iaf!


    Lycka till på ul imorgon, håller tummarna och kommer hålla utkik efter hur det gått!


    Själv har jag gått upp på tok för mycket känner jag! Blir mycket att jobba med efteråt... Skulle vilja att han dök fram nu egentligen då jag också ledsnat på att vara gravid, seg, har ont osv, men vet inte alls när det normalt är okej för barnet att komma ut utan komplikationer?? Är i v 35..

  • Äldre 30 Jan 07:30
    #43

    Hej!
    Väntar mitt andra barn den 5/3 :)

  • Äldre 30 Jan 08:47
    #44

    hej 
    beräknad 15 mars med en liten tjej, nummer 8 i barnaskaran :)

  • Äldre 30 Jan 11:07
    #45
    Naatta skrev 2017-01-29 22:16:06 följande:

    Usch, spya har jag sluppit men har haft både illamående och sura uppstötningar emellanåt! Shit va skönt med körkort, grattis! Jag skulle också vilja ha ett nytt jobb men inte vågat äventyra ersättningar mm medan man väl är ledig liksom, så det får väl tas tag i senare antar jag..  Jag är också ledig på graviditetspenning nu! Har 40 dagar kvar nu, foglossning och haft ett par förvärkar och väntar så spänt, mitt första!

    Är planerat snitt något man själv bestämt eller finns det någon annan orsak till det? Bara nyfiken, hört många som har planerade snitt, men aldrig vetat varför!


    Tack :) det var skönt att få körkortet gjort! Är ju ändå 28 år gammal ;)

    Det var inte meningen att bli gravid i samband med nytt jobb.. vi ville ha ett till barn nu och började smått försöka, sedan dök Mitt drömjobb upp så då tog jag det och vi la babyplanerna på is. Bara det att jag redan var gravid i första/andra veckan. Det var en tillsvidareanställning utan provanställning först så hade tur där.. var lite jobbigt att behöva berätta för chefen att jag var 3 mån gången redan 1a veckan. Säkert en del kollegor som reagerade med men det spelar ingen roll, jag är överlycklig över att det blev som det blev :)

    Jag har ett planerat snitt på grund av att jag födde min första dotter med snitt då hon låg i säte och vändningsförsök misslyckades. Jag hade då inget annat val och var livrädd för operation. Nu känner jag mig dock trygg med det eftersom jag hade en positiv upplevelse. Nu är jag istället livrädd för vaginal förlossning, det har jag väl alltid varit men ännu mer nu.. när det finns risker så som att mitt ärr kan gå upp (liten risk dock). Får jag värkar innan den 3e Mars ska jag dock försöka vaginalt med villkoret att jag får avbryta för ett snitt om något känns fel. Dock övertalar dem ju allt de kan för att man ska fortsätta vaginalt så det är nog svårt att avbryta.. får se vad det blir! Min första dotter fick jag värkar med dagen innan bf och fick "akutsnittas" men under lugna omständigheter.. så kan hända att det drar igång tidigare med denna! Min mamma har förlöst båda sina barn innan bf.
  • Äldre 30 Jan 18:56
    #46
    dandelion88 skrev 2017-01-30 11:07:56 följande:

    Tack :) det var skönt att få körkortet gjort! Är ju ändå 28 år gammal ;)

    Det var inte meningen att bli gravid i samband med nytt jobb.. vi ville ha ett till barn nu och började smått försöka, sedan dök Mitt drömjobb upp så då tog jag det och vi la babyplanerna på is. Bara det att jag redan var gravid i första/andra veckan. Det var en tillsvidareanställning utan provanställning först så hade tur där.. var lite jobbigt att behöva berätta för chefen att jag var 3 mån gången redan 1a veckan. Säkert en del kollegor som reagerade med men det spelar ingen roll, jag är överlycklig över att det blev som det blev :)

    Jag har ett planerat snitt på grund av att jag födde min första dotter med snitt då hon låg i säte och vändningsförsök misslyckades. Jag hade då inget annat val och var livrädd för operation. Nu känner jag mig dock trygg med det eftersom jag hade en positiv upplevelse. Nu är jag istället livrädd för vaginal förlossning, det har jag väl alltid varit men ännu mer nu.. när det finns risker så som att mitt ärr kan gå upp (liten risk dock). Får jag värkar innan den 3e Mars ska jag dock försöka vaginalt med villkoret att jag får avbryta för ett snitt om något känns fel. Dock övertalar dem ju allt de kan för att man ska fortsätta vaginalt så det är nog svårt att avbryta.. får se vad det blir! Min första dotter fick jag värkar med dagen innan bf och fick "akutsnittas" men under lugna omständigheter.. så kan hända att det drar igång tidigare med denna! Min mamma har förlöst båda sina barn innan bf.


    Ja det är ju en otrolig frihet att ha! Bor ute i skogen själv så fixade det runt 19-20 i samband med att jag flyttade hemifrån! Men verkar mer och mer vanligt att folk struntar i körkort tycker jag, iaf i mitt område!

    Jaha oj då! Men vilken himla tur då! Måste vara skönt att ha sitt drömjobb liksom! Har varit nöjd av och till med mitt men vill gärna ha något som är bättre betalt men har ju tiden på mig att leta upp det rätta :)

    Jag är livrädd för både och men än känner jag hellre för vaginal mest för att jag är livrädd för blod och sys och så! Min pojke har legat rätt nu jätte länge, är det normalt ens?? Sen strax efter mitten av graviditeten, hoppas det inte medför något negativt..

    Detta är ju mitt första så kan typ ingenting!

    Jaha risk för att det går upp vid vaginal förlossning?? Men om man kör snitt flera gånger, öppnar man varje gång på samma ställe, att man öppnar upp samma ärr liksom?

    Du behöver inte svara på mina frågor om du inte känner för det, så nyfiken av mig bara!

    Ja jag vet inte ja, känns som att det kanske kan bli svårt att avbryta ja, det märks i sådana fall, man får lita på att man har kunniga runt omkring en som kan hjälpa en fullt ut med vad som än händer! :) jag hoppas på att få före bf men det är mest för att alla har fått så stora barn i min familj, så rädd för att spricka eller så, att det ska göra mer ont än det behövs liksom, men det är väl lite egoistiskt tänkt, dock hört att barnen är "klara" från v 37? Det visar sig! Lycka till!!!!
  • Äldre 30 Jan 19:59
    #47

    Hej! Japp 31/3 här ????

  • Äldre 30 Jan 20:25
    #48
    Naatta skrev 2017-01-30 18:56:06 följande:

    Ja det är ju en otrolig frihet att ha! Bor ute i skogen själv så fixade det runt 19-20 i samband med att jag flyttade hemifrån! Men verkar mer och mer vanligt att folk struntar i körkort tycker jag, iaf i mitt område!

    Jaha oj då! Men vilken himla tur då! Måste vara skönt att ha sitt drömjobb liksom! Har varit nöjd av och till med mitt men vill gärna ha något som är bättre betalt men har ju tiden på mig att leta upp det rätta :)

    Jag är livrädd för både och men än känner jag hellre för vaginal mest för att jag är livrädd för blod och sys och så! Min pojke har legat rätt nu jätte länge, är det normalt ens?? Sen strax efter mitten av graviditeten, hoppas det inte medför något negativt..

    Detta är ju mitt första så kan typ ingenting!

    Jaha risk för att det går upp vid vaginal förlossning?? Men om man kör snitt flera gånger, öppnar man varje gång på samma ställe, att man öppnar upp samma ärr liksom?

    Du behöver inte svara på mina frågor om du inte känner för det, så nyfiken av mig bara!

    Ja jag vet inte ja, känns som att det kanske kan bli svårt att avbryta ja, det märks i sådana fall, man får lita på att man har kunniga runt omkring en som kan hjälpa en fullt ut med vad som än händer! :) jag hoppas på att få före bf men det är mest för att alla har fått så stora barn i min familj, så rädd för att spricka eller så, att det ska göra mer ont än det behövs liksom, men det är väl lite egoistiskt tänkt, dock hört att barnen är "klara" från v 37? Det visar sig! Lycka till!!!!


    Jag förstår vad du menar, jag var också livrädd för operation.. hade ju aldrig gjort något sånt tidigare. Förlorade väldigt lite blod under mitt kejsarsnitt, mindre än vad många förlorar vid vaginal förlossning. En del stygn blir det vid operation och några får man oftast räkna med vi vaginalt med. Men klart, en operation är ju ett stort ingrepp och det är inte kul att vara nyopererad.. har ju ingen erfarenhet att jämföra med hur det är att läka efter vaginal. Ja, dem öppnar på samma plats.. lite läskigt tycker jag såklart att det är att man ska behöva öppna buken varje förlossning, tänk om jag vill ha 4 barn? Många sådana tankar som går!

    Jag skulle också föredra vaginal förlossning om man kunde garantera att det går bra. Det kan man ju dock inte garantera med någon av tillvägagångssätten.. man får bara fokusera att det går bra för de flesta och vi har bra vård i Sverige :) eller hur?

    Tror inte du behöver oroa dig över att han ska vända tillbaka sig, min har också legat nedåt sedan strax efter mitten av graviditeten. Jag ser det mest som en fördel om man nu önskar vaginal förlossning :) min första dotter som låg i säte låg aldrig med huvudet neråt under hela graviditeten.

    Ah barnen är klara från v 37 så snart är vi där! :) tycker inte alls det är egoistiskt att hoppas på att inte spricka för mycket! Det är ju viktigt för barnet om både barn och mamma mår bra och kan undvika större skador :) jag hoppas det går bra för dig! Försök Tänka positivt och slappna av (så gott det går) under förlossningen :) Hallonbladsté ska vara bra för att minska blödning under och efter förlossning!
  • Äldre 31 Jan 00:42
    #49

    Efter ul idag.., bebis ligger nu på -17% i storlek, fortfarande inom tillåtna ramar. Ska på ännu ett ul om 2 veckor och har det stigit över 20% blir det flödeskontroll..
    Följer han denna kurva kommer han att ha en födelsevikt på ca 2.7 kg...men han mår bra iaf, fick 3D bilder på honom, ganska kul faktiskt! :)

  • Äldre 31 Jan 00:43
    #50
    jyns00 skrev 2017-01-30 07:30:50 följande:

    Hej!
    Väntar mitt andra barn den 5/3 :)


    Samma bf som jag.. Vem hinner först?! :))
Svar på tråden BF Mars 2017?